• Anonym (alkolist)

Jag är alkolist

Jag kan i mina svagaste (eller starkaste) stunder erkänna, jag är alkolist.
    Jag dricker vin VARJE dag, har gjort i 4-5 månaders tid nu. Jag har haft några perioder på 4-5 dagar då jag inte druckit, annars dricker jag varje kväll. Flera (dricks)glas med vin. Jag gör slut på 3 liter på 1 vecka. Jag ser det som min belöning, jag behöver vinet för att stressa ner, VARJE kväll.
    Jag kan bara inte låta bli. Har jag vin hemma så dricker jag. Samma sak med godis och chips, finns det så äter jag tills det är slut.
    Visst låter det som att jag har en svag karaktär ? Men samtidigt vet jag att jag kan något om jag bara vill. Jag har tex. varit rökfri i 3 år nu, (känner inget sug alls efter cigaretter) så jag vet ju att det finns någon slags stryka någonstans i mig.

Varför skriver jag detta? Jag vill ju helst att ni ska svara att jag inte har några problem, men innerst inne vet jag ju att jag har det. Jag måste erkänna för mig själv att jag är alkolist.

Vad anser du ? Är jag alkolist eller bara inne i en "period" ?

• Svar på tråden Jag är alkolist
  • Anonym (jag vet)

sök hjälp NU innan det är försent och du är långt nere i skiten!!!
    jag menar NU!!!!!!

• Anonym (förstår)

Har haft problem med alkohol då jag kunnat dricka ur en box på två kvällar i rad. Däremellan har jag varit utan i en vecka. Men har svårt med gränserna. Jag har slutat själv eftersom jag äter maxdos antidepp som håller mig ifrån alkohol. Med godis är det värre, men äter bara på helgen.

• Anonym (....)

Har en mamma som är alkolist och har varit i hela mitt liv. Inget kul alls. Har du barn? SLUTA!!! NU! För DERAS bästa- Jag vet, och det är det värsta man kan ha- en alkoliserad förälder

• Anonym (....)

Vill bara tillägga att min mamma en gång kunde dricka upp en hel bag in box på en hel kväll! {#lang_emotions_surprised}

• inga76

Ja, det låter som att din insikt är riktig: du är alkoholist. Så bra att du ser det! Tycker också att du ska söka hjälp så snart som möjligt. Min moster är alkoholist och hon väntade för länge. Hon har förlorat familj, barn, allt. Tycker du är modig som startar den här tråden och vill ta tag i saker och ting. Nu gäller det att vara ännu modigare och söka hjälp!! Lycka till!

• Anonym (Kram)

Det finns hjälp att få, hoppas du tar dig igenom det här! Kram!

• Anonym (förstår)

Du är definitivt beroende iaf. Kan du inte sluta på egen hand har det gått så långt att man kan kalla dig alkoholist. Sök då hjälp. Lycka till och kram

• Anonym

Alkolist är när du är konstant onykter...

• Tavelkrok
    Anonym skrev 2009-05-06 13:22:46 följande:
    Alkolist är när du är konstant onykter...
    Nej, alkoholist är man när ens vakna tid går åt till att planera sitt drickande, köpa och dricka alkohol. Beteendetecken är oförmåga att sluta dricka efter en drink. Att det 'alltid' blir för mycket. Att avstå andra saker för att kunna dricka. När alkohol prioriteras. När man lovat sig själv att bara dricka två öl t ex, men slutar som vanligt med att allt är urdrucket. De fysiska tecknen är bl a minnesluckor, även under nykter tid, skakningar under tillnyktringsfasen.
  • Anonym (förstår)
    Tavelkrok skrev 2009-05-06 13:33:07 följande:
    Nej, alkoholist är man när ens vakna tid går åt till att planera sitt drickande, köpa och dricka alkohol. Beteendetecken är oförmåga att sluta dricka efter en drink. Att det 'alltid' blir för mycket. Att avstå andra saker för att kunna dricka. När alkohol prioriteras. När man lovat sig själv att bara dricka två öl t ex, men slutar som vanligt med att allt är urdrucket. De fysiska tecknen är bl a minnesluckor, även under nykter tid, skakningar under tillnyktringsfasen.
    Bra förklarat!!
  • Anonym

Man super så mkt så man hinner inte bli nykter... JAG KÄNNER EN ALKOHOLIST.

• Rapunzella

Bara det att du har startat den här tråden är egentligen ett svar på din egen fråga - Ja, du dricker sannolikt alldeles för mycket.

(Och NEJ, alkoholism är ABSOLUT inte när man är "konstant onykter"!)

Det du beskriver är en oerhört klassisk bild av den kvinnliga alkoholisten. Hon sitter inte på parkbänken och skrålar, hon jobbar järnet hela dagen. Sen när hon kommer hem är hon alldeles slut och tycker att hon faktiskt är värd ett glas vin (eller två, eller tre....) Efter ett tag märker man inte hur mycket man faktiskt dricker. Just Bag-in-box har ökat alkoholproblemen hos kvinnor.

Det finns ett screeningformulär som heter AUDIT som ofta används för att ta reda på om man dricker för mycket. Jag hittar det inte just nu, men kan försöka leta senare. Det borde finnas att ladda ner på nätet.

Jag tycker du ska vända dig till din vårdcentralen eller ringa den psykiatriska öppenvården i din kommun. Det finns faktiskt jättebra hjälp att få i din situation, och du kommer definitivt att kunna vända det här om du agerar nu. Men skjut inte upp det, för du hamnar djupare för varje glas vin.

Ring!

• Anonym

Min mormor var definitivt alkoholist och hon var också periodare. Hon kunde dricka varje kväll i två-tre månader, för att sedan vara helt nykter i ett par månader. När hon drack var hon som vilken alkoholist som helst. Drack öl och vin på kvällarna. ringde och var full. När hon var nykter var hon som vilken mormor som helst, bakade tårtor, och gick i skogen.

Så ja, jag tycker att du är alkoholist, men det är STARKT av dig att erkänna det. Följ Hampelinas råd och sök hjälp!

• Anonym (alkolist)

Tack för alla svar. När jag läser dom blir jag rädd. Är jag alkoholist ?

Jag har precis klarat 5 dagar utan alkohol det var faktiskt inte så svårt, kändes lite som när jag slutade röka. En speciell lättnad över att slippa skiten, att slippa planera för mitt drickande, att slippa tänka på vin 24 timar om dygnet.
    MEN nu sitter jag här igen med min bag in box.
    Det värsta är att en släkting ger mig dessa boxarna som "tack för hjälpen" och jag tar emot och dricker upp. Visst skulle jag kunna säga att h*n inte ska ge mig vin men då erkänner jag ju helt öppet att jag har ett problem och det vågar jag inte, våger ju inte ens erkänna för mig själv.

Jag känner mig så misslyckad. Går redan på citalopram mot utmattningsdepression och nu har jag fått problem med alkoholen också. Känner mig som en riktig loser.

• Rapunzella

Anonym (alkolist) skrev 2009-05-08 21:26:11 följande:

Tack för alla svar. När jag läser dom blir jag rädd. Är jag alkoholist ? Jag har precis klarat 5 dagar utan alkohol det var faktiskt inte så svårt, kändes lite som när jag slutade röka. En speciell lättnad över att slippa skiten, att slippa planera för mitt drickande, att slippa tänka på vin 24 timar om dygnet. MEN nu sitter jag här igen med min bag in box. Det värsta är att en släkting ger mig dessa boxarna som "tack för hjälpen" och jag tar emot och dricker upp. Visst skulle jag kunna säga att h*n inte ska ge mig vin men då erkänner jag ju helt öppet att jag har ett problem och det vågar jag inte, våger ju inte ens erkänna för mig själv. Jag känner mig så misslyckad. Går redan på citalopram mot utmattningsdepression och nu har jag fått problem med alkoholen också. Känner mig som en riktig loser.
    Gjorde du testen här ovanför? Vad visade den?
  • Anonym

Nej, jag skulle inte kalla det för svag karaktär, utan möjligen ett beroende eller åtminstone i riskzonen för det.

Du skriver själv att du ägnat mycket tid åt att planera drickandet och tänkt på vinet, samt att du känner att du behöver det för att kunna slappna av. Det låter för mig som typiska varningstecken för ett alkoholberoende!

Det finns hjälp att få! Till exemepel kan du vända dig till Anonyma Alkoholister, till Landstinget som till exempel vårdcentralen eller eventuell beroendeenhet,  eller kommunen. Socialtjäsnten brukar ofta ha särskilda behandlingsenheter där du inte hamnar i socialregistret (om du bor i större ort), eller så kan du kontakta socialtjänsten för att ansöka om behandlingshem eller bara för att få hjälp att titta på hur dina alkoholvanor är och om du behöver och kan erbjudas någon form av hjälp för att göra en förändring.

• Anonym

Snälla du, sök hjälp snarast! Att du dessutom tar antidepressiva och dricker alkohol är verkligen inte bra. Jag tar själv Fluoxetin och min psykiatriker har sagt att det absolut är förbjudet att dricka alkohol med den medicinen. Vet inte vad som kan hända men när en läkare går in och säger så vill jag tro att det inte bara är att man kan må lite illa, har inte läst in mig på det heller då det inte är några problem i mitt fall.

Har en bekant som nu är nykter alkoholist efter många års drickande och denn* har även missbrukat lugnande tabletter. Det har varit en otroligt lång väg att gå för den här personen, beundrar h*n så otroligt mycket för den styrka som h*n visat. Det är tydligen bara 10 % som blir helt fri från spriten efter att ha varit alkoholist men du har gjort en suveränt viktig sak, nämligen erkänt för dig själv och oss andra att du kan ha problem, något flera också säger att du har. Nu när du erkänt för dig själv måste du gå vidare för en alkoholist har väldigt lätt att ljuga för sig själv och säga att det inte är några problem men det finns en väg ut ur det. Min bekanta har lovprisat AA, sök upp dem är verkligen ett råd jag kan ge dig. Och du, tacka nej till vinet du får som belöning, säg att det är snällt men att du nu tänker sluta dricka alkohol. 1000 lycka till!

Svar på tråden Jag är alkolist