• kristinah

byta namn på barn som redan är namngett

någon som ahr erfarenhet av att byta namn på sitt barn.
     Nu pratar jag förnamn/tilltalsnamn.

Vi hade ett namn bestämt innan förlossningen, men när han kom så vacklade vi och började namnfundera och bestämde oss för ett annat. Papperen till skatteverket skickades in och allt var frid och fröjd......trodde jag ja....

Nu ångrar jag att vi inte höll kvar vid det namn vi tänkt från början.

Kan man ändra, rent moralisk? (för rent praktiskt vet jag ju att det går)

• Svar på tråden byta namn på barn som redan är namngett
  • Audrey Will

Hur gammalt är barnet?

• Audrey Will

Ja på en sån liten tycker jag det är ok.

• nano

Jag tycker också att det låter helt ok att byta namn, bättre att ni byter nu och h*n heter det ni kallar honnom/henne för än att h*n "måste" byta namn som vuxen. Fast jag kan ju inte säga hur lätt det är att göra med papper och sånt.

• Kiina

Det är väl bättre att ni ändrar er nu, än att ni går hela livet och tänker att ni egentligen ville ha ett annat namn

• Mattisdotter

Helt ok!
    Min son har 3 namn, vid 6 års ålder vägrade han sitt tilltalsnamn och vi kände att det var så allvarligt så vi bytte ! Dock bestämde han sig själv för sitt andra namn, så det var ju ett namn han redan hade, men som ingen kallade honom mer än han själv. Han ville inte ha tilltalsnamnet i några papper heller i förskola och skola så vi fick ändra hos skattemyndighetrna också. Idag är han 11 och helt nöjd med sitt byte!

• kristinah

jag har ju faktikst kallat honom det namn jag vill byta till "i smyg"

det som är jobbigt är att vi hade så många olika val när vi höll på att välja namn, så släkt och vänner tycker redan att vi varit veliga nog, de drog en lättnadens suck när vi väl bestämt oss.

Men det kändes framtvingat för att det förväntades.
    Jag blev stressad av den ständiga frågen:
    Har ni kommit på nåt namn än? Heter han nåt än? Nu måste ni ta och bestämma er snart......bla bla bla
    så kommer vi igen och säger att vi ska byta.

Det känns besvärligast

• Audrey Will
    kristinah skrev 2009-04-29 22:23:10 följande:
    jag har ju faktikst kallat honom det namn jag vill byta till "i smyg"det som är jobbigt är att vi hade så många olika val när vi höll på att välja namn, så släkt och vänner tycker redan att vi varit veliga nog, de drog en lättnadens suck när vi väl bestämt oss.Men det kändes framtvingat för att det förväntades.Jag blev stressad av den ständiga frågen:Har ni kommit på nåt namn än? Heter han nåt än? Nu måste ni ta och bestämma er snart......bla bla blaså kommer vi igen och säger att vi ska byta.Det känns besvärligast
    Ni är väl inte skyldiga någon en förklaring! Var kort och koncis när du berättar och markera mellan raderna att det är inget du är intresserad av att diskutera eller försvara. Det är er familj och ert barn!
  • Vivven

Hur gick det för er? Vi går i exakt samma tankar, och har precis som ni redan skickat in papperna?. 

Svar på tråden byta namn på barn som redan är namngett