• leeena

kan man byta öppnade ikea varor ?

Köpte två sängar till mina tjejer idag,när jag skruvat ihop den ena och skulle börja med den andra och öppnade kartongen så inser jag att nää.det går inte.De passar inte in i rummet alls och det GÅR inte att ha de sängarna....Rummet är väldigt litet och jag ska in med två stycken "växasängar" åt mina tjejer...Den här modellen fungerar inte alls...Så jag var in på ikeas hemsida och kollade köpvilkoren,där står att varan ska vara oanvänd -det är de ju,och att man ska ha MED orginalembalaget...Det står inget om att den måste vara "oöppnad/ouppackad " ..
    Någon som vet ??

• Svar på tråden kan man byta öppnade ikea varor ?
  • fruis

IKEA sålde en tidigare såld kontorsstol till mig förra veckan som väldigt tydligt varit ihopskruvad innan den lämnades tillbaka. IKEA är extremt generösa så jag tror inte att det är några problem för dig att lämna tillbaka.

• Maggan81

Vet inte ang möbler men jag köpte ett par gardinlängder som jag hade öppnat o det va inga problem att lämna tillbaka dem (med förpackning).

• Polargirl
    fruis skrev 2009-04-29 22:48:34 följande:
    IKEA sålde en tidigare såld kontorsstol till mig förra veckan som väldigt tydligt varit ihopskruvad innan den lämnades tillbaka. IKEA är extremt generösa så jag tror inte att det är några problem för dig att lämna tillbaka.
    Hoppas du fick den lite billigare!
    Someday my ship will come in, but with my luck I'll be at the airport.
  • leeena
    Maggan81 skrev 2009-04-29 22:51:21 följande:
    Vet inte ang möbler men jag köpte ett par gardinlängder som jag hade öppnat o det va inga problem att lämna tillbaka dem (med förpackning).
    men stoppade du tillbaks dem i förpackningen då ? eller hade du med dej gardinen och förpackningen löst på sidan om ?
  • fruis
    Polargirl skrev 2009-04-29 22:51:37 följande:
    Hoppas du fick den lite billigare!
    Nej, det var ju det jag inte fick och därför åkte jag och bytte den istället för att få en ny fräsch stol.
  • leeena

jag har bara hunnit skruva ihop ena sängen, även om jag öppnat båda ,så i värsta fall så borde jag iallafall få lämna tillbaka EN av sängarna...

• Polargirl
    fruis skrev 2009-04-29 22:59:27 följande:
    Nej, det var ju det jag inte fick och därför åkte jag och bytte den istället för att få en ny fräsch stol.
    Ja, bra gjort! Fult gjort av dem att sälja en redan bruten förpackning.
    Someday my ship will come in, but with my luck I'll be at the airport.
  • Kina79
    Polargirl skrev 2009-04-30 08:04:43 följande:
    Ja, bra gjort! Fult gjort av dem att sälja en redan bruten förpackning.
    Fast det är ju så att det finns många kunder som inte säger att den varit öppnad och monterad. Och ser kartongen helt obruten ut så tror ju klart IKEA på det. Det finns ju ingen möjlighet att öppna och kolla alla varor som kommer in varje dag. Så, tyvärr kan ju sånt hända. Det är inte roligt för den som drabbats, det förstår jag.

Om man har sitt kvitto kvar och varan är oanvänd +förpackning, så går det bra att lämna tillbaka inom 3 månader. Oftast får man tillgodokort på beloppet.

´Men TS om du är osäker på hur hårda de är på just ditt IKEAvaruhus, så ring kundtjänst och fråga om det är ok på just det varuhuset. De kan ringa upp dm och dubbelkolla åt dig.

Lycka till!
  • Maggan81

Leeena: jag hade den öppnade förpackningen o alla "lappar" eller vad det var med mig, även de hårda kartonbitarna som gardinen låg vikt runt.

Svar på tråden kan man byta öppnade ikea varor ?