• car

wisc?

Ni som gjort testet - hur fungerar det, varför har ni/ert barn gjort det, och vad visar det?

Har kollat runt lite på nätet och fått info, men vill gärna höra från er som vet

♥ ღ Älskade barn ღ ♥
  • Svar på tråden wisc?
  • Little Ms Chatterbox

Min son (nyss fyllda 7 år) har gjort ett WISC-IV test. Han ska utredas på bup för ADHD och/eller Aspergers Syndrom. Men det var väldigt lång kö, 11-12 månader, så bup bad hans skola att göra en basutredning.
    Testet var uppdelat i flera olika tester, min son gjorde inte riktigt alla, psykologen som höll i det valde ut några. Han fick göra test i språkförståelse, logiskt tänkande, motorik, snabbhet, koncentration och arbetsminne.
    När han gjorde testet var han ca 6 år och 9 månader (Testet är indelat så att varje ålder har decimaler, tror det var 2, 4, 6, osv.)
    I en deltest under språkförsåelse kom han på en 16-årings nivå (var eg. som en vuxen men testet gick inte längre upp än till 16, 2 år) på en annat deltest under språkförståelse kom han på ca 12 år. Så i det stora hela har var han som en 10-12 i språket. Under logiskt tänkande kom han på ca 9-10 åring. Bla så målade han en teckning i profil och det sa psykologen att det brukar man inte göra förrän ca 8-års åldern.
    Men sen vid motorik, snabbhet, koncentration och arbetsminne hamnade han lägre än sin ålder, något test så lågt som 3-4 års ålder.
    Psykologen som höll i testet sa att det är sällan som det blir så jätte ojämt resultat. Vad det visar på vet vi ju inte än, men pedagogen från elevhälsan sa att vår son förmodligen skulle få en dator för att lära sig läsa och skriva sen när ahn börjar 1:a klass eftersom hans minne och koncentration var så låg. Ingen idé att lägga energi på att han ska försöka hålla i pennan och forma snirkliga bokstäver när det är just kunskapen om att läsa som han behöver lägga energi på.
    Under testet sa var det ofta som sonen låg på golvet och svarade på frågorna, han svävade ofta ut, där är min bokstav, vet du vad man har dynamit till, jorden heter Tellus... Men han klarade ff av att svara, så testet gick att genomföra.
    Det som testet visade gav ju eg. bara svar på vad vi föräldrar alltid vetat. Han började prata väldigt tidigt och vid ca 1½ ålder pratade han så vilken vuxen som helst skulle förstå honom. Men hans koncentration när det gäller saker som känns svårt och inte så intressant har det varit väldigt lågt. Enkla saker som man borde komma ihåg har han haft svårt att minnas.

Förlåt det blev långt

WOW! En ny Omega-3 & -6 tråd www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
  • car
    Zander O Cayenne skrev 2009-04-30 18:31:19 följande:
    Min son (nyss fyllda 7 år) har gjort ett WISC-IV test. Han ska utredas på bup för ADHD och/eller Aspergers Syndrom. Men det var väldigt lång kö, 11-12 månader, så bup bad hans skola att göra en basutredning. Testet var uppdelat i flera olika tester, min son gjorde inte riktigt alla, psykologen som höll i det valde ut några. Han fick göra test i språkförståelse, logiskt tänkande, motorik, snabbhet, koncentration och arbetsminne. När han gjorde testet var han ca 6 år och 9 månader (Testet är indelat så att varje ålder har decimaler, tror det var 2, 4, 6, osv.)I en deltest under språkförsåelse kom han på en 16-årings nivå (var eg. som en vuxen men testet gick inte längre upp än till 16, 2 år) på en annat deltest under språkförståelse kom han på ca 12 år. Så i det stora hela har var han som en 10-12 i språket. Under logiskt tänkande kom han på ca 9-10 åring. Bla så målade han en teckning i profil och det sa psykologen att det brukar man inte göra förrän ca 8-års åldern.Men sen vid motorik, snabbhet, koncentration och arbetsminne hamnade han lägre än sin ålder, något test så lågt som 3-4 års ålder. Psykologen som höll i testet sa att det är sällan som det blir så jätte ojämt resultat. Vad det visar på vet vi ju inte än, men pedagogen från elevhälsan sa att vår son förmodligen skulle få en dator för att lära sig läsa och skriva sen när ahn börjar 1:a klass eftersom hans minne och koncentration var så låg. Ingen idé att lägga energi på att han ska försöka hålla i pennan och forma snirkliga bokstäver när det är just kunskapen om att läsa som han behöver lägga energi på. Under testet sa var det ofta som sonen låg på golvet och svarade på frågorna, han svävade ofta ut, där är min bokstav, vet du vad man har dynamit till, jorden heter Tellus... Men han klarade ff av att svara, så testet gick att genomföra. Det som testet visade gav ju eg. bara svar på vad vi föräldrar alltid vetat. Han började prata väldigt tidigt och vid ca 1½ ålder pratade han så vilken vuxen som helst skulle förstå honom. Men hans koncentration när det gäller saker som känns svårt och inte så intressant har det varit väldigt lågt. Enkla saker som man borde komma ihåg har han haft svårt att minnas.Förlåt det blev långt
    ingen fara - bara intressant att läsa

Tack så mycket
    ♥ ღ Älskade barn ღ ♥
  • car
    Zander O Cayenne skrev 2009-05-04 13:21:16 följande:
    Är det du eller ett barn som ska göra testet? Om man får vara nyfiken att fråga Jag har ingen aning om det är samma för vuxna, om man gör det som vuxen?
    vet inte om det blir något test alls, men blir det så är det för mitt barn

Vi har kontakt med barnpsykolog just nu, men vet inte var det kommer att hamna. Ville bara veta mer om det så att jag vet om det kommer upp
    ♥ ღ Älskade barn ღ ♥
  • vavi

WISC är ett s.k "intelligens-test" eller kognitivt test, som mäter verbal förmåga och icke-verbal (dvs sånt som har med bilder och former att göra) förmåga. Man tittar på barnets starka och svaga kognitiva sidor. Testet tar ganska lång tid att göra, oftast delar man upp det på två-tre tillfällen. Men de flesta barn brukar tycka att det är roligt att genomföra. Bl.a får man lägga ett slags pussel, svara på frågor, förklara ord mm. Jag tycker att du ska fråga den psykolog som ev ska testa ditt barn om syftet med testningen och om hur det går till osv. Man använder det i många olika sammanhang för att göra en bedömning av var barnet befinner sig utvecklingsmässigt. Men man bör förståss alltid komma ihåg att det är ETT TEST, dvs det ger inte hela sanningen och barns dagsform och motivation kan spela in på testresultatet. Därför bör ett testresultat aldrig stå ensamt, utan alltid vägas in tillsammans med andra resultat och annan information om barnet. Lycka till!

• car
    vavi skrev 2009-05-04 19:59:33 följande:
    WISC är ett s.k "intelligens-test" eller kognitivt test, som mäter verbal förmåga och icke-verbal (dvs sånt som har med bilder och former att göra) förmåga. Man tittar på barnets starka och svaga kognitiva sidor. Testet tar ganska lång tid att göra, oftast delar man upp det på två-tre tillfällen. Men de flesta barn brukar tycka att det är roligt att genomföra. Bl.a får man lägga ett slags pussel, svara på frågor, förklara ord mm. Jag tycker att du ska fråga den psykolog som ev ska testa ditt barn om syftet med testningen och om hur det går till osv. Man använder det i många olika sammanhang för att göra en bedömning av var barnet befinner sig utvecklingsmässigt. Men man bör förståss alltid komma ihåg att det är ETT TEST, dvs det ger inte hela sanningen och barns dagsform och motivation kan spela in på testresultatet. Därför bör ett testresultat aldrig stå ensamt, utan alltid vägas in tillsammans med andra resultat och annan information om barnet. Lycka till!
    ok, tack

hon vill nu bara träffa honom och prata med honom, och sedan får vi se hur hon går vidare
    ♥ ღ Älskade barn ღ ♥
Svar på tråden wisc?