• xxJessikaxx

    Vad gör jag nu när stortånageln håller på att lossna?

    Stötte i tån för ettpar veckor sedan, den blev blå och nu håller den på att lossna, men den sitter fast på ena sidan. Superäckligt!
    Det är ju liksom bara kött under! Hjälp! Antar att det är lika bra att inte pilla i onödan men hur länge dröjer det innan den lossnar helt? Ska jag skydda tån eller läker det bättre när man inte "paketerar" den? Hur länge tar det innan en ny nagel växer ut? Skoj till sommaren och allt med missbildad tå!

  • Svar på tråden Vad gör jag nu när stortånageln håller på att lossna?
  • Twiist3d

    Jag tappade min stortånagel när jag var nio år.
    Börja inte dra i den om den sitter fast i köttet.. Vänta en dag eller ett par dagar och sen se hur det är då.
    Du behöver inte paketera in den, men jag skulle haft en strumpa på iallafall

    Jag har för mig att det tog några veckor innan nageln växte ut.. Inte helt säker!

  • misstristess

    Om du inte pillar på nageln så kommer den inte att trilla av innan den vuxit ut helt i värsta fall.
    Själv har jag en tumnagel som jag väntar på, men jag har tvingats klippa bort allt som är löst för jag bara fastnade med den hela tiden.
    Och det gjorde väldigt ont att fastna!

    Och så samlas det en massa skit under nageln eftersom där blev som en ficka.

    Skulle tro att din tå är läkt, den skadade delen ska bara växa ut.

  • xxJessikaxx

    Å tack för alla svar ni Tånagellösa Medmänniskor

    Ja, det är det jag befarar, att det kommer samlas skit där under, så jag tänkte att jag kanske slår in den med en allsol(heter det så?(-indränkt tuss i alla fall för att motverka infektioner. Så får den sitta några dagar får man se.
    Jag kommer nog också haka fast i sockor och annat med den lösa biten för typ 80 % av nageln är lös! Men man kanske kan klippa bort det som är löst om det blir ett problem, som du gjorde misstristess...

    addicted, haha, ja det känns lockande att måla nagellack på rent kött typ men vad gör man inte för att inte se missbildad ut?

  • misstristess

    Vill du inte klippa själv kan du alltid ringa en distriktssköterska.
    Problemet är ju att OM du fastnar så kan du riva upp den delen som sitter fast i köttet och då börjar det blöda och det gör så jäkla ont!

    Hänger det löst och om det är så mycket som 80 % så hade jag klippt.

  • Mary Eklund

    Min stortånagel fick en missfärgad rand längs tån, jag trodde det var nagelsvamp
    så jag köpte Nalox på apoteket och har strukit på i ca 14 dagar. Men nu har halva nageln lossnat -  vad gör jag?

    MVH

    Mary Eklund

Svar på tråden Vad gör jag nu när stortånageln håller på att lossna?