• Shorona

Du med RÖD bil, rekondar du den?

Vi försöker lämna in våran röda bil på rekond minst en gång om året i alla fall.

♥Niclas 061103 ♥Bf 091108
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du med RÖD bil, rekondar du den?
  • Sencha

Vad är det?
    Varför gör man?
    Vad är speciellt med röda bilar i sammanhanget?
    *noll koll*

0401 & 0807
  • Tecken

Hm, varför skulle röda bilar vara speciella i sammanhanget? Eller har jag missförstått ordet rekond? Rekond = www.classesgarage.se/joomla/index.php&task=view&id=13&Itemid=28

Hade jag haft en röd bil, så hade jag däremot varit väldigt mån om att sköta om lacken - då en del röda bilar ha en tendens att blekas av solen och bli rosa-/rödfläckiga.

• Shorona

Vet bara att röda bilar har en förmåga att lättare bli fula/matta/vita i lacken. Dem är väl mer benägna till det.

♥Niclas 061103 ♥Bf 091108
  • Tecken

Men då är det väl bättre med lackkonservering/DITEC?

• Tecken
    Tecken skrev 2009-04-30 13:08:19 följande:
    Men då är det väl bättre med lackkonservering/DITEC?
    Eller är det det du menar med rekond??
  • Senap
    Shorona skrev 2009-04-30 13:07:06 följande:
    Vet bara att röda bilar har en förmåga att lättare bli fula/matta/vita i lacken. Dem är väl mer benägna till det.
    Nej, det stämmer inte.
    My sugar is raw
  • Danne74

Rött mattas tyvärr fort men om man har lite metallic i den så brukar det ske långsammare, liksom om bilen förvaras i garage när den inte används.

• Joico

Lämnar inte in den, det är väl bara att vaxa lite extra på egen hand lätt som en plätt

• Miss Lau

Har ingen röd bil nu men har haft en. Gjorde ingenting förutom körde den i maskintvätten då och då

Fast när jag sålde bilen efter nästan 3 år såg den fortfarande ut som ny i lacken, så superkänsliga verkar de inte vara.

• Mumfy  1
    Miss Lau skrev 2009-05-01 21:25:17 följande:
    Har ingen röd bil nu men har haft en. Gjorde ingenting förutom körde den i maskintvätten då och då Fast när jag sålde bilen efter nästan 3 år såg den fortfarande ut som ny i lacken, så superkänsliga verkar de inte vara.
    Tycker det beror lite på märke
    Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • racer x

Vaxar och polerar min bil själv. Men lacken är relativt fin trots att den är 8 år gammal.

• Mumfy  1

Min är 16 år & ännu riktigt röd

Brukar lackförsegla den emellanåt   

Min nytvättade bil

Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Gorban

Röd lack oxiderar snabbare. Det gäller även andra mörka lacker som t.ex. mörkblå. Det går snabbare om bilen står ute i sol och regn än om den står i garage. Moderna lacker har blivit bättre men röd färg är fortfarande känsligare. Det märks kanske inte så mycket de första åren men om man inte vaxar och polerar så blir lacken matt och blek.

Svar på tråden Du med RÖD bil, rekondar du den?