• Blanco

Svartsjuka, ångest, kontrollbehov.. HJÄLP.

Vart ska jag börja? Jag och min sambo har bott tillsammans i ca 4 år nu. Det har varit 4 år med mycket gott men också en hel del ont. Vi träffades när vi jobbade utomlands och när vi kom tillbaka hem till Sverige flyttade min sambo med mig till min ?hemstad?. Det ska tilläggas att jag är otroligt tacksam för det och även om det var tufft till en början för oss båda så har hon för längesedan skaffat sig ett bra respekterat jobb och byggt upp en bra social umgängeskrets.

Nu till problem(en). Min sambo har under hela vårt förhållande varit sjukligt svartsjuk. Något som för mig har vart så otroligt jobbigt, och som har gjort att en förut väldigt öppen och social person som jag var har fått ändra mitt beteende för att undvika bråk och ständiga utfrågningar om otrohet och att jag kollar in/flörtar andra tjejer. Kan säga nu på en gång att jag ALDRIG under vår tid tillsammans har flörtat eller ens vart intresserad av en annan tjej så det finns ingen som helst grund för hennes ständiga anklagelser.

Några exempel: Jag kan inte kolla på vad jag vill på tv, skulle det vara en Gina Tricot reklam som rullar förbi i filmpausen vet jag att jag måste byta kanal eller kolla undan för annars så kommer det en fråga om jag tycker hon är snygg/finare än min sambo osv osv, sen blir det bråk. Jag kan inte hälsa på vissa av hennes arbetskamrater för hon har fått för sig att jag är intresserad av dom och när jag ifrågasätter detta blir hon helt rabiat och blir således ännu säkrare på att jag vill ha någonting med dom att göra. Att gå på krogen utan min sambo är i princip helt uteslutet, hon kan inte förstå vad jag ska göra på krogen själv med mina kompisar om jag inte dansar.

Hon är helt övertygad om att jag går dit enbart för att kolla in/flörta med andra tjejer. Om det nu skulle vara någon tjej som frågar mej någonting (de få gånger jag är utan min sambo på krogen) så har hon gjort klart för mig att jag absolut inte bör svara henne något tillbaka. Det är inte det att jag vill inleda en konversation med personen i fråga och jag har inget som helst problem att svara att jag är sambo och förlovad tvärtom det är något jag är stolt över. Men det hör väl till hyffs att kanske svara om någon frågar en någonting? Eller?
    Min gamla umgängeskrets av kompisar som nu är ?singlar? har jag i princip fått sagt hej då till.

Vid olika tillställningar som tex fotbollsäger när jag kanske ska vara borta 1-2 nätter vet jag att det väntar en helvetesvecka innan med utfrågningar om vad vi ska göra och hur jag skulle agera om en tjej pratar med mej. Samt att efter hemkomst väntar en likadan vecka med utfrågningar om vad vi gjort och om jag såg någon som jag tyckte va snygg, sen kollar hon upp på internet och försöker leta reda på vimmelbilder på mej osv osv, ja ni fattar vinken.

Detta har gjort att jag hellre struntar i sådana här tillställningar och kanske undviker mina kompisar. Tilläggas ska ju att jag inte har något som helst problem med att hon går ut / hittar på något med sina kompisar träffar nya människor till och med killar som hon inte känner sedan tidigare. Jag vet att när hon är ute själv så har hon många killar som stöter på henne, men det rör inte mej eftersom jag litar på henne och vet att hon älskar mej.

Vid ett tillfälle fick jag nog, jag och 2 kompisar skulle åka till sälen för att åka skidor och bara ta det lugnt. Inget krökande eller utgång. Men hon påstod att hon visste vad man gör i Sälen och om jag åkte kunde jag inte älska och hon sa att hon skulle göra slut. Då fick jag nog och sa fine då blir det så. Jag är 23 år ska jag lägga mej ner och dö i vår lägenhet? Vi hade då ett uppehåll på ca 3 veckor då det officiellt var slut mellan oss. Jag mådde verkligen både bra och pissdåligt. Jag älskar ju henne så sjukt mycket men jag kunde inte acceptera hennes tankesätt. Under den tiden fick jag reda på att hon börjat träffa en annan kille.

Jag fick panik och extrem ångest över tanken på att hon var med någon annan. Jag fick då ?krypa? tillbaka som hon så fint uttryckt det till sina kompisar. Hon säger till mej att ingenting hände mellan dom, att dom bara pratade och det tror jag till 100% på.

På ett sätt är väl svartsjukan något jag konstigt nog har lärt mig att hantera och ?stå ut med? men nu den senaste tiden kan jag inte spela golf kanske 2 dagar i veckan utan att det blir ett helvete. Hon tycker att jag prioriterar mina fritidsintressen hundra gånger före henne. Alltså jag jobbar mellan 9-17 och spelar golf MAX 2 gånger i veckan(á fyra timmar). Det handlar inte så mycket om hur mycket jag gör det för det är svårt för er att veta hur det egentligen ligger till. Men kan ju säga att jag spenderar väldigt mycket tid med min sambo inget snack om saken. Men problemet som hon tycker är att jag helt enkelt prioriterar allt annat mer än henne och hon tänker bara på mej/oss.

Jag kan verkligen erkänna när jag inte agerar rätt men ALLTID när vi bråkar är det jag som får ge mej och be om förlåtelse för att saker och ting ska bli bra igen. Som sagt kan jag erkänna att jag kanske inte alltid hittar på bra saker att göra med min sambo, och det har jag bett om ursäkt för och sagt att jag ska försöka ändra på. Men det vore ju trevligt om hon någon gång kunde känna att de saker som jag gör vid sidan om vårt förhållande inte var någon jävla tävling om vad jag gillar mest.

Oj vad långt det här blev.. undrar om de var någon som orka läsa färdigt? Men som det är nu säger hon att hon inte kan vara tillsammans med en kille som bara bryr sig om andra saker än henne, jag lovar så är det inte. Men vafan ska jag göra? Ska jag sluta spela golf 2ggr i veckan? Ska jag sluta kolla på fotboll 1 gång i veckan? Ska jag tacka nej om någon frågar mej om jag vill hitta på något?? Jag älskar henne verkligen, men hon är mästare att slänga skit på mej och få det o kännas som allt är mitt fel. Jag börjar undra? är de det?

Snälla någon som vart i liknande situation eller nån som har några bra tips och råd?

• Svar på tråden Svartsjuka, ångest, kontrollbehov.. HJÄLP.
  • Anonym (Inte OK!!)

Jag tycker din tjej beter sig som ett svin mot dig. Man kan faktist få hjälp med sin sjukliga svartsjuka. Nånting som hon borde fundera över.

Tänk om du vore som min kille, som jobbar bort 3 veckor i sträck, och sen är hemma kanske en vecka med lite tur för att sen åka och jobba igen. Din tjej skulle ju gå sönder av svartsjuka då.

Är man sådär sjukligt svartsjuk så bör man se till att man får hjälp.
    För tjejen mår ju knappast bra själv.

Du ska inte ge upp ditt liv och dina vänner pga en tjej.

• Anonym (Liknande)

Jag är i en liknande situation, bara det att jag är den elake.......alltså den svartsjuke. Min sambo sliter sitt hår, jag vet hur fruktansvärt FEL det är att vara sån mot sin sambo, men ändå blir det som kaos i hjärnan, som om det inte går att kontrollera sina känslor. Jag är livrädd att han ska lämna mig och jag får ju naturligtvis inte riktigt ihop det när han säger att han ALDRIG skulle göra något, men jag beteer mig som fan rent ut sagt och vem vill leva med en sådan. Det är ungefär som om man driver det åt helsike, varför? Många säger säkert dåligt själförtroende och det är väl sant, men varför driver man en person som man älskar till att inte stå ut längre och enda utvägen är att man separerar, vad har man då vunnit? Man är ju världens megaförlorare egentligen! Men ändå drivs jag till ett fruktansvärt destruktiv beteende. Så som du säkert vet, ligger ju inte problemet hos dig, utan hos din sambo. Hörde någonstans att en person med just svartsjukeproblem måste själv fixa det. Och som partner gör man eg helt fel att låsa in sig själv och inte göra något, utan bara blidka sin svartsjuke partner. Jag önskar jag hade receptet på svartsjukeåkomman.......

• Anonym (missan)

jag måste säga att jag själv varit i bådas situation,,,,,först är det ju naturligtvis hennes sjuka kontroll som hon utövar mot dig som är skadlig för er båda......
    sen har du nog redan blivit medberoende av detta...och det kan bara du göra ngt åt...alltså ni måste båda få hjälp med detta annars kommer det gå åt....ju längre detta får hålla på, ju sämre kommer ni att må o ju längre tid tAR det att bli sund igen......om du orkar....annars ge upp!!!!!! du kommer bara att förlora dig själv annars...(en som vet)

• Blanco

Hej, tack för svar! Vi har pratat om det massor av gånger.. hon är ju medveten att hon har ett problem. Vi har försökt familjerådgivning men även om jag tycker att det är ok att jag är med känns det som sagt som problemet ligger hos henne. Men terapi själv vägrar hon.. Hur känner är din kille mot dej Anonym (Liknande) ? Accepterar han ditt beteende genom att alltid stanna kvar hos dej även fast du beter dej som du gör?

Ett steg i rätt riktning är ju verkligen att du kan erkänna ditt problem, då har du kommit långt! Nåt som jag tror är viktigt är att inte skämmas över sjukan även om jag vet att det är svårt. Berätta för din kille när du är svartsjuk att -" Nu kommer dom här dumma tankarna igen" Istället för att hoppa på han, för innerst inne så vet du ju att han inte skulle bedra dig.

Det handlar även om självinsikt... förmodligen så tycker din kille att du är allt han vill ha. Men för guds skull världen är full av vackra/trevliga människor och dom behöver inte vara ett hot. Jag veeet att det finns massor av bra/snygga killar och det vet jag att min sambo också tycker.. men det är ok. Hon är ju med mej.. inte dom? Om man ska gå och inbilla sig att det är någon annan hon vill ha.. varför ska man då vara tillsammans?

• Tös

Som jag ser det..det är bara o lämna! Man skall aldrig stanna i ett destruktivt förhållande!

Ibland i livet måste man lämna den man älskar för att man håller på att gå under själv.

• Blanco

Anonym (missan) skrev 2009-04-30 13:05:23 följande:

jag måste säga att jag själv varit i bådas situation,,,,,först är det ju naturligtvis hennes sjuka kontroll som hon utövar mot dig som är skadlig för er båda......sen har du nog redan blivit medberoende av detta...och det kan bara du göra ngt åt...alltså ni måste båda få hjälp med detta annars kommer det gå åt....ju längre detta får hålla på, ju sämre kommer ni att må o ju längre tid tAR det att bli sund igen......om du orkar....annars ge upp!!!!!! du kommer bara att förlora dig själv annars...(en som vet)
    Håller helt och hållet med dej...men det är så svårt... jag vet fan varken ut eller in.
  • Anonym (Jobbigt)

Kan ni inte testa att ga i par-terapi? Hon borde verkligen jobba med sig sjalv och sin extrema osakerhet dessutom. Aven om ni gor slut kommer hon ju att vara likadan i sin nasta relation. Det later som om det ar valdigt, valdigt jobbigt for dig - sjalvklart ska du kunna leva ett normalt liv och aka till Salen, pa fotbollslager och se reklam utan att behova byta kanal!

Kan du inte bara "bryta" nar hon borjar fraga ut dig? Om hon sager "jassa, den dar tjejen i reklamen, tycker du hon ar snyggare an mig?"
    - "Alskling, jag vill inte prata om detta. Du vet att jag alskar dig. Nu pratar vi om nagot annat. Ska vi ga ut o ata imorgon?"

Skulle inte det funka?

• Anonym (missan)

jo jag vet det är skitsvårt. det hör till att man blir så velig att man tappar förmågan att fatta beslut...pga tror jag att man tappat sig själv lite och inte har riktigt kontakt med sina egna tankar o vilja....som jag själv upplever det då.....

• Blanco

Anonym (Jobbigt) skrev 2009-04-30 13:16:01 följande:

Kan ni inte testa att ga i par-terapi? Hon borde verkligen jobba med sig sjalv och sin extrema osakerhet dessutom. Aven om ni gor slut kommer hon ju att vara likadan i sin nasta relation. Det later som om det ar valdigt, valdigt jobbigt for dig - sjalvklart ska du kunna leva ett normalt liv och aka till Salen, pa fotbollslager och se reklam utan att behova byta kanal!Kan du inte bara "bryta" nar hon borjar fraga ut dig? Om hon sager "jassa, den dar tjejen i reklamen, tycker du hon ar snyggare an mig?" - "Alskling, jag vill inte prata om detta. Du vet att jag alskar dig. Nu pratar vi om nagot annat. Ska vi ga ut o ata imorgon?"Skulle inte det funka?
    Tack för ditt svar..

Nja alltså det gör tyvärr inte det.. hon ger sig inte förns hon frågat mej kanske 5-6 gånger och jag svarat nej. En gång sa jag vid nått tillfälle att jag tyckte en tjej i en film var snygg. Då vart det att sova på soffan typ..
  • Blanco

Anonym (missan) skrev 2009-04-30 13:17:36 följande:

jo jag vet det är skitsvårt. det hör till att man blir så velig att man tappar förmågan att fatta beslut...pga tror jag att man tappat sig själv lite och inte har riktigt kontakt med sina egna tankar o vilja....som jag själv upplever det då.....
    verkligen..! Alltså jag vet inte vem jag är själv längre.. jag vet knappt vad som är rätt och fel.. och börjar ifrågasätta mej själv om det är jag som är problemet.
Svar på tråden Svartsjuka, ångest, kontrollbehov.. HJÄLP.