• Fröken Juni

Gardinstång, ska det var så svårt?

Nu blir jag verkligen fundersam. Jag har två rum här i min lägenhet som saknar gardiner och när jag frågade om jag kunde få låna en borr för att sätta upp dessa så påstår personen nåt så korkat att det kan nog bli svårt att få dit det eftersom den kommer borra för stora hål då murbruket kommer att smulas sönder.
    Ähh??

Alla mina fönster vetter mot detta murbruk och jag har ju gardinstänger i dem andra två rummen som är uppsatta utan några problem så jag hänger inte alls med.

Ska man då vara utan gardiner? Grannarna i hela kvarteret har ju gardiner.

Det finns platta skenor uppsatta i taket, men dem sitter ca 10-15 cm ifrån fönstret och det ser väl inte klokt ut att ha en gardin så långt ifrån fönstret, eller? Man ska i stort trä i sådana där "fingrar" (hittar inte ordet) och sedan haka fast dem.

Ska det vara så svårt att få dit en vanlig hederlig gardinstång?

• Svar på tråden Gardinstång, ska det var så svårt?
  • Verkligen

Klart du kan borra dit fästen till en gardinstång.
    Vet vad dom menar med att det kan bli smuligt i väggen. En del väggar brukar det kunna bli såna hål i, men när det vart så för mig så har jag alltid borrat och sen satt in sån där plugg som man sen skruvar i skruven i. Dåå brukar gardinstången sitta ordnetligt i väggen sen..=)

• Fröken Juni
    Verkligen skrev 2009-04-30 16:46:16 följande:
    Klart du kan borra dit fästen till en gardinstång.Vet vad dom menar med att det kan bli smuligt i väggen. En del väggar brukar det kunna bli såna hål i, men när det vart så för mig så har jag alltid borrat och sen satt in sån där plugg som man sen skruvar i skruven i. Dåå brukar gardinstången sitta ordnetligt i väggen sen..=)
    Ja, jag tycker ju också att det borde gå då jag har gardinstång både i kök och v-rum och det var då inga problem som jag känner till iaf.

Sedan att jag har tummen mitt i hand och inte vet vilken plugg som ska användas är en annan femma, men det är väl plugg som plugg kan jag tänka mig.

Gäller bara att få låna borren och hoppas man fattar hur man ska göra och få rätt storlek på själva borrhålet.

Inte lätt att leva utan karl inte

Tack för ditt svar.
  • Jesster

Min man säger att man borrar först med ett litet borr och sedan ökar man storleken. Man får borra försiktigt. Man kan använda vanlig plugg men hålet ska vara mindre än pluggen. Sedan bankar man bara i pluggen i hålet.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Verkligen
    Fröken Juni skrev 2009-04-30 16:53:29 följande:
    Ja, jag tycker ju också att det borde gå då jag har gardinstång både i kök och v-rum och det var då inga problem som jag känner till iaf.Sedan att jag har tummen mitt i hand och inte vet vilken plugg som ska användas är en annan femma, men det är väl plugg som plugg kan jag tänka mig.Gäller bara att få låna borren och hoppas man fattar hur man ska göra och få rätt storlek på själva borrhålet.Inte lätt att leva utan karl inte Tack för ditt svar.
    Borra inte så stort hål utan använd en ganska smal borr. Sen en aningens tjockare plugg som du hamrar in lite lätt.
    Det är superenkelt. Plugg finns i flera olika längder och tjocklekar.
  • Fröken Juni
    Jesster skrev 2009-04-30 16:54:44 följande:
    Min man säger att man borrar först med ett litet borr och sedan ökar man storleken. Man får borra försiktigt. Man kan använda vanlig plugg men hålet ska vara mindre än pluggen. Sedan bankar man bara i pluggen i hålet.
    Det låter alltid så lätt när en man förklarar, visst?

Borra försiktigt tror jag nog kan bli svårt då man måste ta i rätt så ordentligt här enligt denna persons uttalande.

Vilken storek ska man börja med och sedan öka till? Hur många ggr ska man byta ut storleken och öka då?

Som sagt, ingen vidare koll då man haft en karl till detta förr.
  • Fröken Juni
    Jesster skrev 2009-04-30 16:54:44 följande:
    och så glömde jag tacka för svar.
  • Fröken Juni
    Verkligen skrev 2009-04-30 16:56:06 följande:
    Borra inte så stort hål utan använd en ganska smal borr. Sen en aningens tjockare plugg som du hamrar in lite lätt.Det är superenkelt. Plugg finns i flera olika längder och tjocklekar.
    Det är en sån här diamantborr tror jag det heter. Är det en sån man ska ha?

Jesster ovan skrev samma sak så jag gör som ni skriver, är bara rädd att misslyckas totalt. Har bett om hjälp med detta, men tydligen får jag göra allt själv numer.

När pluggen väl sitter i så är det bara att skruva i själva anordningen som gardinstången ska ligga på, eller hur?
  • Jesster

Han säger att du får prova dig fram. Det beror helt på vilken skruv och plugg du behöver. Bra svar va?

Den som söker han finner - www.google.se
  • Fröken Juni
    Jesster skrev 2009-04-30 17:03:42 följande:
    Han säger att du får prova dig fram. Det beror helt på vilken skruv och plugg du behöver. Bra svar va?
    Skitbra svar, jag vet verkligen vilken det är Det här kommer bli superlätt *IRONI*

Får nog låna din karl till detta
  • Verkligen
    Fröken Juni skrev 2009-04-30 17:01:23 följande:
    Det är en sån här diamantborr tror jag det heter. Är det en sån man ska ha? Jesster ovan skrev samma sak så jag gör som ni skriver, är bara rädd att misslyckas totalt. Har bett om hjälp med detta, men tydligen får jag göra allt själv numer.När pluggen väl sitter i så är det bara att skruva i själva anordningen som gardinstången ska ligga på, eller hur?
    Ingen aning vad för borr som är vad. Har du en borr så kör på den bara...
    Resten fixar du galant. Jag har alltid fixat såna saker själv, man lär sig liksom genom att testa sig fram..=)
  • Fröken Juni
    Verkligen skrev 2009-04-30 17:20:42 följande:
    Ingen aning vad för borr som är vad. Har du en borr så kör på den bara... Resten fixar du galant. Jag har alltid fixat såna saker själv, man lär sig liksom genom att testa sig fram..=)
    Jag äger inge borr, måste be om att få låna en och så alla tusen borrstorlekar som säkert finns till den också
  • Verkligen
    Fröken Juni skrev 2009-04-30 18:05:38 följande:
    Jag äger inge borr, måste be om att få låna en och så alla tusen borrstorlekar som säkert finns till den också
    Du kan ju kolla lite hur stor själva skruven är för att se vilken slags storlek på borren du ska ha..=)
  • lilltrollet83

jag de tagit 6 eller 8 borr. Mina saker brukar sitta kvar uppe:)

Väljk betongborr och betongplugg. oftast kan du köpa "kit" då det ligger plugg och skruv i samma lilla påse, så är det bara att trycka i pluggen och sen skruva i skruven, så är det säkert att dom passar ihop.

• Fröken Juni
    Verkligen skrev 2009-04-30 18:06:47 följande:
    Du kan ju kolla lite hur stor själva skruven är för att se vilken slags storlek på borren du ska ha..=)
    Du, det var rätt smart.

Det ska jag tänka på när jag borren här hemma.
  • Fröken Juni

Får nog bli ett sådant litet kit om jag ska få till det. Då behövs det 4 kit väl? 2 stänger ska upp.

Var hittar man det?

• lilltrollet83

Hm, det är lite olika, tror det kan vara mellan 5-10 plugg/skruv i en sån påse.
    Byggavdelningen på Ica/Coop borde ha, eller en bygghandel.

Bara att säga att du ska ha skruv och plugg.
    går du tille n bygghandel så hjälper dom dig definitivt om du säger vad du ska sätta upp och att det ska upp i betong så du får rätt grejer.
    va inte rädd för att fråga.

• Fröken Juni
    lilltrollet83 skrev 2009-04-30 18:28:21 följande:
    Hm, det är lite olika, tror det kan vara mellan 5-10 plugg/skruv i en sån påse. Byggavdelningen på Ica/Coop borde ha, eller en bygghandel.Bara att säga att du ska ha skruv och plugg.går du tille n bygghandel så hjälper dom dig definitivt om du säger vad du ska sätta upp och att det ska upp i betong så du får rätt grejer. va inte rädd för att fråga.
    Jag lär defintivt fråga, det kan du vara helsäker på då jag är en person med tummen mitt i hand

Tack, det blir ett besök på en sån affär snart.

Tackar alla för era svar.
Svar på tråden Gardinstång, ska det var så svårt?