• caropia

Halva min syren verkar ha dött!

Planterade en syrenbuske för nästan ett år sen och den mådde bra hela sommaren, den tog sig som den skulle, inga konstigheter men nu är det som halva dött!
    Den är ju liten så det är bara 2 kvistar gentligen på den och den ena kvisten är det inga knoppar på.
    Börjde lite försiktigt på den ena knoppen och den verkade inte död men helt knopplös ändå...
    Är det nån som förstår mitt galna svammel och har en aning om vad som hänt under kalla vintern? Kommer hela dö tror ni?

• Svar på tråden Halva min syren verkar ha dött!
  • Champis

Vänta ett tag och ge plantan en chans att komma igen. Även på stora buskar kan grenar dö under vintern. Eftersom du har en gren med knoppar kan fortfarande busken komma igen och att nya grenar kommer underifrån. När bladen håller på att spricka ut så gödslar du ordentligt. Jag brukar använda kogödsel på påse då Syren vill ha näringsrik och god jord. Naturgödsel ger både näring och förbättrar jorden. Helt säker på att din syren tar sig kan man inte vara. Första vintern är den svåraste tiden för en ny planta. Lyckas den överleva i år kommer den rota sig ordentligt. Om det blir en torr sommar är det inte fel att vattna en gång ordentligt.

• caropia

Tack för ditt svar! Det ser ut att komma nya små grenar, ska ta och kolla in den lite extra idag! Vet du nåt annat än gödsel än kogödsel man kan använda?
    Dels så är det lite opraktiskt att köpa en hel påse till den lilla busken och sen gissar jag att det luktar (bor i ett lägehet med uteplatser som ligger tätt intill varann) och det kan ge mig gnälliga grannar!

Svar på tråden Halva min syren verkar ha dött!