• RosaGris

när man plockar rabarber

ja hur ska man nu göra när man plockar rabarber?
    ska man bara dra upp de eller ska man skära av de?
    vilket är bäst för plantan?

• Svar på tråden när man plockar rabarber
  • Jesster

Drar du upp dom så får du ju inga fler sedan
    Du skär av dom nere vid marken.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Vasen

Dra upp de med roten, har jag hört från flera håll. Då växer det ut nya stjälkar. Om man bara skär av måste ju den kvarvarande delen vissna bort på egen hand innan det kommer mer. Med reservation för att detta är sånt jag har hört, jag är inte trädgårdsmästare .

Jag vet dock att både mina föräldrar som drar upp stjälkarna och min syster som skär av stjälken har rabarberplantor på flera meters både bredd och höjd så det funkar nog med bägge sätten.

• Klant och Fjant

Lånar tråden lite..

Har precis planterat en rabarberplanta i mitt tärdgårdsland. En liten ynklig sak med 3 blad.
    Kommer där fler rabarber under sommaren och hur lång tid innan man kan "skörda"?

Ännu en totalt ointressant blogg... ensammammamedadhd.blogg.se/
  • RosaGris

ok jag har två plantor så jag får väl prova båda sätten och se nästa år vlket som var bäst..

• TheMother

Klant och Fjant skrev 2009-05-01 08:41:36 följande:

Lånar tråden lite.. Har precis planterat en rabarberplanta i mitt tärdgårdsland. En liten ynklig sak med 3 blad. Kommer där fler rabarber under sommaren och hur lång tid innan man kan "skörda"?
    Man får inte ta rabarber från plantan första året. Det vet jag för vi planterade förra året och jag väntar med spänning på att få äta av dem i år :D
  • Cremo

Man ska rycka upp rabarber. Snittet som blir kvar gör det lätt för svamp och annat att angripa plantan.

Så står det iaf i mina trädgårdstidningar.

• Marma
    Cremo skrev 2009-05-01 08:48:33 följande:
    Man ska rycka upp rabarber. Snittet som blir kvar gör det lätt för svamp och annat att angripa plantan. Så står det iaf i mina trädgårdstidningar.
    Då liter jag på dig.... har lärt mig skära av men ska börja rycka nu....dör den e det ditt fel...
  • Cremo
    SmåläningsMamman skrev 2009-05-01 08:50:51 följande:
    Då liter jag på dig.... har lärt mig skära av men ska börja rycka nu....dör den e det ditt fel...

*nynnar på den där gamla Rusiak/ Teddybear Sthlm-hiten*

I'm a rubarb killer, yes I am
    and I look so f*cking good...

• Mum of love

brukar dra eller bryta av dom ja längst ner på själken (lite av de vita ska följa me) så har jag lärt mig.. men om det är rätt vet jag inte..

Lyckligast i världen!!!
  • Cremo

För att slippa stå med ensamt ansvar om dina rabarber väljer att kila vidare:

"Skördar man dem själv ska man rycka upp dem försiktigt men bestämt istället för att skära av dem så förhindrar man röta och sjukdomar i rabarberståndet."

Källa: www.recepthjalpen.se/rabarber.html

Vid skörden bör man inte skära, utan i stället dra upp stjälkarna. Fatta tag i stjälken så nära marken som möjligt och dra den uppåt med en lätt vridning. Stjälkar med stora blad bör inte skördas, eftersom växten behöver några blad för sin överlevnad. Eftersom blommorna kostar en hel del kraft, bör dessa regelbundet plockas bort, från och med maj månad.

Källa: chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_biol_odl/utan_serietitel_fobo/UST78-1/UST78-1BP.HTM

• Isnogood

Jag brukar rycka av själkarna...inga problem med lite rabarber här inte...
    Har flyttat på plantorna ett par gånger...men har tydligen inte fått med hela rotsystemet så i stället för att bara ha rabarber dit där jag flyttat dem så har jag nu även där de satt från början...många plantor blir det...."suck"
    En annan fråga...
    Låta blommskälken vara kvar eller inte...vad ger rikligast skörd?
    Har hört lika ofta att man ska ta bort den för att få mer rabarber som att man ska låta den sitta kvar...här verkar det inte spela någon roll..."gah" jag har rabarber i mängder...överallt...

• Cremo
    Hästarobarn skrev 2009-05-01 08:59:46 följande:
    Åh..! Svar på frågan strax INNAN jag postade den...wow! det var snabbt..
  • godizjen

Har oxå rabarber till förbannelse.. Gav bort en planta för 2 år sedan, men det märks inte alls.. Jag rycker dom alltid och så plockar jag bort blommorna.

• Isnogood
    godizjen skrev 2009-05-01 09:02:40 följande:
    Har oxå rabarber till förbannelse.. Gav bort en planta för 2 år sedan, men det märks inte alls.. Jag rycker dom alltid och så plockar jag bort blommorna.
    Hm..ja, jag har som sagt provat att ta bort blommorna...och att låta dem vara kvar...men inget hjälper ju för f¤¤n....dom vägrar...blir stora som hus hur jag än gör...själkarna är över metern höga med blad stora som gigantiska paraplyer...
  • cissi24

När ska man ta av den? ser att mina har kommit upp en bra bit.

• lillvilda

Klant och Fjant skrev 2009-05-01 08:41:36 följande:

Lånar tråden lite..Har precis planterat en rabarberplanta i mitt tärdgårdsland. En liten ynklig sak med 3 blad.Kommer där fler rabarber under sommaren och hur lång tid innan man kan "skörda"?
    Jag vet inte om det stämmer men jag har hört, inte skörda första året och andra året bara på försommaren/våren, åren därefter så kan man skörda som man vill. Jag satte en ynklig liten planta förra sommaren och i år är den redan rätt stor å fin. ja har skördat en gång från den och tänker ta en gång till sen får den vila. Nästa år ska det vara fritt fram. Jag gissar hejvilt här men kanske behöver rabarbern vissna ner och få tillbaka kraften från bladen ner i roten. kanske är det därför inte ska ta nått. ja som sagt spånar vilt.
Svar på tråden när man plockar rabarber