• Mandyyy

Okej att krossa penicillin?

Jag har åkt på en kraftig halsfluss & fått penicillin utskrivet.
    Jag kan knappt svälja någonting så svullen jag är.
    Så jag har krossat penicillin tabletterna & lagt i kräm för att lyckas få i mig dem överhuvetaget.

Kan man göra så? Eller ger det ingen effekt?

• Svar på tråden Okej att krossa penicillin?
  • mammatalman

jag har gjort så. och det har fungerat för mig men det ska nog vara en skåra på tabletten så att man vet att man får dela den. är det kåvepenin så går det bra. kanske inte är det bästa man kan göra men det hjälper ju bättre att ta det än att inte ta det.

• Mandyyy
    mammatalman skrev 2009-05-01 12:33:58 följande:
    jag har gjort så. och det har fungerat för mig men det ska nog vara en skåra på tabletten så att man vet att man får dela den. är det kåvepenin så går det bra. kanske inte är det bästa man kan göra men det hjälper ju bättre att ta det än att inte ta det.
    Tack för svar!
    Ja, det är kåvepenin. Jag tänkte också att det borde ju vara bättre än att låta bli att ta dem. Men så tyckte jag att jag läste någonstans att man inte fick dela eller krossa
    penicillin.
  • Impreza

Det brukar stå om man får krossa den eller inte. Kolla bruksanvisningen, typ

Mamma till 4 fantastiska barn
  • Eisa

Jag hittar ingen info men håller med föregående talare.

12.34
  • Eisa
    Impreza skrev 2009-05-01 12:38:13 följande:
    Nej det står ju inte, vad jag kan se. Har läst i FASS.
    12.34
  • Mandyyy
    Impreza skrev 2009-05-01 12:38:13 följande:
    Jag har kollat den noggrant , men där står ingenting om det.
  • Analoga

Nej! Man ska inte krossa penicillin-tabletter - de ska sväljas hela för att tas upp av kroppen på bästa sätt!

• Eisa
    Analoga skrev 2009-05-01 12:47:41 följande:
    Nej! Man ska inte krossa penicillin-tabletter - de ska sväljas hela för att tas upp av kroppen på bästa sätt!
    Varför är det då en skåra om man inte får förstöra den?
    12.34
  • Mandyyy
    Analoga skrev 2009-05-01 12:47:41 följande:
    Säkert?
  • Impreza
    Eisa skrev 2009-05-01 12:49:28 följande:
    Varför är det då en skåra om man inte får förstöra den?
    Den är nog bara för att man ska kunna DELA den, men du kanske skulle be om flytande
    Mamma till 4 fantastiska barn
Svar på tråden Okej att krossa penicillin?