• Taras mamma

Hemska sendrag i vaderna nattetid - några tips?

Är gravid i v.31 och har börjat få sånna hemska sendrag i vaderna på natten. Kunde inte sova på flera timmar i natt för det krampade och gjorde så ont i speciellt ena vaden. Har nu dagen efter fortfarande jätteont i vaden, antar att det blir som träningsvärk efter kramperna. Är det någon som har tips på något som lindrar sendrag vid graviditet?

• Svar på tråden Hemska sendrag i vaderna nattetid - några tips?
  • Dimitra

Tillskott av kalcium och magnesium är mitt hetaste tips.

The Dimitra universe.
  • Heavy

Kramp i musklerna beror ofta på ngt så enkelt som vätskebrist. Drick mycket vatten!

• MariaWe

Fick lära mig förra graviditeten att dra upp fötterna, alltså böja dem uppåt, om du förstår vad jag menar! funkar verkligen jättebra och man behöver inte "vakna" till liv för att få bort krampen!

• heartgirl

Jag oxå...har börjat ställa mig upp så fort jag känner det..ställa sig upp eller vicka kraftigt på tårna för att släppa musklerna....jag får det alltid extra lätt om jag sträcker på mig på morgonen...prova att ställ dig upp o vicka på tårna om vartannat när det händer.......

• Maac

salt
    banan
    dricka mycket

har provat alla tre tipsen, och det funkar, men jag vet inte vilket av dem det är som funkar...

• Snooze

Min farmor lärde mej ett tips som fungerar jättebra....lägg en vanlig bordskniv under madrassen! Det är något gammalt hokus-pokus om att bryta magnetfält eller nåt....men det fungerar! Både för mej under alla graviditeterna och även för min pappa som lider av sendrag (inte för att han är gravid, bara ändå )

• milli79

Håller med om kalcium/magnesium samt dricka mkt vatten. Ha stödstrumpor på dagarna & torrborsta benen morgon & kväll (tycker själv torrborstningen är jättebra), att röra på sig och även äta b-vitaminer. Min BM tipsade oxå om zinktabletter.

• The Bumblebee
    MariaWe skrev 2009-05-01 14:30:20 följande:
    Fick lära mig förra graviditeten att dra upp fötterna, alltså böja dem uppåt, om du förstår vad jag menar! funkar verkligen jättebra och man behöver inte "vakna" till liv för att få bort krampen!
    Så gör jag oxå, pekar med tårna mot mitt huvud liksom. Har på detta sätt lärt mig att stoppa ett sendrag innan det satt igång ordentligt - väldigt skönt.

Tidigare flög jag upp ur sängen för att stå på benen - nu slipper man detta och kan somna om snabbt.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Maac

The Bumblebee skrev 2009-05-08 23:36:44 följande:

Så gör jag oxå, pekar med tårna mot mitt huvud liksom. Har på detta sätt lärt mig att stoppa ett sendrag innan det satt igång ordentligt - väldigt skönt. Tidigare flög jag upp ur sängen för att stå på benen - nu slipper man detta och kan somna om snabbt.
    Precis, jag drar till och med upp tårna mot mig innan jag ens riktigt vaknat av krampen än. Det sitter i ryggraden snart.
  • pumpkinhead

drick ett glas grappo innan du lägger dig!!

• vickis75
    Snooze skrev 2009-05-08 22:36:22 följande:
    Min farmor lärde mej ett tips som fungerar jättebra....lägg en vanlig bordskniv under madrassen! Det är något gammalt hokus-pokus om att bryta magnetfält eller nåt....men det fungerar! Både för mej under alla graviditeterna och även för min pappa som lider av sendrag (inte för att han är gravid, bara ändå )
    Det har jag använt mig av också och det fungerar verkligen! *nickar*

Min mormor hade oerhörda problem med sendrag - vaknade flera gånger varje natt - och fick det här tipset. Hon trodde inte på det alls, men pryttlade under en bordskniv under bäddmadrassen ändå. Är man desperat så är man. Och det fungerade! Hon har inte haft sendrag en enda gång sedan dess.
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.wordpress.com -
  • Limefrukt

Jag hade problem med sendrag redan innan graviditeten, och sen gick det bara utför...

Började med att stretcha ut vaderna ordentligt på dagarna (gör inte detta när du suttit stilla, utan när du redan är varm). Sen provade jag grappo. Det funkade hyfsat bra.
    Men jag tror att magnesiumtillskottet är det som funkat bäst. Har inte alls haft så svåra vadkramper som innan jag började med det. Visst, jag har några i bland. Men inte alls lika ofta eller lika mycket ont. Det hjälper också om man går upp och går mitt i natten (så toabesöken har fler funktioner).
    Nu räcker det med att jag vinklar foten, så släpper det. Innan var jag tvungen att ställa mig upp och trycka emot.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • pepprar

Hej.
    Jag hade inte så förskräckligt ont när jag var gravid, men det lättade när jag spände ut hälarna-tårna skall peka mot huvudet. Man spänner ut och håller en stund. Upprepa några gånger. Magnesium tror jag också på.

• Skorpan 74

Jag har mer eller mindre fått sendrag hela graviditeten då jag sträcker på mig nattetid (tårna pekar rakt fram i sträckningen så att jag blir så lång som möjligt).
    Det som avhjälper är när du känner att det är på G så vinklar du tårna så långt "uppåt mot näsan" du bara kan. Har funkat varje gång!

För min del har det inte med vätskebrist att göra eller att jag saknar något ämne. Det är jättevanligt med sendrag under graviditeten.

• WEDER

var för får man  sen drag i vaden hela tiden

jag skulle bara sträck ut  benet bara såmm jag brukar göra
    men jag kunde inte knapt sträck ut  benet
    för änn jag fick sen drag i högra benet
    och det gör jätte ont
    och jag kunde inte knapt gå på benet heller

vad är det för fel då

vet du det?

123456
Svar på tråden Hemska sendrag i vaderna nattetid - några tips?