• sahara

Ska man ha alkohol på en studentmottagning ?

Min dotter tar studenten i juni och vi planerar nu för fullt.
    Till studentmottagningen har vi bjudit in 27 vuxna och 5 barn.Eventuellt kommer ett par kompisar till min dotter.Dom är i min dotters ålder, 18-19 år.
    Vi ska bjuda på buffe och tårta.
    Jag har själv varit på två studentmottagningar.På den ena serverades alkohol (vin och starköl).På den andra mottagningen var det starkaste 2,8% öl.
    Jag tänkte inte på det då utan det är nu när jag själv ska ordna en studentmottagning som jag undrar vad som är brukligt.

• Svar på tråden Ska man ha alkohol på en studentmottagning ?
  • Tecken

"Ska"? Nej, det är upp till var och en.

• lia76

Ja det är ju tillåtet för ungdomar att dricka folköl.
    Men då är det ju vanlig folköl som köps i matbutiker.
    Starkare är det ju systembolaget som tillhandahåller och där ska man vara 21 år.
    Så jag tycker att ska man bjuda på starkare sorter som finns på systembolaget så blir det ju som om man köper ut till ungdomar
    Eller jag vet inte... bara en tanke jag fick nu när du skrev denna tråd.

Stella och Ida
  • Snoppan
    lia76 skrev 2009-05-01 15:07:14 följande:
    Ja det är ju tillåtet för ungdomar att dricka folköl.Men då är det ju vanlig folköl som köps i matbutiker.Starkare är det ju systembolaget som tillhandahåller och där ska man vara 21 år.Så jag tycker att ska man bjuda på starkare sorter som finns på systembolaget så blir det ju som om man köper ut till ungdomar Eller jag vet inte... bara en tanke jag fick nu när du skrev denna tråd.
    20 år...
  • unik89

det e deras ansak om de vill ha det lr inte.ja själv ska dricka vin typ

• Betty Boop

Jag tycker absolut att man kan ha alkohol på en studentmottagning! Kanske inte i stora mängder och inte starksprit, men kanske vitt vin eller en fruktig bål? Man kan också göra "drinkar" av vitt vin och alkoholfri cider (blir nästan samma som bål).  Det kan vara smartare om folk droppar in, bål kan bli lite avslaget om den får stå länge.

• Namin

Det är nog helt upp till var och en. Själv serverade jag ingen alkohol på min studentmottagning, men så dricker jag inte så mycket heller, och inte mina föräldrar heller, så det kändes ganska naturligt...

Hur brukar ni göra på andra festliga tillställningar?

• Natalejjis

Det spelar ingen roll. Så länge sällskapet är bra! Jag tror ingen misstycker hur ni än gör.

Grattis till studenten!

• lia76
    Snoppan skrev 2009-05-01 15:08:04 följande:
    20 år...
    ah ja 20 år
    Stella och Ida
  • Teeeeess

Jag tog studenten för två år sedan och på min student serverades det öl, cider, snapps och andra alkoholdrycker. Vi hade släkt, familj, vänner, bekanta, pojkvänner/flickvänner till dem och sen mina vänner och vi hade en underbar kväll!

Dock tror jag att den hade blivit lika bra utan alkohol också. Men det beror på vad man har för syn på alkohol. Idag är jag 20 och jag dricker aldrig en droppe längre, men då under de åren så festade man ju väldigt ofta!

• sahara

Varken jag eller min sambo dricker speciellt mycket.Jag är väl mer eller mindre nykterist.Och det är för att jag inte tycker om vin, öl eller sprit.Min sambo kan ta en öl ibland på helgen.
    Har vi gäster på middag brukar vi bjuda på vin till maten.För många tycker ju att det är gott med ett glas vin till god mat.
    Det lutar nog åt att den som vill ha lite vin ska få det.Bål var ju ett bra tips.Och då både med och utan alkohol.Hälften av de vuxna kör ju bil.

• Teeeeess

Tycker också det låter som en bra idé, en bål och lite vin till maten. Behöver ju inte vara något så jättehäftigt. Hoppas i alla fall din dotter får en bra student

• sahara

Tack för gratulationerna till min dotters student !!
    Det är en del att styra med men det är roligt !

• Mammut och Papput

Jag tycker att det beror lite på NÄR man firar under dagen. Ofta vill man väl träffa klassen på studentkvällen och festa och bjuda hem släkten på eftermiddagen. Om klockan är 2-3 så skulle jag känna att det vora konstigt med alkohol. Alla studnenter jag varit på i släkten har varit alkoholfria eftersom att det varit typ fredag klockan 2. Är det en fest på kvällen med familjen så passar det ju bra.

Att ha vin eller öl till tårta och kakfat känns konstigt tycker jag =) Folköl till smörgåstårta är kanske inte åt skogen?

• Teeeeess

Mammut och Papput skrev 2009-05-01 17:30:38 följande:

Jag tycker att det beror lite på NÄR man firar under dagen. Ofta vill man väl träffa klassen på studentkvällen och festa och bjuda hem släkten på eftermiddagen. Om klockan är 2-3 så skulle jag känna att det vora konstigt med alkohol. Alla studnenter jag varit på i släkten har varit alkoholfria eftersom att det varit typ fredag klockan 2. Är det en fest på kvällen med familjen så passar det ju bra.Att ha vin eller öl till tårta och kakfat känns konstigt tycker jag =) Folköl till smörgåstårta är kanske inte åt skogen?
    Oftast idag så är utsparken från skolan runt 16 - 18 tiden, så det är väl halvsent nuförtiden. Efter det åker man hem och sen på kvällen så går man (oftast) ut om man känner för det, eller så har många studentfester hemma. Jag gick i alla fall ut för att tillbringa kvällen med klassen och dem andra klasserna!
  • Lotten 66

Det är 20 år på bolaget men 18 år på puben så jag tycker att ett glas bål eller vin till maten är helt ok men alla gör som man tycker känns bäst.

• Mammut och Papput
    Teeeeess skrev 2009-05-02 09:04:47 följande:
    Mammut och Papput skrev 2009-05-01 17:30:38 följande: Oftast idag så är utsparken från skolan runt 16 - 18 tiden, så det är väl halvsent nuförtiden. Efter det åker man hem och sen på kvällen så går man (oftast) ut om man känner för det, eller så har många studentfester hemma. Jag gick i alla fall ut för att tillbringa kvällen med klassen och dem andra klasserna!
    Jag gick ut gymnasiet för 4 år sedan och det var klockan 10 på förmiddagen.
  • framsteg
    Teeeeess skrev 2009-05-02 09:04:47 följande:
    Mammut och Papput skrev 2009-05-01 17:30:38 följande:
    Oftast idag så är utsparken från skolan runt 16 - 18 tiden, så det är väl halvsent nuförtiden. Efter det åker man hem och sen på kvällen så går man (oftast) ut om man känner för det, eller så har många studentfester hemma. Jag gick i alla fall ut för att tillbringa kvällen med klassen och dem andra klasserna!
    Utsparken i staden där jag bor har de senaste 20 åren legat mellan ca 12-15, ca en skola i timman. Sen brukar det ta en timma att ta sig hem också bland alla andra.

De flesta väljer också att gå ut på stan sedan på kvällen när man firat hemma.

Till TS - gör det du känner känns bäst för er. Tycker ni det räcker med alkoholfritt - kör på det, vill ni ha lite vin/öl till kör på det. Du känner era inbjudna bäst. Det är ju mer måltidsdryck som man är ute efter, inte dricka för att dricka och festa.

Ha en härlig student med din dotter!
  • bananer är gula

Självklart bjuder man på bubblande vin och vanligt vin på en studentmottagning. Gärna öl/cider med för dom som vill. Jag skulle bli mycket förvånad, och lite besviken, om jag gick på studentmottagning som var alkoholfri.

Svar på tråden Ska man ha alkohol på en studentmottagning ?