• Mela1

Kronofogden

Jag har skulder hos Sveainkasso och Sergel som jag gjoder upp en avbetalningsplan med.
    Jag var lite sen med betalningarna förra månaden.
    De har nu skickat det vidare till KFM.
    Jag har tänkt att bestrida. Men vad händer nu?
    Hur tuffa är Sergel och Svea?

• Svar på tråden Kronofogden
  • HannaS86

Du kan inte bestrida eftersom det är du som inte följt planen. Jag vet inte hur tuffa de är eftersom jag jobbar på ett annat inkassobolag men vi kör på att om man har följt planen bra tidigare får man betala ikapp det man ev. är skyldig + 800:- för att ärendet ska återkallas från kfm.

• Mela1

Finns det något jag kan göra?

• nadja84
    Mela1 skrev 2009-05-01 22:53:08 följande:
    Finns det något jag kan göra?
    betala fort så du slipper hamna hos kf
  • Waldo

Du kan bestrida men du kommer att förlora eftersom du brutit planen

Vad som händer nu är att inkassoföretagen är ute efter att fastställa skulden. För dig personligen genererar det en betalningsanmärkning (eller 2 i detta fallet)

Du kan komma ur situationen om du har möjlighet att betala skulderna i sin helhet inom 10 dagar från att du fått föreläggandet från KFM.
    Du kan inte förhandla här utan måste isåfall betala allt.

Om du inte kan betala kommer man fastställa skulden och söka utmätning på dig. Vilket iallfall kommer att röra sig om löneutmätning.
    Skulle det inte finnas utrymme för en utmätning. DÅ kan du börja förhandla med bolagen igen. Eftersom dom endast är intresserade av att få in pengar så kommer man att ta en avbetalning om man inte får in en löneutmätning.
    Om det går vägen ska du ha som krav att dom ska dra tillbaka sitt krav från KFM så att du får ett nollat skuldsaldo och säkrar dina ev tillgångar

• HannaS86

Ring inkassobolagen imorgon och fråga om du kan få återuppta planen om du inte har råd att fullbetala båda skulderna (vilket jag antar att du inte har eftersom du har ap på dem)

• Waldo
    HannaS86 skrev 2009-05-03 18:27:45 följande:
    Ring inkassobolagen imorgon och fråga om du kan få återuppta planen om du inte har råd att fullbetala båda skulderna (vilket jag antar att du inte har eftersom du har ap på dem)
    Men nu var det så att dom gått vidare till KFM.
    Detta gör inkassobolagen för att få skulden fastställd. Dom kommer aldrig dra tillbaka något innan det är fastställt.
    Detta görs för att i framtiden ha en exakt datum att räkna preskribtionen på om det skulle komma ett överklagande om några år.

I tidsspannet mellan fastställande och utmätning kan man förhandla, men ofta vill dom prova att göra ett utmätningsförsök först
  • Waldo

Glömde att skriva
    Rent generellt är Svea svåra att ha att göra med, medans Sergel är lite mer tillmötesgående

• HannaS86
    Waldo skrev 2009-05-03 20:35:13 följande:
    Men nu var det så att dom gått vidare till KFM. Detta gör inkassobolagen för att få skulden fastställd. Dom kommer aldrig dra tillbaka något innan det är fastställt. Detta görs för att i framtiden ha en exakt datum att räkna preskribtionen på om det skulle komma ett överklagande om några år. I tidsspannet mellan fastställande och utmätning kan man förhandla, men ofta vill dom prova att göra ett utmätningsförsök först
    Om du läste mitt första inlägg hade du sett att jag jobbar på ett inkassobolags kundstjänst och jag lägger upp avbetalningsplaner och allt sånt hela dagarna så jag vet hur det funkar. Vi kan återkalla från kronofogden om man betalar ikapp det man inte betalat på avbet.planen (t.ex. mars + april) + 800:- utöver det. Så det går visst men det beror på hennes tidigare betalningshistorik, om hon t.ex. misskött sig mycket innan och har många ärenden hos oss.
  • Waldo
    HannaS86 skrev 2009-05-03 21:49:19 följande:
    Om du läste mitt första inlägg hade du sett att jag jobbar på ett inkassobolags kundstjänst och jag lägger upp avbetalningsplaner och allt sånt hela dagarna så jag vet hur det funkar. Vi kan återkalla från kronofogden om man betalar ikapp det man inte betalat på avbet.planen (t.ex. mars + april) + 800:- utöver det. Så det går visst men det beror på hennes tidigare betalningshistorik, om hon t.ex. misskött sig mycket innan och har många ärenden hos oss.
    Ja visst KAN ni göra det. I praktiken skulle ni ha väldigt stort utrymme att vara tillmötesgående, men väljer att inte vara det

Men det intressanta i sammanhanget är att ni väljer att inte göra det. Både du och jag vet att man inte drar tillbaka skulden INNAN fastställandet och det var deet det var frågan om
  • HannaS86

Men var jag otydlig på något sätt? Vi GÖR det innan ett utslag samma dag som pengarna är på kontot men vi lovar aldrig att det inte hinner bli ett utslag fram tills dess. Vi är tillmötesgående så länge personen har bra historik hos oss. Det vet jag eftersom jag själv jobbar med det och gör det dagligen..

Svar på tråden Kronofogden