• Anonym (lite nojjig)

Viktökning eller inte av Mirtazapin?

Jag har käkat Mirtazapin 30 mg i ca en vecka nu, fick det utskrivet av läkaren på psykakuten. Några dagar senare var jag hos en läkare på VC som inte alls var övertygad om att Mirtazapin var speciellt bra för mig, eftersom den kan ge kraftig viktökning.
    Självklart blev jag skärrad av detta, då jag redan har en del extrakilon att bli av med och till råga på allt går igenom en seperation, så att gå upp i vikt är totalt uteslutet för mig! Men pga av mina ångestproblem så tyckte läkaren på VC ändå efter en stund att dessa tabletter var bra, och att det egentligen bara var 13% som gick upp i vikt av dessa.
    Men jag är ändå skitorolig för en viktuppgång! Hitills har jag knappt vågat äta någon mat, äter bara yougurt (beror även på sinnestämningen i övrigt) och har väl gått ner en 4 kg på en vecka (inte så konstigt) men endast 2 cm i midjan.
    Just nu vågar jag verkligen inte äta ågon mat heller, eftersom jag har en tendens att tröstäta när jag mår dåligt, eller snarare hetsäta.

Så hur har ni som käkat Mirtazapin upplevt det? Viktökning eller inte?

• Svar på tråden Viktökning eller inte av Mirtazapin?
  • MajaMaria79

Jag gick upp 6 kg på 5 veckor av Mirtazapin. Sedan fick jag sluta med dem, eller jag vägrade äta dem mer. Tyckte inte att jag mådde bättre psykiskt av att gå upp i vikt. Jag fick byta till Efexor, och det har fungerat mycket bättre.

Hoppas att du slipper gå upp i vikt alternativt får en annan medicin. För du kan ju inte leva på yoghurt, då får du ju bristsjukdomar. Plus att om man äter för lite så kan man bli deprimerad av den anledningen också.
    Jag tycker att du ska prata med din läkare igen, om ni kan hitta ett lämpligare läkemedel för dig.

Lycka till!

• Anonym (lite nojjig)

Hmm jo jag vet att jag inte kan leva på yougurt för evigt, men just nu är det det enda som går ner. Plus nån macka ibland. Håller stenhård koll på vikten

Håller helt med dig, skulle knappast må bättre psykiskt om jag gick upp i vikt just nu...

• Anonym (lite nojjig)

Ingen som har erfarenhet av medicinen?

• Anonym (Linda)

Jag åt mirtzapin i ungefär 5 veckor och gick från 78kg till 87 kg på den tiden. Helt sjukt! Jag var så hungrig hela tiden och kunde inte få bort den alls. Det var inte som sug efter nått sött som man kan få utan jag var vrålhungrig. När jag slutade gick jag ner från 87 till 83 kg på en vecka så antagligen var det vätska som försvann då. Nu har jag fortfarande 5-6 kg kvar till vikten jag hade innan jag började och 7 graviditetskilon kvar. Inte kul alls :(

• Anonym (Linda)

Just ja glömde en sak. Under hösten var jag otroligt deppig och åt godis och sånt varje dag för att trösta mig men vikten stod i stort sett still då. Jag var absolut inte alls hälsosam innan och åt efter viktklubben (1500kcal/dag) en vecka av mirtzapinen men gick ändå upp 2 kg då...

• Anonym (Elin)

Jag åt Mirtazapin under en månad i vintras. Gick upp 15 kg, dvs ett halvct kilo om dagen! Helt sinnessjukt. Åt den som ett komplement till min vanliga medicin som jag var tvungen att minska dosen på pga biverkningar. Den hjälpte, men när jag mådde så pass bra att jag insåg vad som hänt slutade jag med den tvärt. Sitter här nu överviktig och fd anorektiker/bulimiker. Inte kul... Har försökt gå ner, men kilona sitter som fastklistrade.

• Anonym

Inge kul att gå upp i vikt om man inte vill det.(gjorde det själv med ett p-piller)
    Men det en del(inte sagt i denna tråd) verkar tro att medicinen som medicin gör att man går upp i vikt, och det är ju oftast helt fel.
    Oftast är det hungerskänslan som påverkas. Inte att man går upp 15 kilo av att äta sallad...

För skulle 1 tablett om dagen under 4-6 veckor ge en viktökning på många kilo, skulle det ju vara guld för läkemedelsindustrin i kampen mot anorexia och andra människor som är i behov av att öka i vikt, t ex cancersjuka

• Anonym (xxx)

11kg på tre månader lite drygt.. slutade eftersom en viktuppgång fick mig ännu mer deppig. Det finns andra bättre mediciner utan biverkningar..

• Anonym (Elin)
    Anonym skrev 2009-05-03 21:19:22 följande:
    Inge kul att gå upp i vikt om man inte vill det.(gjorde det själv med ett p-piller)Men det en del(inte sagt i denna tråd) verkar tro att medicinen som medicin gör att man går upp i vikt, och det är ju oftast helt fel.Oftast är det hungerskänslan som påverkas. Inte att man går upp 15 kilo av att äta sallad...För skulle 1 tablett om dagen under 4-6 veckor ge en viktökning på många kilo, skulle det ju vara guld för läkemedelsindustrin i kampen mot anorexia och andra människor som är i behov av att öka i vikt, t ex cancersjuka
    Pga min ätstörning VET jag att jag inte åt mer än "normalt". Så jo, jag gick upp 15 kg på en månad av att äta vanlig mat. Min läkares teori är att ämnesomsättningen påverkades något otroligt. Dessutom åt jag maxdosen av mirtazapinet...
Svar på tråden Viktökning eller inte av Mirtazapin?