Hur mycket oliver kan hon äta?
Hon ÄLSKAR oliver, Men hur mycket kan hon få äta då?
Har hört att de inte är så mycket näring i. Men lite grand är det väl?...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-30 00:09:30:
Hon är 3 år!
Hon ÄLSKAR oliver, Men hur mycket kan hon få äta då?
Har hört att de inte är så mycket näring i. Men lite grand är det väl?...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-30 00:09:30:
Hon är 3 år!
Ta det lite lugnt för oliver är ju så salta.
Min dotter, 5 år, fick äta oliver dock just för saltets skull o dricka mycket vatten i somras när det var som varmast. Hon åt kanske en 8 st på en ggn.
Jag tror hon är tokig i både oliver och kaviar för just saltets skull.
Men det där med salt är ju inte så farligt längre nu-då hon är "så pass gammal", enligt bvc. (fast man behöver ju inte salta EXTRA på maten bara! säger de ungefär!)
Oliver innehåller ju massvis med rätt sorts fett! Sen ska man väl inte bortse från hur bra man mår när man äter nåt som är riktigt gott
Jag hittade något på sökmotorn!
En frågespalt i Expressen.
Citat:
"Jag älskar gröna oliver och har det nästan till all min mat. (lägger ofta till oliverna efteråt eftersom alla inte är lika förtjusta i dem som jag). Hur nyttigt/onyttigt är oliver egentligen? Vad är det för typer av vitaminer och så vidare i en oliv? "grönt godis"
Dietist Ingela Melin svarar:
Hej, jag håller med dig oliver är gott och passar bra som tillbehör till många maträtter.
Du äter vad jag förstår mycket av detta "gröna godis" och då är det naturligtvis intressant att veta vad de innehåller. Gröna oliver innehåller cirka 13 gram fett och 119 kcal/100 g. Svarta oliver innehåller 36 gram fett och 335 kcal/100g. Salthalten i oliven är relativt hög, gröna oliver innehåller 2400 mg Na/100 g och svarta oliver 3300 mg Na/100 g. Lite järn innehåller oliven också cirka 1,6 mg/100 g.
Är oliven nyttig eller onyttig? Fettet är till största delen omättat och oliven är rik på antioxidanter vilket är nyttigt för kroppen. Salt kan öka ansamlingen av vatten i kroppen och kan höja blodtrycket.
Så äter man stora mängder är kalori-tillskottet att räkna med, men jämfört med annat "godis" till exempel en 100 g chokladkaka, med cirka 500-600 kilokalorier är ett hg oliver både mättande, gott och "relativt"
kalorifattigt."
Så det kanske är lite nyttigt då!
Antioxidanter och järn.
Förutom det omättade fettet!
Där ser du, det är rena hälsokosten! Min pappa tjatar om det hela tiden (min föräldrar har olivträd på sin tomt)
Hi, hi. Ja du hade rätt!