• ettplustack

Lämpliga mått för betesbur till KANIN

I morgon ska vi bygga en betesbur till vår inomhuskanin Tuffs. Vi har köpt 10 meter hönsnät, gångjärn, handtag spik osv så vi har allt hemma även brädor. Men vad ska vi ha för mått? Jag har tänkt mig en avlång betesbur självklart med hönsnät i botten också. Hela ovansidan vill jag ska gå att öppna, därav gångjärnen. Så har ni byggt något liknande eller har tips på hur stor vi ska göra? (Vi har plats för hur stor som helst) skicka gärna bilder om ni har byggt egna :)

• Svar på tråden Lämpliga mått för betesbur till KANIN
  • Isnogood

Ska den vara flyttbar..?
    Jag byggde en för några år sedan till dotterns kanin, den var 70 cm bred, 150 cm lång och 1 m hög (på lägsta, 1.5 på högsta)
    Hade "dörr" på ena långsidan (mitten), bolåda i ena hörnet med "utkiksplats" ovanpå med ramp upp.
    Gjorde "brutet" tak, över halva buren (den med bolådan) hade jag plåttak och den andra halvan hade nät.
    Längs med bortre långsidan (den utan dörr) satte jag upp några konsoler på reglarna och satte upp en bred bräda så kaninen hade en "höjd" att vara på o komma upp från marken om den ville, gick från bolådan till andra kortsidan...

Har tyvär inga bilder och idag är buren inte kvar, dottern sålde kaninen och jag eldade upp buren....

Åh!
    På kortsidorna (utsidan) så satte jag upp tvärgående reglar som "handtag", så två personer kunde lyfta den om man ville byta plats...

• Gnista

Jag har tyvärr inte heller några bilder men jóm jag vore dig skulle jag byggt en stoooor bur! Våra utekaniner bor i en lekstuga med tillhörande rasthage. Totalt är buren ca 10 m2. Vi har även en betesbur där dom är ibland för att få miljöombyte som är ca 3 x 3 m stor med botten och tak. Den är ca 80 cm hög.

Tänk efter om du vill at man ska kunna sitta inne i buren och umgås med kaninen. I så fall behövs en bur med bra höjd. Annars skulle jag satsa på yta framför höjd, så stor som ni kan tänka er. Kaniner rör ju sig mycket.

• ALJO

lillasallys.se/kaninsidan/kaninburar/kaninburar.htm Mycket bra ritningar tycker jag, själv skall jag göra den på 1,4 m2, men mina kaniner är av storleken större, den blåa ser fin ut den med och duger mer än väl till en dvärgkanin.
    Du skall INTE ha kyckling/hönsnät. Kaninen kan bita av nätet och jag har en kompis som två ggr har fått sina kaniner uppätna av hundar (buren sönderriven) pga kycklingnät.
    Själv tänker jag göra en extrafiiness med två hjul en bit ut från ena änden på buren för att lättare kunna flytta den, tänkte se om hjulen från den gamla barnskrindan håller. Jag kommer att andvända svetsat nät/minknät, billigast jag har hittat har dom på öb.

• gookie
    ettplustack skrev 2009-05-01 21:23:10 följande:
    I morgon ska vi bygga en betesbur till vår inomhuskanin Tuffs. Vi har köpt 10 meter hönsnät, gångjärn, handtag spik osv så vi har allt hemma även brädor. Men vad ska vi ha för mått? Jag har tänkt mig en avlång betesbur självklart med hönsnät i botten också. Hela ovansidan vill jag ska gå att öppna, därav gångjärnen. Så har ni byggt något liknande eller har tips på hur stor vi ska göra? (Vi har plats för hur stor som helst) skicka gärna bilder om ni har byggt egna :)
    Själv hade jag inte valt nät i botten. Kaniner e ju ämnade till att gräva och har man då nät i botten så hämmar ju det deras naturliga beteende. Sedan e det ju inte vidare skönt att sitta/ligga/gå på. Jag hade hellre grävt ner en bit. Vi har otroligt massa kompostgaller som vi flyttar i alla fall en gång per vecka. Det e deras beteshage, och på natten springer dom lösa inne. Ha så stor yta som möjligt!
  • ettplustack

Men om jag ska gräva ner nät kan jag inte flytta buren så att kaninen alltid har färskt gräs att äta

• gookie
    ettplustack skrev 2009-05-03 00:43:49 följande:
    Men om jag ska gräva ner nät kan jag inte flytta buren så att kaninen alltid har färskt gräs att äta
    Nä det e klart men jag personligen hade inte satt nät i botten på min vi har aldrig haft det och har haft kanin sedan jag var liten och det har aldrig hänt att de grävt sig ut, mycket pga att vi flyttat den ofta, men chansen finns ju alltid där. Men jag resonerar så här att hellre riskerar jag att mitt djur smiter än att det inte får utlopp för sitt naturliga beteende. Tror heller inte att kaninen vill springa runt och ruscha om det e ett nät i botten. Mina kaniners bur e väl ca 4 ggr 4 meter och det e enbart kompostgaller men då har jag 2 kastrerade hanar och därmed mindre risk att dom smiter. Men dom har ruscher som sjutton där inne och bara kastar sig i gräset och rullar runt. Tror inte dom hade gjort detta med ett nät i botten. Sen e dom inte där om vi ska åka iväg långt då tar jag in dom eller så får dom vara i en bur på ben. Tror säkert ni får en jättefin hage. Ville bara tala om hur jag ser på saken
  • ettplustack
    gookie skrev 2009-05-03 09:42:55 följande:
    Nä det e klart men jag personligen hade inte satt nät i botten på min vi har aldrig haft det och har haft kanin sedan jag var liten och det har aldrig hänt att de grävt sig ut, mycket pga att vi flyttat den ofta, men chansen finns ju alltid där. Men jag resonerar så här att hellre riskerar jag att mitt djur smiter än att det inte får utlopp för sitt naturliga beteende. Tror heller inte att kaninen vill springa runt och ruscha om det e ett nät i botten. Mina kaniners bur e väl ca 4 ggr 4 meter och det e enbart kompostgaller men då har jag 2 kastrerade hanar och därmed mindre risk att dom smiter. Men dom har ruscher som sjutton där inne och bara kastar sig i gräset och rullar runt. Tror inte dom hade gjort detta med ett nät i botten. Sen e dom inte där om vi ska åka iväg långt då tar jag in dom eller så får dom vara i en bur på ben. Tror säkert ni får en jättefin hage. Ville bara tala om hur jag ser på saken
    Ja med det är bra med lite andra perspektiv. Min dröm är ju faktiskt att bygga en stor gård i anslutning till huset så att vår innekatt kan gå in och ut genom fönstret på dagarna, då kan man gräva ner galler i botten men det får bli så här i år :) Får jag fråga, med kompostgaller, hur öppnar du då?
  • gookie

Jag klättrar bara över men det e nog rätt lätt att bara göra en öppning. Jag tycker det e så smidigt och den e lätt att flytta. Men som sagt den e ju inte säker men vi bor ju mitt på landet utan några andra djur som springer här än våra egna och dom kommer bra överens så dom e ju rätt säkra. Vill du kan du ju köpa ett par sektioner så kan du prova vad du tycker och kaninen med. Tror säkert att din lösning blir kanon

• ettplustack
    gookie skrev 2009-05-03 13:32:46 följande:
    Jag klättrar bara över men det e nog rätt lätt att bara göra en öppning. Jag tycker det e så smidigt och den e lätt att flytta. Men som sagt den e ju inte säker men vi bor ju mitt på landet utan några andra djur som springer här än våra egna och dom kommer bra överens så dom e ju rätt säkra. Vill du kan du ju köpa ett par sektioner så kan du prova vad du tycker och kaninen med. Tror säkert att din lösning blir kanon
    Men vi har örnar och andra stora djur som flyger häromkring, vi har också lodjur, varg, björn, järv osv så jag vill verkligen ha tak på :)
Svar på tråden Lämpliga mått för betesbur till KANIN