• kulapåmagen

hjälp,får man ät dansk salami?????

jag har ätit salami nu varje dag i 3 dagar i rad.. både till frukost å kvällsmat... nu helt plötsligt slog det mig att ,tänk om manm inte får äta det... ?????!!!!!

blir helt livrädd nu ju...

ngn som vet???

• Svar på tråden hjälp,får man ät dansk salami?????
  • Såpan

Till mig sa de att man skulle undvika det. Det är så att märkningen kan vara lite konstig på det där. Det kan stå varmrökt fast sen är det inte till tillräkligt högt tempererat.

• lata kocken Johanna

står det varmrökt så är den varmrökt
    temperaturen ligger vanligast på mellan 60 och 80 grader men med tanke på att rökningen pågår i många timmar så finns det ingen anledning till oro utan ev skadliga parasiter och bakterier är döda

märkningen är inte det minsta konstig utan följer lagarna väldigt bra

Här är ett klipp från SLV
    Kallrökning
    Kallrökning sker vid förhållandevis låg temperatur och
    under lång tid. Det innebär 20?30°C, i några dagar
    eller till och med veckor. Röken kyls till önskad temperatur.
    Kallrökta produkter har längre hållbarhet än
    varmrökta. Den konserverande effekten uppnås av de
    bakteriedödande ämnen som bildas samt uttorkningen.
    Vid lagring av salami och liknande sker fermentering
    (en slags jäsning) genom inverkan av mjölksyrabakterier
    vilken ytterligare förlänger hållbarheten.
    Andra kallrökta produkter är t ex spickekorv och
    skinka, viss medwurst och färskrökt lax.
    Varmrökning
    Varmrökningen sker vid högre temperatur och under
    kort tid, vanligen 60?80°C, under några timmar. Detta
    påverkar mest smaken. Produkten blir kokt samtidigt
    som den röks. För att den inte ska torka ut, blåser man
    in ånga under rökningen. Konserveringen uppnås här
    främst genom intorkning samt värmeavdödning (pastörisering)
    av mikroorganismer.
    Bland varmrökta charkuteriprodukter kan nämnas
    falukorv, prinskorv med flera och bland fiskprodukter
    böckling och rökt ål. Kassler, basturökt skinka och liknande
    röks under någon eller några dagar i hög temperatur
    och med hög luftfuktighet, så kallad bastu-,
    het- eller riarökning.
    Rökta produkter
    A Hedberg

• kulapåmagen

hm.. förstod inte riktgigt.. det var alltså ok att äta salamin eller??

• tiniz

Det enda jag har hört om salami är att man ska köpa salami som skivats direkt i affären och inte den som kan köpas färdigförpackad (vakumförpackad). Alltså samma som gäller för skinka också.

• lata kocken Johanna

nej tiniz det stämmer inte riktigt...

1 vakumförackat är mikrobiellt sett bättre än det som skivats manuellt i charken ända tills drygt halva hållbarhetstiden gått... Det gäller alla pålägg...

2 salami finns i flera varianter - allt från varmrökt till lufttorkad, den danska brukar vara varmrökt medan den äkta italienska brukar vara lufttorkad eller kallrökt

• tiniz

Lata kocken Johanna:

Okej, men vilken av dessa varianter ska man avtså ifrån då? Allihop? Jag är liksom TS galen i salami. Vi köpte en hel (ej uppskivad) pepparsalami på Willys häromdagen och jag kollade inte hur den var "tillagad". Vad tror du?

• snysop

Så vakumförpackat får man alltså äta!? Jag som avstått från det och bara ätit ost(!) under 6 månader......................... Tyckte att det stod någonstans att man inte får äta vakumförpackat, så om man får göra det så blir jag glad!

• lata kocken Johanna

som vanligt är det mat kött som inte är tillagat som man ska undvika dvs kallrökt eller lufttorkad = den salamin som är rejält mörk och hård - som ölkorv nästan

snysop

om du läser på slvs hemsida så framgår det att man bara ska undvika vakumförpackat när bäst före datum är nära... Det har många BM och gravidtidningar dragit till sin absoluta spets och avråder helt ifrån det.... korkat om jag får säga det....

halva hållbarhetstiden är ju vaccat bättre än skivat från charken eftersom den inte hanteras av smutsiga människor på smutsiga maskiner...
    Industriskivat skivas i kylrum och kommer inte i kontakt med människohänder (utom möjligen med handskar på)

• akin

Jag har oxå hört att man ska undvika vakumförpackat utan köpa på bit. Det sa Bm till mig.

Svar på tråden hjälp,får man ät dansk salami?????