• Mar1lyn

Vägra att bli uppsagd?

Om en person vägrar skriva under uppsägningspapperna, hur gör man som arbetsgivare då? Personen i fråga blir uppsagd pga kompetenshöjning inom företaget men personen insisterar på att ta tjänstledigt o utbilda sig istället för att fortfarande ha sin tjänst kvar...

Alla de dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet...
  • Svar på tråden Vägra att bli uppsagd?
  • Slöjan

Kan man vägra...?

Vad säger facket? Har personen rätt att ta tjänstledigt för studier? Säkert...om han vill studera...kan inte arbetsgivaren vänta på honom då?

• Mar1lyn

nej jag tror ju inte att man kan vägra skriva på papperna, men det närmaste svaret jag har kommit är att närmaste chefen samt ett vittne är med när uppsägningsavtalet överlämnas o skrivs det inte under av arbetstagaren så får chefen o vittnet skriva under om det.

Underlig situation iaf, efter mkt googlande verkar det inte vara allt för vanligt att "vägra" bli uppsagd.

tror inte att tjänstledighet för 4 års studier kan beviljas med tanke på att tjänsten måste fyllas omgående.

tack för ditt svar iaf

• Micke
    Mar1lyn skrev 2009-05-02 14:40:17 följande:
    nej jag tror ju inte att man kan vägra skriva på papperna, men det närmaste svaret jag har kommit är att närmaste chefen samt ett vittne är med när uppsägningsavtalet överlämnas o skrivs det inte under av arbetstagaren så får chefen o vittnet skriva under om det. Underlig situation iaf, efter mkt googlande verkar det inte vara allt för vanligt att "vägra" bli uppsagd. tror inte att tjänstledighet för 4 års studier kan beviljas med tanke på att tjänsten måste fyllas omgående. tack för ditt svar iaf
    Varför skulle man inte kunna ha en vikarie menar du?
  • Mar1lyn

men man kan väl inte ha ett vikariat på 4 år? Jag är inte så insatt i sån't här

• Micke
    Mar1lyn skrev 2009-05-02 17:47:04 följande:
    men man kan väl inte ha ett vikariat på 4 år? Jag är inte så insatt i sån't här
    Jodå, men man bör dock byta vikarie efter max 3 år annars blir denna fast anställd.
  • qwerty123
    Micke skrev 2009-05-02 17:56:47 följande:
    Jodå, men man bör dock byta vikarie efter max 3 år annars blir denna fast anställd.
    2år.

Blir nog ett smarrigt mål för facket att driva i AD om du nekar en tillsvidare anställd tjänstledigt pga studier och avskedar denne istället pga kompetenshöjning i företaget.
  • Micke
    qwerty123 skrev 2009-05-02 18:02:04 följande:
    2år. Blir nog ett smarrigt mål för facket att driva i AD om du nekar en tillsvidare anställd tjänstledigt pga studier och avskedar denne istället pga kompetenshöjning i företaget.
    Just ja, man sänkte från 3 till 2 år.
  • thebettygirl

Fast det beror väl lite på, arbetsgivaren måste ge tjänsteledigt p.g.a. studier, men kan även skjuta på det i upp till två år, d.v.s. säga att ja, du får ledigt för att plugga, men du får det först om två år.

• thebettygirl

Förlåt, skrev fel, sex månader skulle det vara...

• Ari Gold

Jag visste inte att "kompetenshöjning inom företaget" var en sklig orsak till uppsägning över huvud taget. Har aldrig hört talats om det...

• Mar1lyn

jag är ju inte så insatt i det här eftersom jag varken är arbetsgivaren eller arbetstagaren

Men personen har blivit uppsagd eftersom man vill höja kompetensen, vilket är en giltig anledning enligt facket. Men vill inte skriva på papperna o försöker att få tjänstledigt istället. Så egentligen är ju inte personen anställd när den försöker få tjänstledigt eller? Eftersom facket har gått med på uppsägningen ska det ju inte vara något problem? Och att ha två vikarier under 4 års tid är inte så bra eftersom det redan nu är för många vikarier. Behövs stabilitet.

• skorpionen7

Man kan bara bli uppsagd med 2 olika motiveringar

* Arbetsbrist
    * Personliga skäl

Att säga upp denna person pga personliga skäl och åberopa kompetensbrist bara för att i nästa andetag vägra den anställde att skaffa den kompetens som efterfrågas. Kan bli knepigt värre att driva mot facket.

• Mar1lyn

fast enligt facket är det ju inget problem. De "godkänner" ju uppsägningen, så jag tvivlar på att det blir något mer av det då.

Hursomhelst så verkar det som om det behövdes ett vittne för att intyga om att personen har blivit meddelad om uppsägningen o det var ju det jag funderade på.

tack för alla svar o övrig information som jag har fått

Svar på tråden Vägra att bli uppsagd?