• minimalin

Någon fler som har barn som river ut allt i lägenheten varje dag?

Ett lyxproblem kanske, men ändå energikrävande...
    Mina två barn river ut varenda pinal i lägenheten VARJE dag... snart så måste jag låsa in alla lösa saker eller kedja fast dom för ingenting får vara ifred...
    Det spelar ingen roll om de är på dagis hela dagarna eller ute och leker på helgerna så ligger det saker ÖVERALLT innan dagens slut.
    Jag säger åt äldsta att hon inte får ta in saker i vardagsrummet ex. men det räcker med att man går på toaletten så har hon pipit iväg och hämtat dockor som ligger över hela soffan och sen vägrar hon städa undan.
    Har försökt dra in på leksaker i lekrummet också och har en påse för minsta och sen har dottern fått välja fem saker att leka med, dockor, ritsaker och sen tre saker till.
    Men även om de leker med sina saker så drar de ut mina också.. böcker, papper, kläder, skor, you name it!! Speciellt minsta är värst och han tycker det bara är roligt att man säger åt honom och han spanar in när man städar ihop något för sen så fort man gått därifrån kryper han dit och river ut det igen och skrattar :)
    Hur ska man få ett slut på allt rivande??? Går det att dra ner på?? Eller får jag acceptera det helt enkelt?
    Sonen är 16 mån och dottern 4,5 år.

• Svar på tråden Någon fler som har barn som river ut allt i lägenheten varje dag?
  • Akilla

Jag är ingen expert och mitt äldsta barn är änsålänge bara 12 månader. Men han har ett liknande beteende, jag upplever att det handlar om nyfikenhet och upptäckarglädje. Ibland är det även en uppmärksamhetsgrej. Han vet att han får en reaktion och därmed en belöning när han gör så, det finns ju som sagt saker jag inte vill att han ska dra fram. Min lösning när det handlar om yngre barn är att låsa in grejerna man inte vill att de ska dra fram. Om det är äldre barn så vet jag inte.

• panzermensch

Kan säga att hälften av mina barns saker är plockade undan i kassar och lådor.. det minskar i allafall risken med att man trampar sönder fötterna på dem överallt

Ledmotiv till mitt liv :

• minimalin
    Akilla skrev 2009-05-02 09:37:48 följande:
    Jag är ingen expert och mitt äldsta barn är änsålänge bara 12 månader. Men han har ett liknande beteende, jag upplever att det handlar om nyfikenhet och upptäckarglädje. Ibland är det även en uppmärksamhetsgrej. Han vet att han får en reaktion och därmed en belöning när han gör så, det finns ju som sagt saker jag inte vill att han ska dra fram. Min lösning när det handlar om yngre barn är att låsa in grejerna man inte vill att de ska dra fram. Om det är äldre barn så vet jag inte.
    Mmm.. han älskar ju att hålla på!! Har gjort iordning ett skåp han kan riva ut men han nöjer sig oftast inte med det ;)
    Tror nog att jag får ha lite bättre kontroll på alla saker, men det känns ju också liksom.. lite överkontrollerande på nåt vis :) Vill ju att de ska kunna leka och vara kreativa också, och att inte leken ska vara helt strikt. Men man kanske kan ha strikta ramar och fri lek inom den ramen.
  • minimalin
    panzermensch skrev 2009-05-02 09:39:13 följande:
    Kan säga att hälften av mina barns saker är plockade undan i kassar och lådor.. det minskar i allafall risken med att man trampar sönder fötterna på dem överallt
    Haha jaa... får kanske börja ta bor tmina egna saker också ;)
  • panzermensch
    minimalin skrev 2009-05-02 09:43:23 följande:
    Haha jaa... får kanske börja ta bor tmina egna saker också ;)
    Våra saker har flyttat UPPÅT i hyllor och vi har dörrar på hyllor mm med spärrar
    Ledmotiv till mitt liv :

• minimalin
    panzermensch skrev 2009-05-02 09:43:48 följande:
    Våra saker har flyttat UPPÅT i hyllor och vi har dörrar på hyllor mm med spärrar
    Mmm.... bort med allt inom deras räckhåll med andra ord ;)
  • Akilla
    minimalin skrev 2009-05-02 09:42:55 följande:
    Mmm.. han älskar ju att hålla på!! Har gjort iordning ett skåp han kan riva ut men han nöjer sig oftast inte med det ;) Tror nog att jag får ha lite bättre kontroll på alla saker, men det känns ju också liksom.. lite överkontrollerande på nåt vis :) Vill ju att de ska kunna leka och vara kreativa också, och att inte leken ska vara helt strikt. Men man kanske kan ha strikta ramar och fri lek inom den ramen.
    Ja jag tror på det. Barn fattar ju inte i den åldern vad som man måste vara försiktig med och inte liksom. Man kan ju ha några grejer framme men om de har mer eller mindre access till ALLT så är det ju omöjligt att kontrollera vad som händer. Så det är nog bättre att ha lite mer koll på vad som finns framme och vad som är undanstoppat.

Jag läste nånstans att att barn som får mer tillsägningar än uppmuntran utvecklar dåligt självförtroende. Så om man begränsar såna tillfällen så gör man nog barnen en tjänst :) Jag märkte det på migsjälv att det enda jag sa om dagarna hade blivit "nej nej nej" det kändes liksom inge kul längre.. nu är det bättre :) Roligare liksom
  • minimalin
    Akilla skrev 2009-05-02 09:51:32 följande:
    Ja jag tror på det. Barn fattar ju inte i den åldern vad som man måste vara försiktig med och inte liksom. Man kan ju ha några grejer framme men om de har mer eller mindre access till ALLT så är det ju omöjligt att kontrollera vad som händer. Så det är nog bättre att ha lite mer koll på vad som finns framme och vad som är undanstoppat. Jag läste nånstans att att barn som får mer tillsägningar än uppmuntran utvecklar dåligt självförtroende. Så om man begränsar såna tillfällen så gör man nog barnen en tjänst :) Jag märkte det på migsjälv att det enda jag sa om dagarna hade blivit "nej nej nej" det kändes liksom inge kul längre.. nu är det bättre :) Roligare liksom
    Mmm precis... :)
  • Minxy

Små barn förstår ju inte VARFÖR man inte får dra fram vissa saker (ömtåliga grejer) medan andra saker är ok.

Sånt som är farligt för Leo (snart 15 månader) eller väldigt ömtåligt som inte FÅR gå sönder har vi lagt undan/låst in. Allt annat får han dra och slita i, men vi uppmärksammar det inte.
    Om man ger uppmärksamhet (oavsett om den är positiv eller negativ) så tror jag att beteendet förstärks. När Leo drar ut alla sina ytterkläder mm så säger vi inget om det - varken uppmuntran (för vi vill ju inte att han ska dra fram dom) eller uppläxning (för det är ju inte hela världen att han drar fram dom).
    Så länge vi inte bryr oss så brukar han ge upp efter ett tag och då kan man lugnt lägga tillbaka kläderna och stänga lådan utan att han går dit igen.

• minimalin
    Minxy skrev 2009-05-02 22:25:15 följande:
    Små barn förstår ju inte VARFÖR man inte får dra fram vissa saker (ömtåliga grejer) medan andra saker är ok.Sånt som är farligt för Leo (snart 15 månader) eller väldigt ömtåligt som inte FÅR gå sönder har vi lagt undan/låst in. Allt annat får han dra och slita i, men vi uppmärksammar det inte.Om man ger uppmärksamhet (oavsett om den är positiv eller negativ) så tror jag att beteendet förstärks. När Leo drar ut alla sina ytterkläder mm så säger vi inget om det - varken uppmuntran (för vi vill ju inte att han ska dra fram dom) eller uppläxning (för det är ju inte hela världen att han drar fram dom).Så länge vi inte bryr oss så brukar han ge upp efter ett tag och då kan man lugnt lägga tillbaka kläderna och stänga lådan utan att han går dit igen.
    Mina barn gör det igen även om jag ignorerar dom :P
  • essamino

Oh ja, jag har samma problem. Har satt sånt här säkerhetslås på de flesta luckor. men oj oj, visst finns det så mycket de kan riva ut ändå som inte går att sätta lås på. ALLT som bara finns åker ner i golvet. Jag har tomt på borden, fönsterbrädorna och alla hyllor som är låga. men ändå...ändå så lyckas han hitta saker att riva ner.

• Minxy
    minimalin skrev 2009-05-02 22:33:42 följande:
    Mina barn gör det igen även om jag ignorerar dom :P
    Ajdå
    Jadu....då vet jag inte. Tror det är lättare när man bara har ett barn - för dig som har två lär ju den yngsta gärna hänga på den äldre...
  • minimalin
    Minxy skrev 2009-05-02 22:35:41 följande:
    Ajdå Jadu....då vet jag inte. Tror det är lättare när man bara har ett barn - för dig som har två lär ju den yngsta gärna hänga på den äldre...
    Haha här är det nästan tvärt om:P
  • minimalin
    essamino skrev 2009-05-02 22:35:10 följande:
    Oh ja, jag har samma problem. Har satt sånt här säkerhetslås på de flesta luckor. men oj oj, visst finns det så mycket de kan riva ut ändå som inte går att sätta lås på. ALLT som bara finns åker ner i golvet. Jag har tomt på borden, fönsterbrädorna och alla hyllor som är låga. men ändå...ändå så lyckas han hitta saker att riva ner.
    Mmm.. fattar inte hur dom gör!!! :P
  • Natosh

Min dotter är ett år och nog tycker hon att det är kul att riva ut saker alltid! Leksaker tycker hon inte är speciellt roliga om man inte lägger dem i en låda som hon kan röja ur. Men sen är det alla böcker nederst i bokhyllan, cd-skivorna i tv-bordet, alla scarfs ur byrån i hallen, idiot som jag är har jag en expedit-hylla ståendes på längden i köket med grejer i UTAN dörrar, kökslådorna ligger också risigt till..

Samtidigt vad ska man göra när man står och lagar mat och hon inte nöjer sig med sina leksaker som förströelse, då får hon väl slänga ut all lök över hela golvet bara jag har möjlighet att laga mat! Nåt positivt.

Jag fick dessutom en ursäkt att plocka undan alla miljoner prydnadssaker som svärmor kommit med.

Men jag har definitivt gett upp alfabetsordningen på CD-skivorna!

• 5 barnsmamman

så var minna barn med allt låg överalt men jag löste det att dom fick ha en leklåda i vardagsrumet och en liten låda i köket vist det ligger saker ändå men det är mycket mindre nu

• Emriella

Plocka undan allt av värde och grejorna med skaderisk. Blunda och tänk att det går över!

• susieq82

Hej.

Senast idag sprang min dotter in i min garderob och hämta min behå och höll i handen när hon gick genom lägenheten till badrummet där vår snickare står och renoverar vårt badrum...kul värre...jäkla tur att han stod bakom dörren så att han inte såg henne=)

• MrsXanadu

Ts har samma sak här hemma. Min stora är snäll iof och drar inte fram så mkt. Men min lilla som är 3 år herre gud säger jag bara. Hon river fram överallt med en sån fart att jag hinner inte med.
    Funderade på häromdagen att bara ta allt jag har hemma som verkligen inte måste ha och slänga. Jag blir galen på detta plockandet dagarna i ända. Har aldrig städat hemma känner jag. Det är alltid saker över allt och jag hinner inte mer än städa undan förräns hon är igång igen.

Spelar ingen roll om vi så är ute hela dagarna. Hon behöver inte mer än max 5 minuter på sig att riva mitt hem
    Har tyvärr inga råd att ge dig men ville i alla fall tala om att du inte är ensam.

Svar på tråden Någon fler som har barn som river ut allt i lägenheten varje dag?