• MissPiggy87

Flytta Tulpaner och Liljor. När?

Vi har en rabatt som ser riktigt ful ut. Blandat med en massa fula buskar växer det tulpaner och något som ser ut att vara liljor.
    Den rabatten ska tas bort helt snart och jag vill spara alla fina blommor.
    Nu är det så att jag är helt ny på det här med trädgård och har väl inget intresse i det heller så jag har ingen aning om hur man betér sig med växter

Kan jag gräva upp blommorna och sätta dem där jag vill ha dem?
    De blommar nu, är det dumt att flytta dem då?
    Behöver jag ha på en massa jord när jag gräver ner dem?

• Svar på tråden Flytta Tulpaner och Liljor. När?
  • tisteln

Jag är inte hundra, men jag tror inte du ska gräva upp dem nu. Jag skulle göra det när de vissnat och man tar bort blasten - då har näringen gått ned i löken. Så ska jag göra iallafall - ska göra samma sak om några veckor när blasten vissnat ned.

• mion

Varför skulle det inte gå att flytta dom nu? gräv upp ordentligt med rötter o jord o flytta dom du har gjort så flera ggr o det har alltid gått bra =)

• veera

Det rekomenderas att man ska flytta lökväxter efter att bladen har vistnat ner , men jag har svårt att hitta lökarna då.
    Gräv upp lökarna nu och försök få med jord kring rötterna, plantera dem lika djupt som tidigare och vattna ordentligt så ska det gå bra.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • MissPiggy87

Tack för alla svar

Blir nog så att jag flyttar dem nu istället, annars finns inte blommorna kvar. Sambon ska ta bort hela den rabatten så det är rätt akut

Svar på tråden Flytta Tulpaner och Liljor. När?