• ironore

sjuk 2-veckors bebis

Min snart två veckors bebis har blivit förkyld! Hon är 2,5 veckor för tidigt född och väger nu bara 2,7 kg, är det farligt för henne att vara förkyld? Hon är snorig o lite varm. Dessutom bajsade hon på skötbordet och det var jätte vattnigt, kan hon ha diaré eller kan bebisbajs se ut så?

Hon äter bra och har varit pigg ett tag i dag, annars sover hon mest men vaknar och skriker i bland. Det verkar som att något stör henne, kanske snuvan i näsan. När hon andas hör man att hon är täppt.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden sjuk 2-veckors bebis
  • Mamma S

Förkylningen i sej är inte farlig. Så länge hon äter, inte har för hög feber och är någorlunda pigg så tycker jag du kan avvakta och se om hon blir frisk av sej själv.

Ammar du? I så fall kan du pumpa ur lite mjölk och droppa i näsan på lilltjejen, det kan hjälpa mot täppt näsa. Annars kan man droppa i koksaltlösning. Det lösa bajset kan bero på förkylningen, en del barn blir lösa i magen när dom är förkylda, andra kan bli förstoppade.

• Ellie23

skaffa en näsfrida, de är jättebra! först kan du ha i ett par droppar renäsans från apoteket och sen suga rent med näsfridan (säljs bla på apoteket)

• EMO 979

Jag skulle nog ta det säkra för det osäkra och åka in med ett så litet barn....barn under 6 månader skall ju in till läkare om de får feber....ta en temp på henne....

• cavat

Jag hade också åkt in med henne genast, bättre en gång för mycket. Dessutom så blir så här små barn väldigt snabbt sämre. Även om det "bara" är en vanlig förkylning så kanske det känns skönare att fått en läkares utlåtande att allt är ok.

• Silverjag

Till mig sa de att bebisar inte är förkylda.Det fastnar mjölk bak i näsan så de nyser, ibörjan är det fostervatten..

• cavat
    Silverjag skrev 2009-05-03 12:49:25 följande:
    Till mig sa de att bebisar inte är förkylda.Det fastnar mjölk bak i näsan så de nyser, ibörjan är det fostervatten..
    Hur menar man med bebisar? Vilken ålder menar man då? Vår son var två månader när han blev inlagd på infektionskliniken i tre dygn med en hemsk förkylning som de sedan misstänkte var RS virus. Samtidigt hade två andra små bebisar kommit in som det tyvärr var väldigt, väldigt dåligt ställt med pga förkylningar som lett till infektioner i luftvägarna.
  • ironore

Uppdaterar läget!
    I natt var hon riktigt varm, vi pratade med barnläkare som ändå inte tyckte vi skulle behöva komma in eftersom hon åt bra, kissade och andades bra. Hon är snorig liksom alla vi andra i familjen så det är inte fostervatten. I dag pratade vi med barnläkaren i gen och rådgjorde om vi skulle åka in. Hon har dock mindre feber (37.6 nu) i dag och verkar bättre. Sover mkt men vaknar för att äta och äter då mkt. Jag har själv knappt vågat sova i natt för jag har varit så orolig. Inte kul när så små bebisar är sjuka! Jag har varit rädd för RS virus men de borde vi märka sa läkaren. Vi har dessutom 13 mil enkel resa till närmaste barnläkare.

Tack för alla svar!

• Silverjag

Min son är 1mån och det sa dom på bb när han var nyfödd men även hos barnmoskan några veckor senare. Men de varnade också för RS-virus de uppmanade att inte vara ute bland mycket folk typ stormarknader.

Svar på tråden sjuk 2-veckors bebis