• Anonym (snurrig)

Kanske byta jobb när berätta för chefen

Har blivit erbjuden ett nytt jobb. De ska förhandla o lite sådant innan det är bestämt ordentligt. Ska få besked i slutet av maj.

Men när ska berätta för sin närmaste chef..ska man berätta när man vet exat eller man ska säga redan nu att man troligen kommer sluta. Blir då i augusti efter semestern. Får dåligt samvete så fort jag ser chefen. För jag har aldrig gjort någon antydan att jag vill byta jobb. Och det har jag ej velat göra men nu när jag blir erjuden det så vill jag ju ta det istället.

Vad hade ni gjort? Snälla ge mig lite råd..är hellt snurrig.

• Svar på tråden Kanske byta jobb när berätta för chefen
  • ettplustack

Säg inget innan du vet säkert, kanske chefen kommer åt något kryphål och ger dig sparken så står du där utan jobb

• Miim

Jag skulle inte säga ett pip innan jag har skrivit papper med den nya arbetsgivaren. mycket onödigt att säga nått innan man helt säkert vet att det andra jobbet blir av..

• Anonym (snurrig)

Fast det är ej han som har rättighet att ge mig sparken. Då han bara är min gruppchef. Och några kryphål finns det nog ej. Har precis påbörjat en extra sak på jobbet förra veckan fick jag utbildning för det. Så sparken ligger inte nära till hands. Men risken är att han skulle kunna blir riktigt sur..men samtidigt är det mitt liv.

Tack för ditt svar

• Diva

Säg inget för än du vet att det andra jobbet är ditt. Blir ju urkonstigt för både dig och din arbetsgivare om de börjar förbereda att du ska sluta o sen gör du inte det...

• Anonym

Jag skulle säga att jag blivit erbjuden ett jobb, men inte bestämt mig ännu.

• GrodanSkrutt

När jag bytte jobb för ett år sedan ca så sa jag ingenting förrens alla papper för det nya jobbet var påskrivna.
    Skulle inte rekommendera att du berättar ngt innan.

Tänk på att det är en arbetsrelation och inte en kompis-relation till chefen.

Din chef har säkert varit med om att ngn sagt upp sig innan eller bytt jobb själv tom.

Många är dessutom possitiva till att man vill utvecklas själv & de är inte alltid man kan göra det på den nuvarande arbetsplatsen.

Lycka till med det nya!

• Anonym (snurrig)

Får kanske vänta o säga något. Fast som sista anonym skrev så kan man säga att man blivit erbjuden men ej bestämt sig.

Fast det roliga är att skulle det nu bli att jag slutar så kommer de allra flesta bli väldigt förvånade. Men de måste ju förstå att det är jag som blivit uppringd o ej att jag sökt det.

• ReRant

Jag berättade redan när jag bara funderade på att söka mig vidare att jag funderat på att hitta något annat.

Det var uppskattat att jag var ute i god tid och min chef förklarade att jag alltid var välkommen tillbaka om jag hittade något nytt. Tre månader senare slutade jag och det kändes väldigt bra att jag varit rak från början.

MEN man måste ju verkligen lita på sin chef för att göra något sådant. Är man inte säker på hur han kommer ta det så är lika bra att vara tyst.

Jag har gjort samma sak vid tidigare jobb också och även när jag blev erbjuden examensarbete förklarade jag att jag funderade på att ta ett annat (vilket jag gjorde). Jag är en sådan där människa som inte riktigt pallar att smyga och spela ojuste. Och hitills har jag bara tjänat på att vara rak.

• Anonym (snurrig)

Har sagt till honom för länge sedan att den dag jag börjar söka annat så kommer jag säga det till honom. Men nu kom allt så hastigt de ringde förra veckan om det o jag fick då samtigt den nya tjänsten på jobbet samma dag. Så ni kan tro att jag var förvirrad den dagen . Hade det varit jag själv som hade sökt det så hade jag sagt dett honom. Men nu när de bara erbjuder det så tvekar jag. Suck.

• Anonym (Uppsäg)

Det beror ju på hur lång uppsägningstid du har? Jag hade sagt till när alla papper var skrivna på nya jobbet - men samtidigt tagit med i beräkningarna att min "gamla" arbetsgivare kan kräva att jag ska jobba hela uppsägningstiden ut.

Svar på tråden Kanske byta jobb när berätta för chefen