• Anonym (Problematisk)

Skatteåterbärgning/Kronofodgen

PGA en sent betalt barn underhåll påminnelse avgift till Försäkringskassan hamnade jag hos Kronofogden med 6! betalnings anmärkningar till Försäkringskassan.

Då jag har jobbat utanför Europa de senaste 5 åren har de gjort en utmätning och konstaterat att jag har inga tillgångar och inga troliga ägodelar hemma heller.

Senaste gången jag pratade med dom bärettade att jag kommer att betala tillbaka allt i slutet av året då jag planerar att jobba i Norge.
    Kommer Kronofogden ta min Skatteåterbärgning endå?

Kan man komma överens med kronofogden att sammanfoga dessa 6 anmärkningar till en?
    Vore tacksam för lite hjälp

• Svar på tråden Skatteåterbärgning/Kronofodgen
  • Anonym

Vad jag vet så tar kronofogden det man får i återbetalning
    Sen kan du ju prata med dem om du kan slå ihop alltiop till en.
    Är det samma anmärkningar så kan de säkert göra det, så länge det inte är olika företag

• Waldo

Ja dom kommer att mäta ut din skatteåterbäring. Eftersom detta är en statlig skuld har du endast KFM som företräder skulden och dom kommer inte att förhandla om detta.
    Men du säger att du arbetat utanför europa samt att du inte har några utmätningsbara tillgångar ( aktier banktillgodohavanden, fastigheter och liknande)
    Din skatteåterbäring kan därför inte vara så stor att det skulle göra någon större skillanad

Nej, du kan inte göra en ök att få 6 anmärkningar till att bli en.
    Vad som har hänt är att man sökt för 6 olika skulder. I dett fall 6 olika obetalda underhåll. Dessa 6 har fastslagits och har blivit till anmärkningar. Det spelar ingen roll att det är samma gäldenär, varje enskild skild genererar en anmärkning

Man kan inte dela, be om att få göra si eller så eller andra enskilda överrenskommelser. KFM är en myndighet och deras arbete är till stor del reglerad i lag.

• Anonym (Problematisk)

Så vad jag förstår är det helt kört för mig både när det gäller skatteåterbärgningen och dessa 6 betalnings anmärkningar.
    Dags att flytta till Norge i 3 år..

• Waldo

Anonym (Problematisk) skrev 2009-05-02 19:15:22 följande:

Så vad jag förstår är det helt kört för mig både när det gäller skatteåterbärgningen och dessa 6 betalnings anmärkningar.Dags att flytta till Norge i 3 år..
    Ja, det är "kört" om du vill uttrycka det så

Och tänker du på den 3 åriga preskribtionstiden så lär du få jobba i Norge i 5 år i detta fallet
    Men å andra sidan förlängs inte preskribtionstiden, som det gör i E målen
  • Anonym (Problematisk)
    Waldo skrev 2009-05-02 21:53:06 följande:
    Anonym (Problematisk) skrev 2009-05-02 19:15:22 följande: Ja, det är "kört" om du vill uttrycka det så Och tänker du på den 3 åriga preskribtionstiden så lär du få jobba i Norge i 5 år i detta fallet Men å andra sidan förlängs inte preskribtionstiden, som det gör i E målen
    Vad menar du med 5 år? preskriptionstiden är ju 3 år och försvinner när man har betalt skulden stämmer inte detta?
    Vore tacksam för lite mer info...
  • lia76
    Anonym (Problematisk) skrev 2009-05-05 14:36:15 följande:
    Vad menar du med 5 år? preskriptionstiden är ju 3 år och försvinner när man har betalt skulden stämmer inte detta? Vore tacksam för lite mer info...
    du kan ju betala skulden men den försvinner inte med det att du betalat den. Den återstår ett tag till efteråt.

"Kreditupplysningsföretagen har vanligtvis kvar uppgifter på en privatperson i tre år efter den dag anmärkningen registrerades. För juridiska personer (företag) får uppgifterna finnas kvar i fem år. När en ansökan om betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person finns den uppgiften kvar i längst två år efter utgången av det år då ansökningen gjordes.

Uppgifter om skuldsanering ska försvinna fem år efter den dag den tillkom. Om betalningsplanen är längre än fem år försvinner uppgiften den dag betalningsplanen tar slut."

Stella och Ida
  • Anonym (..)

Prickarna är det väl inte kf som sätter, det är UC. Dit kan man skriva och överklaga anmärkningarna som jag fått det förklarat för mig..

• Anonym

De tar dina pengar, finns ingen anledning till att de inte gör det. Ringde dit idag nämligen och frågade. Ditt överskott på skatten går direkt till kronofogden!

Svar på tråden Skatteåterbärgning/Kronofodgen