• Anonym

Kan vårdcentralen neka remiss till psykolog?

Jag ska ringa vårdcentralen på måndag och be om en remiss för samtalsstöd eftersom jag tror jag är i en depression. Kan vårdcentralen neka en remiss eller hur fungerar det?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan vårdcentralen neka remiss till psykolog?
  • Anonym (nekad?)

Det finns ju en risk för att du får träffa läkare först för "utvärdering". Själv blev jag nekad när jag var i behov av psykolog men i efterhand fick jag reda på att det inte ens fanns någon psykolog på min lilla VC.

• Anonym

Jag vet att det finns en psykologmottagning i anslutning till min vårdcentral. Jag är så rädd att dom ska neka mig för jag behöver verkligen detta. Vad gör man om man inte får hjälp på VC?

• Anonym (psyk)

Det är ju vårdcentralen som bedömer vad du är i behov av. I mitt fall gick jag först till min husläkare. Hon remitterade mig till den psykolog som finns på vårdcentralen för ett bedömningssamtal. Där gjorde jag klart att jag väldigt gärna ville ha KBT. Hon funderade ett tag och skrev slutligen en remiss till en KBT-terapeut. Jag hade tur, tror jag. Det är svårt att få KBT. Samtalsstöd däremot brukar ju någon på vårdcentralen kunna ge, så det är lättare att få. Förklara hur du känner och vad du menar att du behöver så får man hoppas att de lyssnar. Om du är i en depression så måste det ju utredas, så du borde få någon hjälp i alla fall. Men om du verkligen är sjuk så kanske samtalsstöd inte är tillräckligt. Medicin i kombination med KBT (kognitiv beteendeterapi) är det som brukar vara allra mest effektivt mot depression. Men hur som helst, sök och se vad de säger.

• Anonym

Ja det ska jag göra. Om man inte får hjälp på VC vad gör man då?

• Anonym (Privat)

Du får söka dig till en privat psykolog om du inte får hjälp av VC. Men då kostar det mer.
    Men om VC anser att du är i behov av att komma till en psykolog så tror jag nog att det inte är något stort problem.

När jag sökte till VC så jobbade deras psykolog på 50% och var sjukskriven 50% så då sökte jag mig till min företagshälsovård och fick remiss till öppenvårdspsykiatrin. Vet inte om möjligtsvis man kan ringa dit själv. Du kan ju testa det. (om nu inte VC hjälper dig)

Anonym skrev 2009-05-02 19:54:56 följande:
    Jag vet att det finns en psykologmottagning i anslutning till min vårdcentral. Jag är så rädd att dom ska neka mig för jag behöver verkligen detta. Vad gör man om man inte får hjälp på VC?
  • Therese6699

Det är klart att VC måste hjälpa dig på ett eller annat sätt... Är det mycket bråttom så kan du kontakta en privat praktiserande psykolog.

/T

• Therese6699

Det är klart att VC måste hjälpa dig på ett eller annat sätt... Är det mycket bråttom så kan du kontakta en privat praktiserande psykolog.

/T

• Anonym
    Therese6699 skrev 2009-05-02 20:03:31 följande:
    Det är klart att VC måste hjälpa dig på ett eller annat sätt... Är det mycket bråttom så kan du kontakta en privat praktiserande psykolog. /T
    Jag är student så jag har verkligen tight om pengar så jag har inte råd med en privat psykolog, det är därför jag är orolig att VC inte tar en på allvar.
  • Anonym (student)

Finns det ingen kurator eller likande på skolan som du kan kontakta?

• Anonym (psyk)

Studenthälsovården brukar ha samtalskontakter. Var studerar du?

Svar på tråden Kan vårdcentralen neka remiss till psykolog?