• lillamaa

förvärkar/sammandragningar

Till att börja med kan jag ju säga att jag är i v 31 (v 30+6)
    Under min först graviditet hade jag knappt några sammandragningar/ förvärkar. Iaf inte sådana som jag kände av.

Men nu har jag haft det varje dag i flera veckor. De kommer mer och mer för varje dag som går. Ibland kan jag knappt resa mig upp från utan att magen drar ihop sig och det börjar göra ont. Nu sitter jag här och försöker slappna av för tredje gången idag (pga sammandragningarna/förvärkarna). Det började vid ungefär 18.00 tiden. tror inte de är regelbundna, har inte tagit tid.
    Allt det här börjar bli riktigt jobbigt. Det känns så jobbigt att inte kunna leva normalt, att inte kunna promenera till affären utan att de där förbannade sammandragningarna drar igång. Dessutom jag har börjat oroa mig för krabaten. Påverkas h*n av detta?
    Ska jag vara orolig? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden förvärkar/sammandragningar
  • Izzabelle

Näe jag tror inte du behöver vara orolig.. jag har exakt lika dant fast HELA dagarna, mitt började runt v 18 och har hållt på sen dess o efter v 30 blev det starkare o kändes mer, kan inte åka bil eller röra mig utan att få en sammandragning, o jag har varit inne på förlossningen o dom hittade inget fel!, Jag hade öppnat mig en bit bara! Är i v 35 nu!. Men om du är orolig o det börjar göra jätte ont så åk in o kolla så mäter dom!! Mina va starka o regelbunda o gick över 100 på ctg mätaren och hade aldrig ett vilotillstånd under 20! Nu är det liiite bättre!! Du kan ju ha en UV infektion som ligger o triggar med!

Lycka till!

• lillamaa

nej tror inte jag behöver åka till förlossningen. det är över 1 h bilväg dit så är inte så sugen på de ;)
    vill nog mest hör att allt åk ok, att krabaten inte blir påverkad och att de finns fler i samma situation. brukar kännas lite lättare då :)

kanske skulle ringa Bm på måndag och höra om jag kan får göra ett UVI test.

• Izzabelle

oj , nej då kanske det inte är så kul att åka =P Nej men det skadar inte bebisen,, inte alls! Jag har ju som sagt haft det hela tiden!! Men gör ett UVI test hos bm nästa gång i stället!!! Eller drick lite Tranbärsjuice o se om det blir bättre utav sig självt, annars kanske du är dömd till att ha det så här denna graviditeten precis som mig =P heheh!!!

• Stor mamma

Jag har dem hela tiden

Minsta jag gör får jag förverkar. Idag vattnade jag blommor i trädgården o satte ner 5 jordgubbsplantor. Sen var det färdigt. Har legat hela dagen

Så himla jobbigt. Och jag hatar att inget kunna göra. Känner mig konstant irriterad o purken på allt o alla

• Aneleh09

Hej Hej..

Måste bara fråga om det är någon skillnad mellan sammandragningar och förvärkar? Jag är också i vecka 31 eller så (minns aldrig exakt vilken vecka..) och jag har samma problem med sammandragningar så fort jag reser mig.. nu dom senaste veckorna har jag även börjat få riktigt ont i ryggen samtidigt, dock väldigt mycket mer sällan än jag har sammandragningar.. är det förvärkar då?

Känner mig aningen förvirrad ibland med alla dessa begrepp...

• Stor mamma
    Aneleh09 skrev 2009-05-02 23:54:05 följande:
    Hej Hej..Måste bara fråga om det är någon skillnad mellan sammandragningar och förvärkar? Jag är också i vecka 31 eller så (minns aldrig exakt vilken vecka..) och jag har samma problem med sammandragningar så fort jag reser mig.. nu dom senaste veckorna har jag även börjat få riktigt ont i ryggen samtidigt, dock väldigt mycket mer sällan än jag har sammandragningar.. är det förvärkar då?Känner mig aningen förvirrad ibland med alla dessa begrepp...
    Mina förverkar är riktigt smärtsamma medans mina sammandragningar är mer att magen knyter sig lite bara. Känns bara att den spänns åt lite
  • Christinee

Jag är i vecka 36 och har haft sammandragningar, minns inte ens hur långt bakåt, men i evigheter känns det som. Och ont gör det också.
    Däremot har jag ett fysiskt krävande arbete, så man trodde det skulle bli bättre när jag stannade hemma i mitten av april, men det är likaså ännu när man t.ex städar, går med hunden mm.
    Men enligt barnmorskan är det ingen fara och ingen baby ännu så verkar så.

Svar på tråden förvärkar/sammandragningar