• Saknar min lilla

Jordgubbar o amning

har era barn reagerat på jordgubbar?? Jag har i efterhand kommit på att man kanske inte ska äta jordgubbar när man ammar men min lilla tjej verkar inte ha reagerat på det annat än några misstänkta prickar runt munnen?? Kan det vara farligt eller finns det nån information ang det, hittar inget på alla hemsidor om amning!??

• Svar på tråden Jordgubbar o amning
  • La Lola

Min äldsta reagerade inte.
    Med Hedda vet jag inte.

O om barnet inte reagerar så är det ju såklart ingen fara heller.
    Ät o njut! 

O ang prickarna; testa en gång till o se om några prickar dyker upp. Då vet du att det är pga jordgubbarna.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mysaaan

Jag åt massa jordgubbar förra sommaren när jag ammade, men dottern visade inga tecken på att vara känslig...prova lite försiktigt och se...

• cassis23

Av alla röda frukter kan barn få prickar/utslag de beror inte på allergi i flesta fall utan bara att de är just en röd frukt, pausa ett tag och testa sen igen.
    Så länge barnet inte reagerar så är det ingen fara, förr var det en skröna att man inte skulle äta jordgubbar och amma samt ge jordgubbar till barn under 1 år.

Säger som tidigare "inläggare" Ät och njut!

• JuliaTin

Min dotter reagerade med lite sma prickar i rumpan dagen efter jag at massor av jordgubbar. Da visste jag att jag atit for manga. Ater man bara "lagom", sa brukar de inte reagera. Sa prova dig fram!

• LindaB78

Var uppmärksam mot kända allergener som du äter när du ammar. De som visar sig tidigast brukar vara mjölk(produkter) och ägg. Det kan visa sig som prickar andra typer av hudustalg, torrhud, konstig mage (hur man nu avvgör vad som anses vara normalt bajs på ett spädbarn?) och säkert fler symtom. Problemet är att symtomen hos barnet kan komma upp till ett och ett halvt dygn efter att du har ätit det som barnet inte tål. Samt attt det kan finnas kvar i brösmjölken i upp till 2-3 veckor. Så det är inte så lätt att se orsak och samband mellan vad du äter och hur barnet mår. Men jordgubbar är inte farligare än ett kokt ägg.

• fealin

när dottern var mindre...tror det var vid 2 månaders ålder fick hon röda prickar när jag åt jordgubbar. Jag provade en vecka senare igen och då fick hon inga. Nu är hon 5.5 månad och jag äter massor av jordgubbar och inga utslag!

• fealin

när dottern var mindre...tror det var vid 2 månaders ålder fick hon röda prickar när jag åt jordgubbar. Jag provade en vecka senare igen och då fick hon inga. Nu är hon 5.5 månad och jag äter massor av jordgubbar och inga utslag!

Svar på tråden Jordgubbar o amning