• Finis

Vet folk inte vad stycke, punkt och stor bokstav är??

det går fan inte att läsa en text där allt är ihopknycklat inga styckes avdelningar inga stora bokstäver efter punk. har folk inte gått i skolan?

Ja, ni fattar vad jag menar. När jag öppnar ett inlägg här och sen en stor klump med ord, utan början och slut på meningar och stycken, ja då orkar jag inte läsa inlägget.

Det är väl något man lär sig tidigt i skolan. En mening börjar med en stor bokstav. Namn skrivs med stor bokstav i början.

Undrar om det skrivs så för hand också eller om det är på datorn som folk är för lata att trycka ner shift eller enter.

Suck.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 23:04
    Ja, jag får väl lägga till att första stycket var för att visa hur jag menar. Därför andra stycket börjar med "Ja ni förstår vad jag menar".

Var tvungen att förtydliga detta då vissa inte förstod det.

• Svar på tråden Vet folk inte vad stycke, punkt och stor bokstav är??
  • paloma84

Förr störde jag mig med på sånt!! Jag fattade inte alls vad folk skrev på sms och jag var då så korrekt.. ha ha ha..
    Men nu kör jag också med förkortningar ibland.
    Dock det här generella med stor bokstav, punkt osv gör man ju av ren vana och så vill jag ha det.

Jag stör mig däremot på syrran... Hon är 13 år.. oj oj, jag fattar ingenting!

Det är brb, vg, omg...
    brb=be right back
    vg= vad görs
    omg= omg

Hon skriver mej och dej... Blir tokig.
    MIG och DIG är det korrekta.
    Men skolan godkänner det.. usch!

• Gurkan

På ett internetforum där människor debatterar saker som berör dem bryr jag mig inte om de grammatiska formerna. Ett forum är för mig ett sätt att prata med människor därför är det lätt att använda ett vardagligt talspråk även i skrift. Ibland blir det lite svårare att läsa men det är absolut inget som stör mig. Debatten är flyktig, att stanna upp och hela tiden tänka på grammatik och formuleringar ter sig lite överkurs.

• Finis
    Gurkan skrev 2009-05-02 22:12:04 följande:
    På ett internetforum där människor debatterar saker som berör dem bryr jag mig inte om de grammatiska formerna. Ett forum är för mig ett sätt att prata med människor därför är det lätt att använda ett vardagligt talspråk även i skrift. Ibland blir det lite svårare att läsa men det är absolut inget som stör mig. Debatten är flyktig, att stanna upp och hela tiden tänka på grammatik och formuleringar ter sig lite överkurs.
    Usch, jag tycker man måste stanna upp hela tiden och tänka efter på vad man läser när folk skriver så.
  • Finis
    Gurkan skrev 2009-05-02 22:12:04 följande:
    Usch, jag tycker man måste stanna upp hela tiden och tänka efter på vad man läser när folk skriver så.
  • Ts Mamma
    Är det här den 100:e tråden om just det här ämnet?

Kan man inte bara inse att på ett öppet forum har inte alla samma bakgrund, samma historia och samma liv. Vissa är födda och uppväxta i Sverige med endast svenska som hemspråk medan andra bara har bott här ett kort slag och kanske precis lärt sig svenska. Endel har gått på högskola eller universitet medan endel aldrig har gått i skolan. Somliga har dyslexi och andra inte. Alla datorer är inte heller likadana, på somliga fungerar allt och vissa fungerar inte vissa saker (har själv en här hemma där shift är trasig)

Jag stör mig med andra ord mer på folk som poängterar hur dåligt andra skriver och letar fel i alla trådar och inlägg än vad jag stör mig på de felstavningar och grammatiskt inkorrekta stycken.
    ~ Mamma till världens underbaraste prinsessa ~ * ~ ciccilin.blogspot.com ~
  • Finis
    paloma84 skrev 2009-05-02 22:10:38 följande:
    Förr störde jag mig med på sånt!! Jag fattade inte alls vad folk skrev på sms och jag var då så korrekt.. ha ha ha.. Men nu kör jag också med förkortningar ibland. Dock det här generella med stor bokstav, punkt osv gör man ju av ren vana och så vill jag ha det. Jag stör mig däremot på syrran... Hon är 13 år.. oj oj, jag fattar ingenting! Det är brb, vg, omg... brb=be right back vg= vad görs omg= omg Hon skriver mej och dej... Blir tokig. MIG och DIG är det korrekta. Men skolan godkänner det.. usch!
    Förkortningar är ok tycker jag, så länge man fattar, hehe. Just det med stor bokstav, i början på meningar och i namn jag har svårt för.

Lättare att läsa om det är uppdelat i stycken, men det är inte det värsta.
  • Finis

Ts Mamma skrev 2009-05-02 22:18:21 följande:

Är det här den 100:e tråden om just det här ämnet? Kan man inte bara inse att på ett öppet forum har inte alla samma bakgrund, samma historia och samma liv. Vissa är födda och uppväxta i Sverige med endast svenska som hemspråk medan andra bara har bott här ett kort slag och kanske precis lärt sig svenska. Endel har gått på högskola eller universitet medan endel aldrig har gått i skolan. Somliga har dyslexi och andra inte. Alla datorer är inte heller likadana, på somliga fungerar allt och vissa fungerar inte vissa saker (har själv en här hemma där shift är trasig) Jag stör mig med andra ord mer på folk som poängterar hur dåligt andra skriver och letar fel i alla trådar och inlägg än vad jag stör mig på de felstavningar och grammatiskt inkorrekta stycken.
    Du lyckas ju skriva stor bokstav ändå...

Tycker bara det är jobbigt att läsa ett grötigt inlägg. Tror man får mer gensvar om man skriver i stycken och använder lite punkter, stora bokstäver och dylikt.

Men visst finns det dom som har trasigt tangentbord, dyslexi osv. Verkar dock konstigt att så många skulle ha dessa problem.

Jag har själv bara gått gymnasiet, men stor bokstav lärde jag mig i lågstadiet. Är väl samma på de flesta språken eller??

Vad gäller 100:ade tråden så kan jag inte uttala mig om det.
  • Ts Mamma
    Lilysmamma skrev 2009-05-02 22:22:12 följande:
    Du lyckas ju skriva stor bokstav ändå... Tycker bara det är jobbigt att läsa ett grötigt inlägg. Tror man får mer gensvar om man skriver i stycken och använder lite punkter, stora bokstäver och dylikt.Men visst finns det dom som har trasigt tangentbord, dyslexi osv. Verkar dock konstigt att så många skulle ha dessa problem. Jag har själv bara gått gymnasiet, men stor bokstav lärde jag mig i lågstadiet. Är väl samma på de flesta språken eller??Vad gäller 100:ade tråden så kan jag inte uttala mig om det.
    Använder inte den datorn nu...

Jag håller med om att det är jobbigt att läsa utan stycken etc. men just i ett forum ser jag bort det och försöker att inte bry mig. Jag tycker persolingen att det är värre med alla förkortningar.

Jag vet inte om det är samma i de flesta språk. tror inte det är på i arabsika språk tex. Men jag vet inte helt säkert.
    ~ Mamma till världens underbaraste prinsessa ~ * ~ ciccilin.blogspot.com ~
  • Maac

Jag håller med trådstartaren. Ofta börjar jag läsa en trådstartare, men orkar inte anstränga mig för att reda ut vad personen egentligen menar! Det är ibland omöjligt att förstå just eftersom det inte används punkter, stor bokstav och styckindelning.

Det behöver ju inte vara perfekt svenska, och förkortningar stör mig inte, men det hade varit så mycket enklare att läsa med dessa enkla "knep".

• Finis

Ts Mamma skrev 2009-05-02 22:25:04 följande:

Använder inte den datorn nu... Jag håller med om att det är jobbigt att läsa utan stycken etc. men just i ett forum ser jag bort det och försöker att inte bry mig. Jag tycker persolingen att det är värre med alla förkortningar. Jag vet inte om det är samma i de flesta språk. tror inte det är på i arabsika språk tex. Men jag vet inte helt säkert.
    Det är ju samma i princip alla språk som använder sig av latinska alfabetet. Vet inte hur det är på arabiska eller grekiska. Men detta är ju en svensk sida så rätt ointressant om vissa skriver från höger till vänster eller med små bokstäver. Det gör man ju inte på svenska.
Svar på tråden Vet folk inte vad stycke, punkt och stor bokstav är??