Tygtiiger skrev 2009-05-03 07:14:22 följande:
saagr: har du som hobby att inte samla frimärken? Det är lika korkat som att säga att avsaknad av en tro är en tro. Enl min åsikt finns det två sorters ateister: dels de som är övertygade om att teism är av ondo, som aktivt motarbetar teism, som försöker omvända de som tror på en gud och som propagerar högljutt för sina åsikter oombedda. De kan man nog jämställa med troende. Men den absoluta majoriteten av ateister är helt enkelt inte intresserade! De har ingen gudsupplevelse, de påverkas inte av religion i sin vardag, de skiter i vilket - de likgiltiga! Det tror jag att de flesta troende har oerhört svårt att förstå, man tror liksom att eftersom man SJÄLV är så uppfylld av sin religion och den är så viktig och fin, så måste de icketroende ha ett stort HÅL som de fyller. Men nej - behovet saknas, det är inte mer dramatiskt att vara ateist än det är att inte samla på frimärken. MC: jag skulle inte använda begreppen gnosticism och agnosticism som du gör eftersom gnosticismen var en kristen variant i början av den kristna rörelsen, som slogs hårt ner på. Den frodas fortfarande i olika varianter i NewAgerörelserna. (Och gick bla ut på att Jesus inte var människa, att han inte dog på riktigt på korset etc etc)De flesta ateister är strikt taget agnostiker eftersom de flesta anser att man inte kan MOTBEVISA Gud, men att hans/hennes existens är rackarn så osannolik och de tror inte på saker som de inte antingen har bevis för eller som kan hållas för väldigt sannolika. Dawkins kallade det för tandféagnostiker - man anser sig inte veta om Gud (eller tandfén) finns, men alla tecken pekar övertygande i riktning om att ingen av dem existerar. Men säker kan man ju rent logiskt inte vara.
Na, for avsaknad av
GUDStro ar inte samma sak som avsaknad av
TRO. Det ar det manga missar. Den som avsager sig en tro pa GUD tar till sig en tro pa nagot annat istallet, en tro pa vetenskapen, en tro pa sig sjalv, en tro pa sin egen hjarnkapacitet eller vad som. men att pasta att nagon manniska lever utan tro ar bara naivt och dumt!
Sa om min hobby ar att inte samla pa frimarken som du sager, sa ar det val det da. Jag har ocksa som hobby att inte ga pa yogaklasser. Men det betyder inte att jag har avsaknad av
hobbies!
Vilket tar oss tillbaka till mitt pastaende i forsta inlagget. Ateismen ar laran om att det inte finns en Gud. Det ar en tro. Det betyder inte att alla ateister traffas veckovis i organiserade grupper och samtalar om vad de inte tror pa. Men det ar andock en lara, en trosuppfattning om att det inte finns nagon gud.
Istallet sa gar de ihop i andra grupper och talar om vad de faktiskt tror pa, precis som de som ar gudstroende. Tror en ateist pa vetenskap sa gar den ihop med andra vetneskapstroende och diskuterar vilka teorier som verkar mest troliga..
Tror den mer pa sin egen hjarnkapacitet sa forsoker den hitta nan grupp dar de kan beundra sina egna tankar och ideer.. Osv.
Precis som den gudstroende som forsoker hitta den religionsgrupp som mest speglar vad den har for uppfattning. Eftersom alla gudstroende inte heller tror precis samma. Som du kanske ar medveten om?