• M C

Teism, ateism, agnostisism, gnosis - begrepp.

Nu ska jag göra ett försök att reda ut ett litet men signifikant missförstånd.
    Det handlar om de olika orden som används i sammanhang som rör tro.

*Teism är tro på en gud - det har de flesta fattat. En gud som lägger sig i livet, hör böner och kan ändra på saker.
    *Deism är tro på en skapare, han startade livet och drog som en avlöning.
    *Ateism är avsaknad av tro. Det är INTE en religion, trots att Richard Dawkins bok står i religionshyllan.

Dessa saker handlar om tro/övertygelse eller fatih på engelska (de har bättre ord att beskriva än vi har)

Sen har vi motsatserna agnosistisim och gnosistisim.
    Gnosis är vetskap, a-gnosis motsats. Man kan säga att det handlar om vad vi vet, om saker som är påtagliga och verkliga.
    Gnosis är det vi vet är sant, agnosis är sånt vi vet är osant.

Skillnaden är i en praktisk vardag att den att gnosis handlar om vad som går att bevisa och *eism om saker som INTE går att bevisa.

Man kan alltså vara agnostisk ateist, gnostist deist, agnoistisk teist eller gnostisk ateist.
    Det ena utesluter inte det andra.

Är det klarare?

Om jag faktiskt har fattat det här fel får ni ta och rätta mig omedelbums, det är inte värre än så.

• Svar på tråden Teism, ateism, agnostisism, gnosis - begrepp.
  • Zophia

Så du försöker dela upp nämnda begrepp i olika parametrar där gnosis till skillnad från teism skulle vara ?påtaglig? och ?verklig? vetskap? Med slutklämmen att: ?Gnosis är det vi vet är sant?.

Menar inte att vara ohövlig, men det verkar som att en av FL :s flitiga googlegrävlingar har dykt in i googlepapperskorgen och kravlat upp med ny information.

Ordet gnosis är bara ett vanligt grekiskt ord för kunskap (gnos). Ordet ?axiom? däremot används i religionsvetenskaplig och statsvetenskaplig sammanhang som "vetskap, sanning" m.m.

När du försöker göra en sådan indelning av gnosticism, visste du att detta var en utbredd religion förr i tiden? En sammanblandning av hinduism, zoroastrism och andra dualistiska religioner, och som man tror utrotades av dem första kyrkfäderna. Också idag försöker en och annan holabalo-typ införliva religionen utan någon som helst kännedom om dess ursprung.

Enstaka ord (som gnosis) kan förstås sällan manifesteras autonom, utan förordnas med olika betydelse vid sammanhang. Men en liten rättning tyckte jag ändå kunde vara på sin plats då jag skrivit en uppsats om ämnet när jag pluggade religionsvetenskap.

• rasajj

Ateism ar avsaknad av tro? Det ar det du TROR? Ateisten tror, men pastar sig inte tro pa nagon GUD. men TROR gor den likval.

atheism =

Disbelief in or denial of the existence of God or gods. The doctrine that there is no God or gods.

http://www.answers.com/topic/atheism

Doctrine= A principle taught or advanced for belief, as by a religious or philosophical group

http://www.answers.com/topic/doctrine

En lara, en trosinriktning. Inte en organiserad religion, men likval en uppfattning som ar baserad pa just TRO!

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
  • Tygtiiger

saagr: har du som hobby att inte samla frimärken? Det är lika korkat som att säga att avsaknad av en tro är en tro.

Enl min åsikt finns det två sorters ateister: dels de som är övertygade om att teism är av ondo, som aktivt motarbetar teism, som försöker omvända de som tror på en gud och som propagerar högljutt för sina åsikter oombedda. De kan man nog jämställa med troende.
    Men den absoluta majoriteten av ateister är helt enkelt inte intresserade! De har ingen gudsupplevelse, de påverkas inte av religion i sin vardag, de skiter i vilket - de likgiltiga! Det tror jag att de flesta troende har oerhört svårt att förstå, man tror liksom att eftersom man SJÄLV är så uppfylld av sin religion och den är så viktig och fin, så måste de icketroende ha ett stort HÅL som de fyller. Men nej - behovet saknas, det är inte mer dramatiskt att vara ateist än det är att inte samla på frimärken.

MC: jag skulle inte använda begreppen gnosticism och agnosticism som du gör eftersom gnosticismen var en kristen variant i början av den kristna rörelsen, som slogs hårt ner på. Den frodas fortfarande i olika varianter i NewAgerörelserna. (Och gick bla ut på att Jesus inte var människa, att han inte dog på riktigt på korset etc etc)

De flesta ateister är strikt taget agnostiker eftersom de flesta anser att man inte kan MOTBEVISA Gud, men att hans/hennes existens är rackarn så osannolik och de tror inte på saker som de inte antingen har bevis för eller som kan hållas för väldigt sannolika. Dawkins kallade det för tandféagnostiker - man anser sig inte veta om Gud (eller tandfén) finns, men alla tecken pekar övertygande i riktning om att ingen av dem existerar. Men säker kan man ju rent logiskt inte vara.

• rasajj
    Tygtiiger skrev 2009-05-03 07:14:22 följande:
    saagr: har du som hobby att inte samla frimärken? Det är lika korkat som att säga att avsaknad av en tro är en tro. Enl min åsikt finns det två sorters ateister: dels de som är övertygade om att teism är av ondo, som aktivt motarbetar teism, som försöker omvända de som tror på en gud och som propagerar högljutt för sina åsikter oombedda. De kan man nog jämställa med troende. Men den absoluta majoriteten av ateister är helt enkelt inte intresserade! De har ingen gudsupplevelse, de påverkas inte av religion i sin vardag, de skiter i vilket - de likgiltiga! Det tror jag att de flesta troende har oerhört svårt att förstå, man tror liksom att eftersom man SJÄLV är så uppfylld av sin religion och den är så viktig och fin, så måste de icketroende ha ett stort HÅL som de fyller. Men nej - behovet saknas, det är inte mer dramatiskt att vara ateist än det är att inte samla på frimärken. MC: jag skulle inte använda begreppen gnosticism och agnosticism som du gör eftersom gnosticismen var en kristen variant i början av den kristna rörelsen, som slogs hårt ner på. Den frodas fortfarande i olika varianter i NewAgerörelserna. (Och gick bla ut på att Jesus inte var människa, att han inte dog på riktigt på korset etc etc)De flesta ateister är strikt taget agnostiker eftersom de flesta anser att man inte kan MOTBEVISA Gud, men att hans/hennes existens är rackarn så osannolik och de tror inte på saker som de inte antingen har bevis för eller som kan hållas för väldigt sannolika. Dawkins kallade det för tandféagnostiker - man anser sig inte veta om Gud (eller tandfén) finns, men alla tecken pekar övertygande i riktning om att ingen av dem existerar. Men säker kan man ju rent logiskt inte vara.
    Na, for avsaknad av GUDStro ar inte samma sak som avsaknad av TRO. Det ar det manga missar. Den som avsager sig en tro pa GUD tar till sig en tro pa nagot annat istallet, en tro pa vetenskapen, en tro pa sig sjalv, en tro pa sin egen hjarnkapacitet eller vad som. men att pasta att nagon manniska lever utan tro ar bara naivt och dumt!

Sa om min hobby ar att inte samla pa frimarken som du sager, sa ar det val det da. Jag har ocksa som hobby att inte ga pa yogaklasser. Men det betyder inte att jag har avsaknad av hobbies!

Vilket tar oss tillbaka till mitt pastaende i forsta inlagget. Ateismen ar laran om att det inte finns en Gud. Det ar en tro. Det betyder inte att alla ateister traffas veckovis i organiserade grupper och samtalar om vad de inte tror pa. Men det ar andock en lara, en trosuppfattning om att det inte finns nagon gud.

Istallet sa gar de ihop i andra grupper och talar om vad de faktiskt tror pa, precis som de som ar gudstroende. Tror en ateist pa vetenskap sa gar den ihop med andra vetneskapstroende och diskuterar vilka teorier som verkar mest troliga..

Tror den mer pa sin egen hjarnkapacitet sa forsoker den hitta nan grupp dar de kan beundra sina egna tankar och ideer.. Osv.

Precis som den gudstroende som forsoker hitta den religionsgrupp som mest speglar vad den har for uppfattning. Eftersom alla gudstroende inte heller tror precis samma. Som du kanske ar medveten om?
    Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
  • M C

Ateism är avsaknad till tro, sen får du tycka vad du vill. En ateist har ingen tro på en högre makt, den existerar inte. Det är a-tro. Det är ingen "lära" eller "religion", det är avsaknad av dylika.
    Precis som att man inte har gråa strumpor eller inte samlar på frimärken. Bara för att man har svarta strumpor eller samlar på bilar så betyder inte det att man kan samla ihop begreppen. Man samlar fortfarande INTE på frimärken.

Fö tror jag att jag helt enkelt drog en genväg när jag utgick från att gnosis är motsats till agnostisism. Mea culpa.

• Zhna

Att gnosis är något vi vet om var intressant att höra. Sen att dela det itu med ateistiska gnostiker och teistiska gnostiker är lite diffyst. Visst är vi gnostiker mycket andliga av oss men att vi ej bedriver mission eller konverterar kan för vissa verka nog så ateistiskt. Det har hänt att vi stödjat kommunismen men bara för att slippa den ortodoxa kyrkans förtryck i Ryssland på samma sätt som vi stödde dom islamiska ottomanerna på medeltiden. Lustigt att Lenin polemiserade mot Nikolaj Berdjajevs teser där han anmärkte att kommunismen som den ortodoxa kyrkan innan den är ett övergångs fenomen. Vi tror inte på någon kyrka som medlare mellan människa och gud.

Att blanda hinduism med gnosticism är väl lite ignorant gjort. Nej vi följer Zarathustras och Jesus lära genom att följa i deras fotspår. Hinduismens gudar är för oss Daevas liksom samtliga religioners är. Visst föds vissa till gnostiker men om man inte följer i Profetens och Kunga Konungens fotspår så kan man ej som gnostiker räkna med att bli räddad. Naturen är för ändamålet en perfekt lärare för vishet. Mänskliga relationer intresserar oss inte så mycket men däremot harmonin med helheten. Man kan inte förändra naturen, djuren eller människor eller förvärva en egenskap, en talang man inte har men man kan arbeta i harmoni med sakernas tillstånd. Istället för att motarbeta kosmos mörka materia så kan man arbeta i enlighet med det så att säga. Ett sätt att vara helt enkelt! En livsfilosofi för olika original, dårar helt enkelt.

• M C

Det jag faktiskt vet om gnosis är att kättarna/katharerna var sådana. De hade en nära och kärleksfull relation till sin gud, här och nu, överallt i allt levande. Den diametrala motsatsen till teismen som predikades från vatikanen och därför utrotades de. Deras "präster" kallades för Fullkomliga och var både män och kvinnor som gick runt och pratade om gud i nära relation med sina anhängare.

• rasajj
    M C skrev 2009-05-03 17:13:50 följande:
    Ateism är avsaknad till tro, sen får du tycka vad du vill. En ateist har ingen tro på en högre makt, den existerar inte. Det är a-tro. Det är ingen "lära" eller "religion", det är avsaknad av dylika. Precis som att man inte har gråa strumpor eller inte samlar på frimärken. Bara för att man har svarta strumpor eller samlar på bilar så betyder inte det att man kan samla ihop begreppen. Man samlar fortfarande INTE på frimärken.Fö tror jag att jag helt enkelt drog en genväg när jag utgick från att gnosis är motsats till agnostisism. Mea culpa.
    Avsaknad av GUDStro. Varfor tror du att tro bara har med gud att gora? Det ar inte a-tro, det ar a-GUDStro.

Att jag inte har svarta strumpor, betyder ju inte att jag itne har strumpor alls. Att jag inte samlar frimarken betyder inte att jag inte har nagon annan hobby. osv. Avsaknad av frimarkshobby betyder inte avsaknad av hobby. Ser du inte det??

Sedan sager du ju det sjalv anda.. :  "En ateist har ingen tro på en högre makt". men ateisten tror, lika mycket som den gudstroende, men pa andra saker. Blanda inte ihop begreppen!
  • M C

För att vi talar om tro på en allsmäktig gud eller två, inte tro på att mjölken surnar.

Det är väl ändå ingenting att vara så petig om?
    Ateism är inte en tro, det är avsaknad av tro. (på en allsmäktig gud)
    Förstår du nu då?
    Tro när man talar om teism är pinsamt uppenbart, varför är det inte det när vi talar om atiesm?

Du kan gå omkring och tro att atiester har en annan tro, men du lär få leta för att hitta en atiest som HAR en tro.

Vit - ovit
    gjord - ogjord
    äten - oäten
    Samma med teism-ateism
    Vit är vit - ovit är ickevit, annat än vit, vadsomhelst utom vit. Inte "en annan sorts vit".

• rasajj
    M C skrev 2009-05-03 21:58:31 följande:
    För att vi talar om tro på en allsmäktig gud eller två, inte tro på att mjölken surnar.Det är väl ändå ingenting att vara så petig om?Ateism är inte en tro, det är avsaknad av tro. (på en allsmäktig gud) Förstår du nu då?Tro när man talar om teism är pinsamt uppenbart, varför är det inte det när vi talar om atiesm?Du kan gå omkring och tro att atiester har en annan tro, men du lär få leta för att hitta en atiest som HAR en tro.Vit - ovitgjord - ogjordäten - oätenSamma med teism-ateismVit är vit - ovit är ickevit, annat än vit, vadsomhelst utom vit. Inte "en annan sorts vit".
    na, nar du skriver avsaknad av tro, sa ar det ju just det. Du far ju klargora da att det galler just GUDStro.

Jag kan inte skriva att jag inte har strumpor och da anta att du fattar att jag menar 'zebrarandiga' sadana..

Ateisten har darmed tro. Pa andra saker an gud. Den tror pa att jorden ar rund eller att solen kommer att visa sig nastkommande morgon eller att mjolken surnar efter 'bast-fore-datum'. Darmed tror ateisten pa 'andra' saker. Alla ateister tror inte pa samma sak, men det gor ju inte alla gudstroende heller. Sa det bekymrar mig inte alls.

Det var du som kom med pastaendena, inte jag. Jag rattar bara till det jag anser ar uppenbart felaktigt.
  • Tygtiiger

MC - du har aldrig försökt handla en tröja av en gatuförsäljare i Nepal va? "Do you have another red shirt but bigger?" "Same colour, only green, very pretty!"

Svar på tråden Teism, ateism, agnostisism, gnosis - begrepp.