• Stossan

Vi som plussat i februari 2008 forts. (V)

Vi började vår resa ihop för ett år sen då vi plussade efter många års längtan. En del av oss fick hjälp genom IVF och några på "annat" sätt. Nu är våra barn födda och nu stöttar vi och ger varandra råd om hur vi bäst ska ta hand om våra dyrbara juveler som nu blivit runt ett halvår gamla. Tiden går så fort! 

Födda

Selenea: Flicka, 20/9
    Peki: Pojke, 28/9
    Tic1: Flicka 30/9
    lillawi: Pojke & flicka 7/10
    embla253: Flicka 13/10
    Fjällsippan: Pojke 14/10
    Cakan5: Pojke 14/10
    Stossan: Flicka 19/10
    Primrose: Pojke 22/10
    Selinda: Flicka 22/10
    Pajama: Pojke 29/10
    Carrie: Pojke 1/11
    SysterYster2: Flicka 10/11
    Lycklig 78: Pojke 15/11

Länkar till tidigare trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m38054168.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m34967649.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m29474744.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m32421531.html
    FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
  • Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (V)
  • Selenea

Stossan: Angående frågan om sexliv som du avslutade med... Vi har sex, mer eller mindre regelbundet. Kanske 3-4 gånger i månaden sen Freja var 6 veckor gammal, ibland lite oftare ibland mer sällan. Problemet är lusten. Min sambo skulle kunna ha sex dygnet runt sju dagar i veckan, medan min lust är som bortblåst. All ork och energi går åt till hund och barn, och eftersom jag är själv om att ta hand om Freja nattetid, lider jag av rätt kraftig sömnbrist. Sex ligger längst ner på min behovsskala. Men på helgerna när jag kan få avlastning, då händer det att vi passar på, för då finns i alla fall orken där, och på sätt och vis känns det som om sex är ett måste för att relationen i övrigt ska fungera. Annars blir vi mer kompisar som ses på kvällar och helger. Jag hoppas att lusten kommer tillbaka igen sen, men just nu känns det rätt hopplöst.

• SysterYster2

Selenea: Förstår precis vad du menar med lusten. Den var som bortblåst redan under graviditeten och inte blev det bättre när H hade kommit. Vi har dock gjort det några gånger under detta halvår. Men vi har fått passa på när H sovit och så får vi hitta på nya ställen att ha det trevligt på... Kan kanske vara eggande det med... Sexet känns som innan så det är bra. Första gången efter kändes dock som första gången. Bra med mycket glidmedel.

Tack Stossan för den nya tråden och för senast.

• Selenea

SysterYster2: Jag instämmer. I början var det som att bli av med oskulden på nytt, men nu är det som vanligt igen. Men jag har fortfarande rätt sköra slemhinnor eftersom jag fortfarande ammar, så vi använder fortfarande en hel del glidmedel. Men lusten...den är verkligen ett problem. Viljan finns, jag vill verkligen ha lust, men den uteblir allt som oftast.

• Peki

Lägger in tråden i mina favoriter och säger hej. C kryper nu och har just lärt sig att ställa sig upp mot något.

Han klättrar på allt men har ingen balans och kräver kontinuerlig punktmarkering, särskilt som delar av huset är ett bygge... Allt han hittar åker direkt in i munnen. Det blir inte mycket tid till att hänga framför datorn direkt

• Stossan

Så skönt att höra att man inte är ensam om att sakna lust o om att inte kunna heller för den delen. Säger som Syster Y (tack för senast {#lang_emotions_wink}) att lusten försvann redan under graviditeten ......om inte tidigare. Det kändes ju många gånger som tvång under bebisverkstaden. O nu är man trött...precis...efter 6 månaders nattsömn med 2-3timmars sömn mellan amningarna....o lägga tid på nåt långt förspel är väl inte direkt prio heller...hon kan ju vakna + att man blir så hiskeligt sömnig. Känner precis som du Selenea...att för relationen gör man det...annars är man mest kompisar. Vill ju vilja! Funderar på L'Argiplex eller nåt om lusten inte kommer tillbaka när man slutat amma...fast det dröjer väl ett tag till.

FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
  • Carrie

Tack Stossan för ny tråd!

SysterYster: tack för senast!

Här är det oxå upp & ner med lusten.... Känns mest som att kroppen är inställd på att vara mamma & inte älskarinna!

Vi har nu haft två nätter utan amning, sista målet ngn gång runt 23 & sedan amning igen vid 5.30 el 6.30. Vågar knappt hoppas att det ska funka så smidigt med avvänjningen....

Äntligen! 1/11 föddes vår son!
  • Fjällsippan

Tack för ny tråd, Stossan !

Carrie: Vad skönt att det funkar så bra med avvänjningen! Hur har ni gjort?

• Carrie

Fjällsippan: L åt alltid ngn gång mellan kl. 02 & 04 & kändes som att det var bara för att han var van, inte för att det behövdes. I helgen åt han väldigt lite vid den amningen så nästa natt gav jag nappen & lade handen på, gungade vaggan & han somnade om. Nästa natt vaknade han & gnydde, gjorde likadant då. Det verkar som att han har reglerat amningarna under dagen själv så att det är lagom att äta 23 & sen vid 5.30 igen. I natt var han orolig & vaknade när jag lyfte över honom till vaggan, han var mkt ledsen i ca 45 minuter, med kortare uppehåll, men vi var konsekventa & provade nappen, höll handen på honom & gungade vaggan. Han var inte hungrig utan hade blivit störd i sömnen när jag lyfte över honom till vaggan. Det var dock mitt fel eftersom jag somnat efter amningen & inte lyft över honom direkt när han ätit färdigt vilket jag alltid annars gör. Så sker detta inatt igen så får han ligga kvar i vår säng, riskerar inte att få en sån ledsen kille igen!!!
    Tror mkt beror på att L inte har behov av att äta på natten var det som gjorde att det funkade just nu. Det behovet av närhet & att gosa lite kanske oxå är mindre nu, han är ju iaf ett halvår.
    Jag hoppas att det fortsätter att fungera, visst får man räkna med bakslag, men det känns som att vi är på rätt väg.

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Fjällsippan

Carrie, tack för att du delar med dig - jag tycker verkligen det är värdefullt att höra om andras erfarenheter. Här har vi både haft mat/bajs-inferno på nätterna den senaste veckan, men så snart det lugnar sig så ska vi börja pröva oss fram med att utesluta nattmål.

Förresten, hur har ni introducerat gluten till era barn? I havregröten är det tydligen obefintligt med gluten, och eftersom vi håller på med smakportioner (och det går trögt!) fortfarande så är det inte aktuellt att ge exempelvis pasta ännu.

• Fjällsippan

Jag såg själv nu att det trots allt är en liten mängd gluten i den milda havregröten - är allmänt sömnbristförvirrad.

Trevlig helg på er

Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (V)