• år78

långhårig eller korthåriga kattungar , hur vet jag?

har en kull på 5 st som jag är väldigt osäker om dom är lång eller korthåriga
    hur vet man?

• Svar på tråden långhårig eller korthåriga kattungar , hur vet jag?
  • Zs1985

Den erfarenhet jag har vid katter så tycker jag att nästan alla ungar som blir långhåriga är lite vågig i pälsen som nyfödd.

Men det är bara vad jag har reflekterat över.

Annars så börjar det synas mer när dom är runt 6 veckor gamla då långhåren är mycket lurvigare vid ansiktet och rumpan än sina korthårssyskon.

• år78

okej dessa har långa strån i pälsen men kan inte säga att dom är vågiga
    men sen ser man även vid tassarna att det hänger ner lite hår där

• Zs1985
    år78 skrev 2009-05-03 19:47:46 följande:
    okej dessa har långa strån i pälsen men kan inte säga att dom är vågiga men sen ser man även vid tassarna att det hänger ner lite hår där
    Hmm kan bli att dom blir ett mellanting på lång och korthår också.. min lillebrors gammelkatt (bondkatt) är ett halvting mellan lång och korthårig ser riktigt charmig ut när hon bär vinterpäls :)

Hur gamla är kattungarna nu? För om vissa har lång päls vid tårna och långa stickelhår så blir dom nog långhårig.

Men säkrast är ju att vänta och se.. när dom är "fraktklara" vid 12 veckors ålder så ska man se vilken pälsanlag dom har..
  • Pernilla75

Det enklaste sättet att veta är ren genetik. Om båda föräldrarna är långhåriga så blir ungarna det också. Om en eller båda föräldrarna är korthåriga så kan man få både kort- resp. långhåriga ungar.

Korthår är dominant över långhår.

• Splach

tycker det är vanligt att folk särskilt dom med bondkatter säger sej ha fått långhåriga kattungar, men dom är korthåriga.

Bara för att dom är lite "bulliga" och rufsiga som kattungar..

Svar på tråden långhårig eller korthåriga kattungar , hur vet jag?