• snarret

få soppan tjock?

Jag håller precis just nu på att laga soppa, men så tog min maizena slut, som jag annars brukar använda för att få soppan tjock och mysig.
    Vad kan man använda istället?
    Det är vanlig svampsoppa.

• Svar på tråden få soppan tjock?
  • Lum

en redning med vetemjöl. blanda lite mjölk och vetemjöl i en kopp och vispa i försiktigt. koka en stund så tjocknar det!

• FrökenWonka

Mjöl uppvispat i lite vatten. Jag brukar ta kanske
    minst 1 msk mjöl till 1 dl vatten.

Maizenan är ett förenklat halvfabrikat på det jag just skrev.
    Men visst är maizena såååå mycket enklare. Inga äckliga
    glas med intorkat mjölgegg.

• Mornie Alantie
    FrökenWonka skrev 2009-05-03 13:36:55 följande:
    Maizenan är ett förenklat halvfabrikat på det jag just skrev. Men visst är maizena såååå mycket enklare. Inga äckliga glas med intorkat mjölgegg.
    Där måste jag opponera mig. Maizena är majsstärkelse, och inte ett dugg mer halvfabrikat än vetemjöl. Det är väldigt likt potatismjöl, men det krävs lite mer maizena för samma effekt.
  • MBert

Man kan använda en annan stärkelse.
    Potatismjöl är som sagt mest likt Maizena (som är majsmjöl).
    Vetemjöl fungerar också utmärkt att reda med. Vill man undvika klumpar så bör det skakas/röras ut i lite kallt vatten, annars finns "Idealmjöl" som är vetemjöl fast grövre malet så det inte klumpar sig. Fungerar toppen till såser och soppor.

Beroende på vad det är för soppa så kan ingredienserna reda soppan. Potatis, ris eller pasta t.ex.

• h8him

En äggula som du vispar ihop med grädde. Rör ner i soppan och koka några minuter.

Svar på tråden få soppan tjock?