• Ögonskuggan

Vegetarisk buffé för nyblivna tonåringar? Hjälp!

Vill att de ska tycka det är lite spännande och roligt upplägg som de kan plocka som de vill av. Eftersom ett par av ungdomarna är vegetarianer får det bli vegetariskt. Kanske nån enstaka kött/fiskgrej kan finnas. Men vill att alla ska känna sig välkomna till bordet och inte att vegetarianerna ska få bara några trista alternativ så som det lite för ofta är. Allra mest eller bara vegetariskt alltså. Det får ju inte vara för "vuxna" grejor, som upplevs som konstigt och så. Vet ju hur kräsen och svårsmakade de är i det där gänget...

Någon som är sugen på att hjälpa mig?

• Svar på tråden Vegetarisk buffé för nyblivna tonåringar? Hjälp!
  • Gurkan

varför inte göra en tacobuffé?
    Eller pizzabuffe med sallader?
    Om de nu är kräsna är det ju bra att utgå från något de alla gillar!

• Ögonskuggan

Pizza har varit på förslag, men gick tyvärr bort. Tacos-plock hade en kompis haft nyligen så det kändes "härmigt" .

Nä, hon har fastnat för buffé, så då får det bli det...på något vis....

• crazy cat lady

Äter de ost? Isåfall är ju halloumi eller getost kanon att göra ngt med! Grillad haloumi är ju såå gott.
    Paj finns ju massor med vegetariska som är supergoda. Gör man minipajer blir det ju lite roligare och mer buffé-igt också.
    Potatis-/pastasallad är ju passande såhär till sommaren.
    Avokado är ju också gott, kan man göra småplock med (t.ex. avokado och tomat).

• Tecken

Hur pass mycket vegetarianer är de (en del kallar t ex veganer för vegetarianer och en del vegetarianer äter fisk)?

• Nightfall Faerie

Tapas! Små spanska rätter. Perfekt för vegetarianer ju. Patatas bravas är ett måste, och spansk omelette med potatis.
    Här är några recept, välj de som är vegetariska eller byt ut lite .

www.arrakis.es/~jols/tapas/indexin.html

www.spain-recipes.com/spanish_tapas.html

Vissa grejer kanske upplevs som konstigt men man kan ju välja grejer som är lite mer "vanliga". Men är de vegeratianer förstår jag inte hur de kan vara så kräsna, grönsaker måste de ju kunna äta i alla fall . Grillade grönsaker tillexempel, grönsaksgrillspett. Till tapas fungerar ju egentligen allt, men i litet format.

• Ögonskuggan

De äter mjölkprodukter såsom ost och så, alltså inte veganer. Fisk - osäker, får kolla det.

Mmm...bra idé där med pajer. Kanske ett par olika sådana. Toppenbra!! Det får vara basen. Och sen en massa andra skålar och tallrikar med småplock att ta till.

• vivianne

Paj, minipizza, fyllda paprikor/tomater, råa grönsaker i stavar, lite goda såser och sallader, quesadillas, gazpacho i små glas, små spett med räkor (om skaldjur går hem) kan väl vara exempel på vegetarisk buffémat som kan göras "ungdomsvänlig". Gott bröd till så kan även de mest kräsna äta sig mätta på något

Och ett lyxigt bål med frukt i som välkomstdrink istället för "bara" läsk!

• crazy cat lady

Haha, vad sugen jag blir när jag läser tråden!

• Ögonskuggan

Åh, vad härligt! Jag är jättinspirerad. Det här kommer bli en finfin buffé där det finns något för alla. Tack alla idésprutor.

• K g

Tipsar om ett quesadillasrecept jag hittade på Arla.se. Har inte testat, men det verkar himla gott och skulle nog passa perfekt på ett buffébord.

Ingredienser
    4 port
    250 g fryst bladspenat
    2 1/2 dl Kesella
    200 g Arla Köket riven ost pizza
    2 krm salt
    1 krm svartpeppar
    2 krm malen muskotnöt
    8 majs- eller vetetortillabröd

Gör så här
    Tina spenaten och pressa ur vattnet. Hacka spenaten grovt och blanda med Kesella, ost , salt, peppar och muskotnöt till en jämn smet. Bred ut smeten i ett jämnt lager på hälften av bräden, lämna ca 1 cm kant runt om. Lägg på de resterande tortillabröden och tryck till lite lätt. Stek dem försiktigt i en torr stekpanna i 3-4 min på varje sida, tills de har fått fin färg och osten har smält. Dela varje rundel i 4-6 delar vid servering.

• Leah1

Kikärtsbiffar
    hummus och andra kalla såser
    vegetariska pajer
    burgursallad, potatissallad med vinäger, pastasallad med creme fraiche
    olika sorters sallader som, tomat och lök en fetaostmed grönt, sallad med tex apelsin in.
    vininkokta smålökar
    bröd
    majspannkakor, med creme fraiche och rödlök som tillbehör. i en ica buffe tidning hadde om majsplättar med fetaost som tillbehör
    auberginpiccata

• Ann Nelly

Det finns ju många bra vego-alternativ till kött idag.
    Quornfärs exempelvis skulle du ju kunna göra små kryddiga köttfärsspett av och servera med kall sås som typ tzatziki.
    Kolla i frysdisken i affären, finns massor att välja på.
    Jag har haft både prinskorv och köttbullar på julbordet av de vegetariska sorterna (har en vegetarian i släkten).

• Mealla

Du har redan fatt manga bra forslag, men har kommer ytterligare ett.

Indisk buffe,

servera vegetariska samosas, papadums med tillbehor, vegetarisk curry, aromatiskt basmatiris, stark kikartsgryta, rostade gronsaker, naan brod, och kanske nagon kycklingratt. Till efterratt farsk frukt som mango, ananas osv med lite glass.

• Maria K

Olika bönröror brukar gå hem; svarta bönor med cremefraish och pesto är min stora favorit, passar jätte bra till sallad av olika slag.

• Ögonskuggan

Önskan0911 -har du ungefärliga proportioner på den böbröran du nämner? Den låter som ett bra alternativ. Mixar du detta eller är bönorna hela?

Den indiska buffén var också bra men nåt sånt kör jag nog för vuxna, faktiskt en het kandidat tills nästa gång vi får middagsbesök om en vecka.

Tänk vad bra att jag gick in o frågade här. :)

Tack alla för era råd, många av dem kommer att användas!!

• Maria K

öh.. en storburk svarta bönor, sköljda, en liten burk cremefraish och pesto, tills det smakar bra. (tror jag vi brukar mest höfta)
    ska nog egentligen vara turkiskyoghurt men gubben gillar inte det i denna röra därför gör vi med cremefraish

• Skuttarn

Här är en lätt och god buffegrej du kan förbereda: Smördegspiroger med fetaost

Kavla ut fyrkanter av smördeg, lägg på smulad fetaost, vik och tryck ihop med gaffel till trekanter. Hit kan du förbereda. Frys in pirogerna.

Inför festen, ta fram och tina lite, sedan ev. pensla med ägg och strö på lite sesamfrön (kan uteslutas men ser fint ut) In i ugnen 200 grader till de får färg, kanske 10 minuter. Serveras varma.

• Ögonskuggan

Tack Skuttarn, det blir det. Fetaost brukar vara en favorit. Vad toppen att jag kan förbereda dem. Verkligen bra tips.

• levandecharader

Titta här om du hittar nåt som kanske kan passa: www.tasteline.com/Artiklar_och_guider/Halsa/Vego/Vegetarisk-midsommarbuffe/

Tärnad fetaost, flera sorter oliver, tabboulleh, flera sorter bröd, smör, ost, färskost, blandad grönsakssallad, ett par olika dressingar bönröra typ hoummus, tzatziki, pastasallad, varm örtkryddad tomatsås alt kall stark kryddig olika pajer, guacamole, fetaostfyllda cocktailtomater, vitlöksmarinerade/ungsbakade champinjoner, bakpotatis med olika fyllningar.

Lite annat som är gott är:
    Mango o avokadosallad
    2 avocado, 2 mogna mango, 2 msk olivolja, 1 lime, salt, nymalen svartpeppar, ½ röd lök, vattenkrasse
    Gör så här: Skala, kärna ur o skiva avocado o mango. Blanda nypressad saft av lime, olivolja, salt o nymalen svartpeppar o häll över skivorna. Skär löken i skivor. Garnera m lökringar o vattenkrasse.

Stekt aubergine
    Skiva två normalstora auberginer på längden i centimetertjocka skivor. Lägg dem i en skål och strö över tre, fyra nypor salt. Blanda försiktigt och låt dem stå en timme för att låta saltet dra ur vätskan.
    Förbered paneringen: vispa två ägg med ½ dl vatten. Häll 1 dl mjöl i en annan skål och i en tredje skål blandar Du ihop 2 dl färskriven parmesanost och 1 dl polentagryn.
    Skölj av aubergineskivorna och torka dem med en handduk eller papper. Panera dem först i vetemjölet (skaka av överflödigt mjöl), doppa dem i äggblandningen och slutligen i polenta- och parmesanblandningen. Stek i rikligt med olivolja, krydda med salt och peppar.

• Ariel o Melodys Mom

Kan som föredetta vegeterian varmt rekommendera quornbiffar som går att köpa i affären. Det är som kycklingfilé i utseendet och konsistensen och går att göra mycket av. Grilla exempelvis eller hacka i bitar och använda i röror osv.

Finns även quornfärs som är riktigt gott och kan användas istället för köttfärs till en massa olika rätter.

Svar på tråden Vegetarisk buffé för nyblivna tonåringar? Hjälp!