• Glädje08

'är det farligt att låta bebisen sova på ens bröst på natten?

Vår 10 dagars bebbe sover som bäst på mitt bröst om nätterna. Hon somnar fint då och är lugn men jag är så rädd för plötslig spädbarnsdöd och vet att samsovning kan öka risken. Ska jag försöka vänja henne av med det?

• Svar på tråden 'är det farligt att låta bebisen sova på ens bröst på natten?
  • Redlily

Lillan sov på mitt bröst/mage de första veckorna. Hon mår fint :)

• MaaliiinS

Jag vet inte om det är farligt, men mina barn har sovit så båda två stora delar av nätterna. Mysigt, men lite tungt till slut

• vampyria2

Det är helt okej och till och med bra. På min BVC sa de att efter som en vuxen inte ligger helt stilla utan rör sig lite och andas hela tiden så hjälper det barnet att komma i håg att andas, så fortsätt du det är bara bra för din lilla {#lang_emotions_heart}

• Joje

Hon är ju bara 10 dagar, hon behöver närhet. Sonen sov också bäst på magen i den åldern. Se bara till att det inte blir för varmt, kanske ta ur täcket ur påslakanet.

Om du är orolig så kan du ju alltid prova om hon vill sova i egen säng eller i vagnen, funkar det så är det ju också bra!

Men gör som du/ni känner är bäst!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • lizzy87

ja frågade bvc om det å de sa att de endast får ligga på mage när de ligger hos mamma eller pappa absolut inte i sängen

• Strumpan08

Risken för psd vid samsovning ökar för att det lättare blir väldigt varmt, med vuxentäcken och kroppsvärme och så. Så försök att hålla sovrummet svalt och som någon annan redan sa, lätta lite på täckena. Min dotter sov intill mig första veckorna i hennes liv, jag ville absolut inte lägga ifrån mig henne. Jag tog istället bort alla täcken och hade på mig pyjamas (med knappar så det gick lätt att amma) så att det inte skulle bli för varmt. Maken fick behålla sitt täcke men han fick hålla det för sig själv. :-P

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • lizzy87

asså på mamma eller pappas bröst! =)

• StilaM

Min lilla (7 dagar) vägrar sova någon annan stans än på mitt bröst - natt som dag - och jag känner samma oro som du. Det känns ju betryggande att ni verkar vara många som sovit med ert barn på magen under de första veckorna, men jag undrar ändå: finns det något jag kan göra för att påskynda processen och lära henne att sova själv?

Jag har försökt att lägga ner henne i vagnen/vaggan/vår "snuggle nest" (en slags bebisbädd som man kan ha i vuxensängen) men hon vaknar inom 10-20 minuter och skriker. (Dagtid leker hon gärna på rygg under vakna perioder)

Hur lång tid tror ni att detta desperata kontaktbehov håller i sig?

• MillanB

min dotter är 8 veckor och hon sover på elr brevid mig och det verkar som om hon tänker göra så ett tag till. På dagarna sover hon ivagnen elr i nåns famn men på natten vill hon sova brevid mig. Lägger jag henne i sin säng vaknar direkt. Men jag njuter rätt vad det är så är hon så stor att hon inte alls vill vara så nära.

• piggelinis

Min kille är snart 5 månader och han har alltid sovit som bäst på min bröstkorg. När han är orolig eller ledsen på natten tar jag fortfarande upp honom på bröstet. Jag har oxå hört att samsovning skulle öka risken för plötslig spädbarnsdöd. Men sen har jag å andra sidan läst på andra ställen att samsovning MINSKAR risken... tror inte det är ngn fara när hon är nära dig, då känner hon din andning hela tiden.

Svar på tråden 'är det farligt att låta bebisen sova på ens bröst på natten?