• Anonym (orolig)

vad krävs för ensam vårdnad?

Jag är en ung tjej som väntar mitt första barn tillsammans med en betydligt äldre man. Vi har haft ett förhållande rätt länge men det börjar knaka i fogarna och jag är rädd att gamla "problem" som han kommit över är på väg tillbaka. Bland annat har han i fyllan hotat att ta livet av sig om jag inte kommer tillbaka till hans hem för att reda ut ett av våra gräl, det har hänt upprepade gånger. Han dricker ibland ganska mycket och jag känner mig inte säker på, fast han själv säger att det är självklart, att han kommer att låta bli alkoholen när han är med sitt barn.

Nu efter vårt senaste gräl skulle han "dra in socialen" och "sätta igång en vårdnadstvist" med en gång då jag inte stannade kvar för att prata efter att ha fått en hel hög med absurda anklagelser östa över mig. Då är jag endast gravid i femtonde veckan.

Trots att det är väldigt tidigt och att vi kanske ännu klarar av att reda ut allt vill jag gärna veta mera om vad som krävs för att jag skall få ensam vårdnad om mitt barn? Jag vet inte om jag vågar utsätta honom/henne för den här personen då jag inte känner att han är stabil, men det kan bli väldigt svårt att hitta några bevis för att han inte är lämplig som vårdnadshavare, jag vet ju inte ens själv om han är det eller inte!

Jag har dessutom nyligen flyttat till hans stad när jag fick lämpligt jobb där, här känner jag inte så många och har inte samma sociala nätverk som jag hade där jag bodde förut. Detta gör mig ännu oroligare, jag har inte ekonomisk möjlighet att riskera att bli arbetslös genom att säga upp mig från det nya jobbet för att flytta tillbaka, jag är alltså "fast" i en stad som känns som hans. Hoppas någon kan och vet något som kan hjälpa mig, är mycket tacksam för svar.

• Svar på tråden vad krävs för ensam vårdnad?
  • Anonym (M)

Du har ensam vårdnad så länge ni inte har skrivit på papper för gemensam vårdnad. Han kan då endast få gemensam vårdnad om han stämmer dig..

• Anonym (insatt)

Det ska väldigt mycket till att få ensamvårdnad.. Men om ni inte är tillsammans och är sambos när barnet föds så har du redan ensamvårdnad MEN om han nu säger att han vill ha delad så får han de.. Du kan tyvärr inte säga till om så mycket..

• Lithe

När barnet är fött så kallas ni till att skriva på faderskapspapper och vårdnadspapper. Om inte pappan skriver på det sistnämnda pappret så har du ensam vårdnad.
    OM ni inte är gifta, då blir det gemensam vårdnad automatiskt.

• h8him

Anonym (M) skrev 2009-05-03 18:32:37 följande:

Du har ensam vårdnad så länge ni inte har skrivit på papper för gemensam vårdnad. Han kan då endast få gemensam vårdnad om han stämmer dig..
    Detta svar stämmer.
  • Anonym (orolig)

Tack för svar, vi är varken gifta eller sambos. Han kommer antagligen att kämpa för att få vårdnad, hur länge tar en sådan tvist? Har jag ensam vårdnad tills den är löst eller?

Kan inte fatta att det skulle bli så här :(

På basis av vad avgörs en eventuell vårdnadstvist då? Vad krävs om han kommer med en stämning för att jag skall få behålla ensam vårdnad?

• Angels

Varför vill du ha enskild vårdnad? Barnet har fortfarande rätt till umgänge med sin pappa oavsett hur vårdnaden ser ut. Tror du behöver fundera på en lösning på detta istället, för som sagt, enskild vårdnad har du till dess att rätten dömmer till något annat.

• Angels

#5 Om ni vill ha ett sk. interimistiskt beslut först, så brukar det komma 14 dagar efter den muntliga förberedelsen. I övrigt kan en tvist ta allt från ett halvår upp till flera år beroende på hur omfattande den är och var någonstans i Sverige ni bor (vissa tingsrätter har mer att göra än andra och är det inte ett högprioriterat mål så hamnar det längst ner i facket). Troligen kommer umgänget också att avgöras då (om du eller pappan önskar detta), men boendet kommer du troligen få behålla, då barnet med största sannolikhet kommer anses för liten för att bo ifrån sin mor på heltid.

Såg att mitt inlägg i nr. #6 kunde uppfattas som aggresivt. Var inte alls så menat och jag hoppas att du ts inte uppfattar det så.

• Anonym

som sagt har ni inte skrivit under för gemensamvårdnad så har du ensamvårdnad och han måste gå in i en vårdnadstvist och ta upp det, det kostar honom!!

• Lusthan

Mitt tips är att du inte går med på att skriva på papperna vad gäller gemensam vårdnad. Sen kan han kämpa röven av sig bäst han vill. Visst kan han stämma dig på vårdnaden och ta det till tingsrätten men det är som någon skriver att det kommer kosta han pengar om han gör det.

Hotar han dig och beter sig illa så polisanmäl han, då är chansen mindre att han kommer få vårdnaden längre fram. Särskilt med tanke på att han hotat med att ta livet av dig nu och det innebär även barnet i sig eftersom det lever inne i dig. Även om det inte finns bevis så är det skitsamma, anmäl ändå för då finns i alla fall anmälan längre fram.

Umgänge med pappan har barnet rätt till och det kan man lösa med hjälp av familjerätten om ni inte kan komma överrens om det själva.

• Anonym (orolig)

Tack tack tack för att ni tar er tid att svara, känner mig så vilsen och det dyker upp flera frågor hela tiden känns det som.

Kanske det inte är så hopplöst ändå, men helst skulle jag ju flytta utomlands för att studera men det kan jag säkert inte göra på grund av umgängesrätten även om jag skulle få ensam vårdnad?

När, vid vilken ålder, anses det att barnet kan bo på två ställen antingen vecka vecka eller kortare tider hos pappan? Hur mycket tid innebär umgängesrätten vanligtvis?

Vad får jag göra? Får jag ens flytta om det innebär att det blir svårare för honom att träffa sitt barn/för barnet att träffa sin pappa?

Och om detta skulle dras till sin spets och jag befarar att han kan bli farlig för barnet, vad krävs för indragen eller begränsad umgängesrätt?

#7 nej då, tog det inte som aggressivt, bara sakligt och informativt

• Anonym (orolig)
    Lusthan skrev 2009-05-03 19:00:30 följande:
    Mitt tips är att du inte går med på att skriva på papperna vad gäller gemensam vårdnad. Sen kan han kämpa röven av sig bäst han vill. Visst kan han stämma dig på vårdnaden och ta det till tingsrätten men det är som någon skriver att det kommer kosta han pengar om han gör det. Hotar han dig och beter sig illa så polisanmäl han, då är chansen mindre att han kommer få vårdnaden längre fram. Särskilt med tanke på att han hotat med att ta livet av dig nu och det innebär även barnet i sig eftersom det lever inne i dig. Även om det inte finns bevis så är det skitsamma, anmäl ändå för då finns i alla fall anmälan längre fram. Umgänge med pappan har barnet rätt till och det kan man lösa med hjälp av familjerätten om ni inte kan komma överrens om det själva.
    Det var sig själv han hotade att ta livet av.. Det var dessutom innan jag blev gravid.

Just nu önskar jag dock att jag inte bara hade funnit mig i allt, men var ju så kär och dum. Dessutom har han ändrat sig, men tillräckligt? det vet jag inte...
  • Soon2b4

Måste meddela att det är extremt svårt att få ensam vårdnad. Både som far och som mor.
    Rätten gör allt som står i deras makt för att barnets föräldrar ska komma överrens och ha båda i barnets liv.
    Det är knappt så att man kan få ensam vårdnad om ena föräldern har riktiga dokumenterade alkohol problem.
    Så länge inte barnet hamnar i en riktigt dålig situation så är det nästintill omöjligt.

Det ni först kommer bli ombedda att göra är gå på samarbets samtal för att försöka komma överrens om hur ni vill ha vårdnaden och hur ni båda tycker det är lämpligt för barnet att växa upp.

Jag hoppas för din skull att pappan och du kommer överrens om hur ni ska hantera barnet för annars har du en lång och jobbig resa framför dig om du känner dig tvungen att ha ensam vårdnad för att du är rädd för ditt barns säkerhet i samband med alkoholen.
    Men du kommer aldrig få ensam vårdnad pga att ni inte kommer överrens eller liknande.

Och tänk på att han kan inte heller få ensam vårdnad så lätt. Då krävs det att du åker fast för misshandel eller liknande av barnet. Så när han kommer med hot och anklagelser så måste han ha bra bevis för att kunna använda dom emot dig.

Jag råder dig att INTE hota honom genom sms eller liknande som kan användas emot dig men som man kan uttrycka i stundens hetta.

Lycka till!

• Lusthan

Ring familjerätten imorgon med dina frågor, då får du raka svar. Här kan det ibland skilja sig lite.

Rent spontant så tänker jag att har du enskild vårdnad så kan du flytta som du vill. Pappan behöver inte skriva på några papper. Men jag vet inte om det är så enkelt i verkligheten faktiskt.

Ring familjerätten. Du hittar telefonnumret lätt i telefonkatalogen eller på eniro tror jag.

• Anonym (orolig)
    Soon2b4 skrev 2009-05-03 19:07:58 följande:
    Måste meddela att det är extremt svårt att få ensam vårdnad. Både som far och som mor. Rätten gör allt som står i deras makt för att barnets föräldrar ska komma överrens och ha båda i barnets liv. Det är knappt så att man kan få ensam vårdnad om ena föräldern har riktiga dokumenterade alkohol problem. Så länge inte barnet hamnar i en riktigt dålig situation så är det nästintill omöjligt. Det ni först kommer bli ombedda att göra är gå på samarbets samtal för att försöka komma överrens om hur ni vill ha vårdnaden och hur ni båda tycker det är lämpligt för barnet att växa upp. Jag hoppas för din skull att pappan och du kommer överrens om hur ni ska hantera barnet för annars har du en lång och jobbig resa framför dig om du känner dig tvungen att ha ensam vårdnad för att du är rädd för ditt barns säkerhet i samband med alkoholen. Men du kommer aldrig få ensam vårdnad pga att ni inte kommer överrens eller liknande. Och tänk på att han kan inte heller få ensam vårdnad så lätt. Då krävs det att du åker fast för misshandel eller liknande av barnet. Så när han kommer med hot och anklagelser så måste han ha bra bevis för att kunna använda dom emot dig. Jag råder dig att INTE hota honom genom sms eller liknande som kan användas emot dig men som man kan uttrycka i stundens hetta. Lycka till!
    Nej, jag hoppas verkligen för mitt barns skull att allt skall ordna sig till det bästa och att vi skall kunna ha delad vårdnad, vågar bara inte tro det just nu. Det skulle aldrig falla mig in att neka mitt barn rätten att träffa sin pappa för att jag inte kommer överens med honom. Jag tror att han själv är mycket mera medveten än jag om att inte lämna synliga bevis, därför kommer ju allting bli så jobbigt. Försöker ju dock mitt bästa, självklart. Tack :)
  • pegga

Det låter som att mycket av det du känner och oroar dig för mest har sin grund i att ni inte känner varandra särskilt väl, så att du inte vet hur saker ska bli och fungera.

Kontakta familjerätten och försök få deras hjälp med samarbetssamtal, så kan ni prata om hur ni ska lägga upp umgänget.

Ta ett steg i taget bara så ska du se att det här går bättre än vad du tror.

Lycka till!

• Anonym

Du kan flytta vart du vill så länge du har ensam vårdnad. Barnet är inte ens fött - så han kan inte göra ett dugg i nuläget.

I övrigt så har det med ombearbetningen av lagen blivit lättare att behålla och få ensam vårdnad även vid samarbetsproblem.

Föreslår att du tar kontakt med en bra advokat först - innan du träffar familjerätten. En advokat som kan förklara alla turer och senaste utvecklingen inom familjerättsområdet.

• Anonym

Jag fick ensam vårdnad trots att jag och fadern i egentlig mening inte bråkade. Jag flyttade till en annan stad men det var efter att jag frågat honom flera gånger om det var OK. Min sons pappa visade väldigt lite intresse för att träffa sin son före flytten och likadant blev det efter.  Jag gjorde  allt för att få till ett fungerande umgänge genom familjerätten och genom att betala alla resor eller åka till hans stad minst 1 gång varannan månad. Så när jag sökte egen vårdnad så kunde jag visa att jag ville att de skulle ha kontakt men att pappan bara ville i ord men ej handling. Så det är inte alltid man "bara" får egen vårdnad pga misshandel och annat.
    Sedan måste familjerätten också ha barnets bästa i fokus och de ska bevaka barnets intressen i en vårdnadstvist (i en utredning), vilket också innebär att de kan rekommendera den ena föräldern trots att det på papperet bara heter att "ni inte kommer överrens". 
    Något som är jättebra, är om man skriver ner allt som är viktigt med datum och allt.

• Miss Maya

Det går väl barnet ändå, umgänge alltså. Krävs ingen gemensam vårdnad till det.

Angels skrev 2009-05-03 18:48:22 följande:
    Varför vill du ha enskild vårdnad? Barnet har fortfarande rätt till umgänge med sin pappa oavsett hur vårdnaden ser ut. Tror du behöver fundera på en lösning på detta istället, för som sagt, enskild vårdnad har du till dess att rätten dömmer till något annat.
  • Miss Maya

Förlåt var lite snabb med att svara där. Läste igen.

Men ibland ÄR det kanske bäst med ensam vårdnad. Jag tycker inte mannen här verkar särskilt stabil. Har han alkoholproblem och är så labil att han hotar med att ta livet av sig, skulle jag då vilja lämna mitt barn med honom ens? Mja. Dela vårdnad med honom? Nej.

• Anonym (orolig)

Tack för era svar! Skönt att ha alla smarta familjelivsmänniskor att vända sig till med sina små funderingar. Jag hoppas av hela mitt hjärta att allt skall fungera, att vi skall kunna fortsätta tillsammans med gemensam vårdnad. Vi har ju förhoppningsvis ungefär 26 veckor på oss ännu att reda ut allt :) Tack igen, nu känner jag att jag har en bakdörr att ta ifall allt går åt *******!

Svar på tråden vad krävs för ensam vårdnad?