vad krävs för ensam vårdnad?
Jag är en ung tjej som väntar mitt första barn tillsammans med en betydligt äldre man. Vi har haft ett förhållande rätt länge men det börjar knaka i fogarna och jag är rädd att gamla "problem" som han kommit över är på väg tillbaka. Bland annat har han i fyllan hotat att ta livet av sig om jag inte kommer tillbaka till hans hem för att reda ut ett av våra gräl, det har hänt upprepade gånger. Han dricker ibland ganska mycket och jag känner mig inte säker på, fast han själv säger att det är självklart, att han kommer att låta bli alkoholen när han är med sitt barn.
Nu efter vårt senaste gräl skulle han "dra in socialen" och "sätta igång en vårdnadstvist" med en gång då jag inte stannade kvar för att prata efter att ha fått en hel hög med absurda anklagelser östa över mig. Då är jag endast gravid i femtonde veckan.
Trots att det är väldigt tidigt och att vi kanske ännu klarar av att reda ut allt vill jag gärna veta mera om vad som krävs för att jag skall få ensam vårdnad om mitt barn? Jag vet inte om jag vågar utsätta honom/henne för den här personen då jag inte känner att han är stabil, men det kan bli väldigt svårt att hitta några bevis för att han inte är lämplig som vårdnadshavare, jag vet ju inte ens själv om han är det eller inte!
Jag har dessutom nyligen flyttat till hans stad när jag fick lämpligt jobb där, här känner jag inte så många och har inte samma sociala nätverk som jag hade där jag bodde förut. Detta gör mig ännu oroligare, jag har inte ekonomisk möjlighet att riskera att bli arbetslös genom att säga upp mig från det nya jobbet för att flytta tillbaka, jag är alltså "fast" i en stad som känns som hans. Hoppas någon kan och vet något som kan hjälpa mig, är mycket tacksam för svar.