• julibebis08

Vad och hur mycket äter du på en dag?

Ja som frågan lyder hur ser ditt matschema ut på ett ungefär? Jag har dåliga matvanor och behöver lite hjälp och inspiration på vad jag ska äta.

• Svar på tråden Vad och hur mycket äter du på en dag?
  • MUSDOKTOR

Frukost runt 9.00
    4 smörgåsar med pålågg
    1 tallrik yoghurt
    1 glas juice
    Ägg om jag orkar koka
    2 koppar kaffe

Lunch runt 12.00
    Rester från gårdagen med hårtbröd
    2 glas mjölk (ca)
    1 frukt

Mellanmål runt 15.00
    Yoghurt eller frukt

Middag runt 18.00
    Oftast brukar det bli 2 tallrikar med mat, grönsaker och bröd till
    Vatten att dricka

Kvällsmat runt 20.00
    3 smörgåsar med pålägg
    Varm choklad

Oj va mycket jag äter egentnligen.. har ALDRIG tänk på det innan=)

• julibebis08

Musdoktor, tränar du något? Du verkar ha väldigt bra och nyttig mat på ditt schema =)

• hanna elise

7:00 Frukost: Fiberhavregrynsgröt med lite osockrade hallon och mellanmjölk

9:30 en frukt eller sen smörgås och en kopp te eller kaffe med mjölk

12:00 Lunch Kyckling eller lax (stekt) med grönsallad lite fetaost en morot

14:30 Kaffe, fruktsallad med keso och lite valnötter

17:00 Middag, typ som lunch men med lite pasta eller potatis till ( vill att dottern äter kolhydrater till maten, så då gör även jag det)

20:30 en frukt eller en knäckebrödsmacka. Om jag tränat efter middagen så äter jag gröt eller en filtallrik.

Oftast äter jag kring 1600 kcal/dag, Mer om jag tränat,

• Mammut och Papput

Jag äter för tillfället (utan att säga att det är bra):

Frukost: Två knäckemackor med skivad tomat och keso (peppar och oregano) och ett glas vatten

Förmiddagsfika: Banan, 2 glas vatten

Lunch: Mindre portion rester (Spagetti, korvstroganof, paj, fisk eller vad det nu är), lika mycket grönsaker, ett äpple, 3 glas vatten

Eftermiddagsfika: 2 glas vatten

Middag: Vanlig mat. Men försöker dra ner på kolhydrater och äta grönsaker istället.

Kvällsfika: Bär med keso eller mackor eller en bit kladdkaka eller en apelsin eller fil och flinor.... lite olika =)

• MUSDOKTOR
    julibebis08 skrev 2009-05-03 19:59:18 följande:
    Musdoktor, tränar du något? Du verkar ha väldigt bra och nyttig mat på ditt schema =)
    hehe nej nej ja tränar inget om man inte räknar spring efter ungar hela dagen lång som träning=)
    Jag går däremot ca 8 km varje dag när jag hämtar/lämnar sonen..
  • julibebis08

hanna elise skrev 2009-05-03 19:59:23 följande:

7:00 Frukost: Fiberhavregrynsgröt med lite osockrade hallon och mellanmjölk9:30 en frukt eller sen smörgås och en kopp te eller kaffe med mjölk12:00 Lunch Kyckling eller lax (stekt) med grönsallad lite fetaost en morot14:30 Kaffe, fruktsallad med keso och lite valnötter17:00 Middag, typ som lunch men med lite pasta eller potatis till ( vill att dottern äter kolhydrater till maten, så då gör även jag det)20:30 en frukt eller en knäckebrödsmacka. Om jag tränat efter middagen så äter jag gröt eller en filtallrik.Oftast äter jag kring 1600 kcal/dag, Mer om jag tränat,
    Låter sjukt gott!
  • Themis

När jag är ordentlig:

Frukost: Skål med naturell yoghurt, kanel, 1 msk solrosfrön och 2 tsk psylliumfrön eller linfrön, en macka av "nyckelhålsbröd" med köttpålägg eller 2-3 Finncrisp, te.

Lunch: På jobbet, tar alltid halva tallriken grönsaker (gärna proteinrika som marinerade bönor, ärtor, kikärtor, kidney), hoppar dressing och såser för det mesta, dricker ett glas vatten och ett glas lättdryck, sen kaffe.

Eftermiddag: En frukt och 10 st pistagenötter, 5-6 mandlar eller cashew.

Kväll: Lagad mat hemma med rimlig fettmängd, ta inte om och försök äta lite långsammare än du brukar så äter du mindre. Vänj dig vid citron eller limevatten till maten, alternativt minimjölk.

Blir man sugen på kvällen, hitta ett gott te på rooibos (koffeinfritt "te"-rooibos är ju egentligen en helt annan växt) och drick en stor kopp av det istället, med en ruta mörk choklad eller ett par små nötter.
    --
    Men det viktigaste om man vill hjälpa kroppen till bättre hälsa är så klart att röra på fläsket ibland också-jag ska försöka skärpa mig själv ett varv nu i maj månad.

• Micke54

Olika beroende på om det är vardag eller helg men vi kör en vardag då eftersom det är fler sådana på en vecka :)

Frukost:
    Havregrynsgröt och ett stekt ägg

Mellanmål: keso och hårdbröd

lunch: allt mellan himmel och jord Men lax och pasta tex

Mellanmål två: Keso och hårdbröd

middag: kanske ris och kyckling

några frukter och lite keso eller nått blir det på kvällen också

//M

• MUSDOKTOR

Kan tillägga att här hemma använder vi en hel del smör, grädde i maten. jag lagar så gott som all mat från grunden, inget halvfabrikat..

• paloma84

Frukost 06-6.30
    Havregrynsgröt och två koppar kaffe

Lunch 11-12.00
    En riklig lunch som varierar =)

Fika 14-15
    Kaffe och en smörgås

Middag runt 18.00
    Ett mål mat, även den varierar ju...

Går inte runt och små äter, inge godis, chips eller vad det nu är man äter då...

Svar på tråden Vad och hur mycket äter du på en dag?