• 840903

Ska göra abort, vill ha lite råd snälla.

Hej jag är gravid snart i vecka 6 och jag och min sambo har beslutat oss för att göra abort.
    Jag undrar: Har man rätt att välja kirurgisk abort under narkos oavsett vilken vecka man är i?
    Jag vill inte ta några tabletter och se när allt kommer ut.
    Och jag tänkté ringa och boka tid i morgon, men jag hittar inte var jag ska ringa.
    Är det till mvc på vårdcentralen man ringer eller är det till sjukhuset?
    Jag bor i luleå om det är nån härifrån som vet...
    Tack på förhand

• Svar på tråden Ska göra abort, vill ha lite råd snälla.
  • KiaFamily

Hej!
    För ca 5-6 årsen gjorde jag en abort. Jag var då i i ca V 7-8. Eftersom jag inte var så långt gången, fick jag inget val, utan fick ta tabletter (kemisk abort).
    Tablett nr 1, tog jag nån dag innan (minns ej hur många dagar), hemma. Tablett nr 2, en vagiator, som man för upp i slidan, fick jag på gyn.
    Sen fick jag ligga & vänta........ Tillslut kändes det som kraftiga mens-smärtor. Blev kissenödig efter ett tag, & när jag gick på toa, kom allt ut.
    Du behöver inte titta när det kommer ut. Skulle det komma när du ligger ner, är det bara att ringa efter personalen, så kommer dom & hjälper dej.
    Min kompis fick göra en skrapning, men minns inte vilken vecka hon var i, iaf långt fler än dom jag hade gått.

Jag ringde till Gyn direkt, finns på lasarettet.

Lycka till.

• aspenbäck

Jag gjorde en medicinsk abort för ett gäng år sedan och det är inte en massa otäckt som kommer ut, bara som en riklig mens.

• Dancia

Du har nog inget val när du inte är så långt gången. Du kan ringa gyn direkt och där får du hjälp med hur du ska göra o.s.v. Jag fick missfall i v.6 och det var inget mer som kom ut än en riklig mens, man ser inget foster eller så när det är så tidigt i graviditeten så det behöver du inte oroa dig för.

Skickar styrkekramar!

• Helojna

Det är kvinnokliniken du ska ringa.
    En abort kostar 200 kr, det gjorde det då jag gjorde en abort förra året.
    Jag va i v 8 och fick kirurgisk abort, om du ringer och bokar tid för en abort så säg vilken v du vill ha aborten.. om du är i v 6 nu.. ta aborten om 2 veckor.

• Missäy

För en herrans massa år sedan gjorde jag abort, nedsövd, var i v.6

• bebis00

har aldrig gjort abort själv. Men det bästa är ju för kroppen att det för sköta det själv och inte behöva göra skrapning. Finns även risk med det (skrapning)

• 840903

Tack för era ord.
    Mår ganska dåligt av detta men vill verkligen ha en kirurgisk abort.
    Ska ringa dom och kolla imorgon, ville bara ha lite råd av er som
    kanske vet något
    Har man mycket eller länge ont efter abort?

• Helojna
    840903 skrev 2009-05-03 21:46:02 följande:
    Tack för era ord.Mår ganska dåligt av detta men vill verkligen ha en kirurgisk abort.Ska ringa dom och kolla imorgon, ville bara ha lite råd av er somkanske vet något Har man mycket eller länge ont efter abort?
    Efter en kirurgisk abort gör det inte ont, känns inget alls. du är lite groggy när du vaknar från narkosen det är allt.
    Du får en broshyr från Mvc om du vill ha, bara att gå ner o hämta. Där står all info du behöver.
  • Helojna

en abort kostar idag, inget e gratis. 2-300 kr

• 840903

spelar ingen roll om det kostar något...
    Ingen som varit tidigt gravid som fått välja kirurgisk abort?
    Tänkte eftersom några här säger att man inte har nåt val...

Svar på tråden Ska göra abort, vill ha lite råd snälla.