• SoFo89

Barnvakt/nanny betald av kommunen på obekväm arbetstid?

Är det någon som fått en barnvakt/nanny (vad man nu vill kalla det) betald av kommunen då ni inte kunnat få någon annan hjälp med barnomsorg på obekväm arbetstid? Anställer kommunen själva någon person eller har ni föräldrar fått göra det?

ღSigne 071027ღ
  • Svar på tråden Barnvakt/nanny betald av kommunen på obekväm arbetstid?
  • Majsansarne

I regel får du betala barnvakt själv. Mig veterligen är det enbart flygpersonal på Arlanda som fått nattdagis och då därför att det finns ett i Märsta (nära Arlanda). Annars ska du nog ha en starkare skäl än så.

• SoFo89

Nja så är det inte riktigt. Egentligen är deras enda "krav" att man inte ska kunna lösa det på något annat sätt tex genom att byta arbetstider och kanske är ensamstående(=ingen kan hjälpa och sämre inkomst) vilket är mitt fall. Finns även ett nattöppet dagis inne i stan men dom kan tyvärr inte hjälpa mig då det handlar om ett par timmar på morgonen + varannan helg och då fungerar inte detta dagis (förutom helgerna då).

Men min fråga var som sagt hurvida någon själv fick välja barnvakt eller om kommunen anställde någon. Jag har i princip redan fått klart om att jag ska få en barnvakt betald.

ღSigne 071027ღ
  • Jambosana

Uppsala kommun hyr in folk som barnvaktar på obekväm arbetstid (nattetid), vilket är billigare än att ha ett dagis/nattis.

• SoFo89
    Jambosana skrev 2009-05-05 19:27:43 följande:
    Uppsala kommun hyr in folk som barnvaktar på obekväm arbetstid (nattetid), vilket är billigare än att ha ett dagis/nattis.
    Den anledningen glömde jag nämna! Det blir billigare också Men där kan vi ha svaret på min fråga också
    ღSigne 071027ღ
  • Jambosana

Kommuner är inte skyldiga att bedriva barnomsorg på obekväm arbetstid. Dessutom känns det lite meningslöst att ha förskollärare när ungarna sover, det blir inte mycket pedagogisk verksamhet då.

Uppsala har rätt många som jobbar skift, både Arlanda och Ackis är stora arbetsgivare, så det är därför de har löst det på det här sättet. Dessutom slipper barnen sova någon annanstans.

• sahara

Jag fick kalla handen utav Partille kommun när jag behövde barnomsorg på kvällar och helger.Jag försökte verkligen men fick nej.
    Det slutade med att jag och barnen flyttade till ostkusten där jag har min närmaste familj.Jag vägrade att bli ett socialfall.Men hur ska man kunna arbeta (undersköterska i vården) utan barnomsorg när man har små barn ? Det är ju långt ifrån alla som jobbar dagtid.
    Det verkar se väldigt olika ut i kommunerna hur villiga dom är att hjälpa till med barnomsorg på obekväm arbetstid.Jag ser det som ren och skär diskriminering av ensamstående med arbeten i vård och service.

Svar på tråden Barnvakt/nanny betald av kommunen på obekväm arbetstid?