måste de sticka mig i fingret när de kollar järnvärdet?
har fobi för nålar. måste ha på bedövning på före. men på fingret går det ju inte.. kan de kolla järnvärdet med bara ett stick i armvecket istället? måste väl gå lika bra?
har fobi för nålar. måste ha på bedövning på före. men på fingret går det ju inte.. kan de kolla järnvärdet med bara ett stick i armvecket istället? måste väl gå lika bra?
det är ingen sån nål...
..men, fingret gör ju inte ont...du kanske kan sticka dig själv är det lättare då? Visst måste det gå att ta järnvärdet i armen men det tycker jag är "värre" än stick-i-fingret.
Om du ska ta andra blodprover också så använder dom blod från "röret" när dom kollar hb...men vet å andra sidan inte om dom tar ett "riktigt" blodprov bara för att kolla det....
jag var oxå jätte känslig i början, svimmade av de första ggr och även då det stack i fingret men det blev bättre o bättre, blev ju rätt ofta ändå. Fobin är kvar men jag har lärt mig att hantera det på ett bättre sätt, tänkte varje ggr på bebis när det skulle sticka o att det var värt det.
okej, det var just "stick i fingret" upplevelse och en elak läkare som orsakade min fobi för sprutor när jag var liten. men med bedövning går det bra i armvecket.
vad är hb förkortning på?
Hb=Hemoglobin
HB står för Hemoglobin...det är bara ett annat ord i princip för blodvärdet.
Det går utmärkt. Jag har samma fobi som du och den är också orsakad av en elak läkare och en "stick i fingret upplevelse". Jag tycker det är jobbigt att ta i armvecket också, men det går. Dock har alla provtagningar hållits till ett minimum (trots två hyperemesisgraviditeter).
Så stå på dig hos BM, det går ypperligt att ta hb (hemoglobinvärdet) i armvecket.