• Anonym

måste de sticka mig i fingret när de kollar järnvärdet?

har fobi för nålar. måste ha på bedövning på före. men på fingret går det ju inte.. kan de kolla järnvärdet med bara ett stick i armvecket istället? måste väl gå lika bra?

• Svar på tråden måste de sticka mig i fingret när de kollar järnvärdet?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-03 22:11:56 följande:
    har fobi för nålar. måste ha på bedövning på före. men på fingret går det ju inte.. kan de kolla järnvärdet med bara ett stick i armvecket istället? måste väl gå lika bra?
    nja...

det är lite olika vad man ska ha för prover om de ska tas i kapillärerna eller i vener.
  • Ullis 10

det är ingen sån nål...

• Maria40

..men, fingret gör ju inte ont...du kanske kan sticka dig själv är det lättare då? Visst måste det gå att ta järnvärdet i armen men det tycker jag är "värre" än stick-i-fingret.

• Snooze

Om du ska ta andra blodprover också så använder dom blod från "röret" när dom kollar hb...men vet å andra sidan inte om dom tar ett "riktigt" blodprov bara för att kolla det....

• Vic2ria

jag var oxå jätte känslig i början, svimmade av de första ggr och även då det stack i fingret men det blev bättre o bättre, blev ju rätt ofta ändå. Fobin är kvar men jag har lärt mig att hantera det på ett bättre sätt, tänkte varje ggr på bebis när det skulle sticka o att det var värt det.

• Anonym

okej, det var just "stick i fingret" upplevelse och en elak läkare som orsakade min fobi för sprutor när jag var liten. men med bedövning går det bra i armvecket.

vad är hb förkortning på?

• Snooze

HB står för Hemoglobin...det är bara ett annat ord i princip för blodvärdet.

• Signatur

Det går utmärkt. Jag har samma fobi som du och den är också orsakad av en elak läkare och en "stick i fingret upplevelse". Jag tycker det är jobbigt att ta i armvecket också, men det går. Dock har alla provtagningar hållits till ett minimum (trots två hyperemesisgraviditeter).

Så stå på dig hos BM, det går ypperligt att ta hb (hemoglobinvärdet) i armvecket.

Svar på tråden måste de sticka mig i fingret när de kollar järnvärdet?