• NoMercy

Vad ska ett läkarbesök kosta?

Med hänvisning till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-175/m43561125.html där många anser att ambulanstransporter skall vara gratis.
    Hur är det med läkarbesöket då?

Ett planerat besök på vårdcentralen?
    Ett akut besök på vårdcentralen?
    Ett akut besök på akuten?
    Ett akut besök på jourcentralen?

Hur resonerar ni? Gratis? Mkt pengar? Högkostnadsskydd? Allt i ett pris?
    Nyfiken!

• Svar på tråden Vad ska ett läkarbesök kosta?
  • Ablan

Jag tycker att priserna är ganska rimliga som de är, igår och i dag har jag varit tvungen att besöka akuten, det blev sammanlagt 600:- jag förstår att det kostar, men jag känner mig lite rånad

• Sfinxen

planerat besök på vårdcentralen- 80 SEK
    akut besök på vårdcentralen - 100 SEK
    akut besök på akuten - 300 som startavgift, mer om det blir dyra undersökningar/behandlingar
    akut besök på jourcentralen - 150-200

Tycker inte att det ska vara gratis, men att allt ska gå på högkostnadsskyddet. Gillar själv modellen med graderade patientavgifter, tycker att det känns rättvist.

• Ablan
    Sfinxen skrev 2009-05-03 22:43:19 följande:
    planerat besök på vårdcentralen- 80 SEK akut besök på vårdcentralen - 100 SEK akut besök på akuten - 300 som startavgift, mer om det blir dyra undersökningar/behandlingar akut besök på jourcentralen - 150-200 Tycker inte att det ska vara gratis, men att allt ska gå på högkostnadsskyddet. Gillar själv modellen med graderade patientavgifter, tycker att det känns rättvist.
    Fast om det skulle kosta mer att besöka akuten så skulle tex jag inte ha råd att åka till akuten. Det ska inte straffa sig att vara sjuk.
  • Sfinxen

Ablan - förstår inte riktigt hur man kan se patientavgifter som ett straff??

Menar du att man inte borde ha några extra utkomster alls för att man är sjuk??

Gäller samma resonemang i så fall för andra olyckliga tillstånd kopplade till normalt liv, som individen inte heller kan råda över, t.ex. att man är gravid, föräldraledig, lider av sorg över sin döda katt, har fel på bilen...??

• Ablan
    Sfinxen skrev 2009-05-03 23:02:16 följande:
    Ablan - förstår inte riktigt hur man kan se patientavgifter som ett straff?? Menar du att man inte borde ha några extra utkomster alls för att man är sjuk?? Gäller samma resonemang i så fall för andra olyckliga tillstånd kopplade till normalt liv, som individen inte heller kan råda över, t.ex. att man är gravid, föräldraledig, lider av sorg över sin döda katt, har fel på bilen...??
    Men det ska inte vara så att människor inte ska ha råd att gå till doktorn, som när jag har varit där de senaste två dagarna för att jag har inflamation i gallblåsan och gallgångarna, om jag hade blivit tvungen att betala mer än vad jag betalade nu så hade jag fått skita i att gå till doktorn för att jag hade inte haft råd, jag vill inte bo i ett land där människor inte kan gå till dotorn för att det är för dyrt.
  • Ablan
    Sfinxen skrev 2009-05-03 23:02:16 följande:
    Ablan - förstår inte riktigt hur man kan se patientavgifter som ett straff?? Menar du att man inte borde ha några extra utkomster alls för att man är sjuk?? Gäller samma resonemang i så fall för andra olyckliga tillstånd kopplade till normalt liv, som individen inte heller kan råda över, t.ex. att man är gravid, föräldraledig, lider av sorg över sin döda katt, har fel på bilen...??
    och jag har redan skrivit att jag tycker att det man betalar nu är ganska lagom.
  • Mamma 2b
    Ablan skrev 2009-05-03 23:06:30 följande:
    Men det ska inte vara så att människor inte ska ha råd att gå till doktorn, som när jag har varit där de senaste två dagarna för att jag har inflamation i gallblåsan och gallgångarna, om jag hade blivit tvungen att betala mer än vad jag betalade nu så hade jag fått skita i att gå till doktorn för att jag hade inte haft råd, jag vill inte bo i ett land där människor inte kan gå till dotorn för att det är för dyrt.
    Amen!
  • Sfinxen

Ablan - sorry, jag missade att du var bakom inlägg #1 också ;)

Jag är f.ö. för det i vissa länder etablerade systemet att konsekutiva akutbesök för samma åkomma (typ dina gallvägar, två dagar i rad) ska beläggas med en reducerad patientavgift vid det senare tillfället. Då har man ju redan fått en första bedömning.

Vill inte heller bo i ett land där man inte har råd att söka vård. Sen är det ju svårt att säga vad som är för dyrt för individen.

Har jobbat i ett land där läkemedelskostnader knappt subventioneras överhuvudtaget, och det händer att patienter inte hämtar ut sina smärtstillande för att det är för dyrt - och så går de till akuten istället för att de har ont. Inget bra system.

• Dr Mupp

Vårdcentralsbesök = 0 kr.
    Akuten = 200 kr
    Ambulans = 0 kr
    Distriksköterska = 0 kr
    Receptbelagd medicn = 0 kr
    Icke receptbelagd medicin = som nu.

Vi har redan betalt vården via skattesedeln. sak vi betala vården kan vi lika gärna sänka skatten och införa obligatorisk vårdförsäkring istället som många europeiska länder har (som även har bäst vård för alla, inte som i sverige bäst vård för de rikare).

• Nisseblubb

Så mycket som saker och ting kostar. Jag är för privatiserad sjukvård

Svar på tråden Vad ska ett läkarbesök kosta?