• vivexa

"inaktiv" enskild firma - NE-blankett?

Ska jag bifoga NE-blankett även om jag inte använt f-skattsedeln de senaste åren?

Jag har deklarerat via internet menfyllde ej i någon NE-blankett. Hur korrigerar jag den missen isåfall?

• Svar på tråden "inaktiv" enskild firma - NE-blankett?
  • StinaStina

Ja du ska skicka in en NE blankett om du har F-skattsedel. Du kan ändra din deklaration även om du redan har skickat in den, det är den senast inlämnade som gäller.

• HeLiLe

Hoppas de e om jag hoppar in här...
    Var inaktiv i mitt ex:s företag (KB)tom i januari förra året o nu måste jag även i år skicka in den där jäkla NE blanketten... Minns inte alls hur jag gjorde förra året, men minns att den ska nollas... Ska jag bara bifoga den o inte fylla i nåt?

• StinaStina

Det bör räcka med att du bifogar den med några nollor ifyllda.

(Jobbar på Skatteverket)

• HeLiLe

Det står verksamhetens art? Va menar dom då?
    Skatteverket borde väl veta sen förut var jag var aktiv oxå, med orgnr o så?

Säg till om jag ställer för många frågor isf ringer jag skatteverket imorn? :)

• StinaStina

Man vill bara veta vad det är för slags verksamhet, även om den inte är aktiv så är det den verksamhet som företaget bedriver/har bedrivit som man frågar efter. Du kan också skriva att verksamheten är vilande under ex övriga upplysningar, antingen på NE blanketten (kommer inte ihåg om den har en ruta för övriga upplysningar) eller på själva deklarationen.
    Även om Skatteverket har dina tidigare uppgifter så kan ju verksamhet och annat ha ändrats under året.

• HeLiLe

Oki. Tack.
    Får ringa dom imorn. Fattar inte ett felmeddelande som kommer upp.
    F*n att man ska va så *pip* snäll!! Skulle inte gått me på de här från början...

• Ergodoleo

Hej!

Jag höll på med detta hur många år som helst och fattade inte varför jag var tvungen att deklarera år efter år ändå för min näringsverksamhet som lades ned 2003. Efter mycket efterforskningar så fick jag till sist svaret att "om man lämnar in en blankett där alla fält skrivs "noll" så måste jag lämna in samma blankett nästa år, men om jag däremot bara skickar in blanketten tom så behöver jag inte skicka in nästa år." Sagt och gjort - och det funkade! Noll och blankt är helt skilda ting i deklarationstider! :)

Svar på tråden "inaktiv" enskild firma - NE-blankett?