• MINA GOA BARN

Är det svårt att montera in en skjutdörr?

Hej!
    Vi tog bort en vanlig ful gabondörr som satt mellan kök och tvättstugan för den var enbart i vägen så fort man skulle i köket och arbeta.
    Just nu hänger där enbart ett draperi, men det isolerar ju inte bort ljud ett dugg utan får hänga för att vi ska slippa se tvättstugeeländet när vi äter mat.
    Jag vill gärna ha en skjutdörr där istället. det finns två typer har jag sett, en som man häktar på på en vägg. Den vill jag INTE ha för då tar den upp en hel vägg i tvättstugan och den väggen vill jag kanske få ha till något annat.
    Sen finns en skjutdörr som går inne i väggen, mellan gipsskivorna liksom, en sådan vill jag ha.
    Har någon erfarenhet av hur svårt/lätt det är att montera in en sådan och hur man gör?
    Tacksam för diskussion, tips och svar!

• Svar på tråden Är det svårt att montera in en skjutdörr?
  • jlhm

Det beror på vilken sorts vägg det handlar om. Om det är en bärande vägg så rekommenderar jag att ni tar hjälp av någon som kan sådant. Samma sak om det finns elektriska installationer i väggen som behöver flyttas.

Annars så är det inte så svårt så länge ni kan hantera en hammare och såg
    Det som ingår är att ta bort den del av väggen som skjutdörren ska använda då den är öppen. Många skjutdörrar kommer med "allt" så efter att den är installerad så behöver ni endast sätta upp nya gipsskivor, spackla och måla.
    Som alltid, mät två gånger och såga först då ni är säkra på att ni mätt rätt.

• Lotlas

Det beror ju helt på hur väggen ser ut inuti där du vill att dörren ska gå. Om det är el och sådant som går där så är det inget man gör själv, då måste en elektriker dra om elen (om det ens är möjligt). Jag skulle tro att det är väldigt svårt att fixa om det finns el i väggen! Annars kanske det är lättare, men jag antar att man inte bara kan ta bort ett par reglar i en bärande vägg, så det är ju viktigt att kolla upp också!

Det finns även en typ av vikdörr som man liksom skjuter ihop vid den ena dörrkarmen. De är inte så snygga, men de isolerar bättre än ett draperi i alla fall.

• MINA GOA BARN

Tack för era fina tips och råd. Vi får kolla upp det med el och bärande eller icke innan vi kör igång och beställer. Jag såg att den kostar ca 2000 kr, jag förmodar att det var ett helt kit, för själva dörren är väl (förmodar jag) likadan som alla andra innerdörrar och riktigt så dyra brukar inte innerdörrar vara som jag har tittat på.

Svar på tråden Är det svårt att montera in en skjutdörr?