• gavagai

Utrota ogräs med pallkrage? och oregelbundna former... Behöver hjälp!

Vi har just skaffat en kolonilott och ska nu börja odla. Den har tidigare varit full av ogräs som växt sig starkt under flera år skulle jag tro, så vi har en del grävande att göra (har redan gjort en del). jag tänker att pallkragar vore bra att börja med, eftersom man då kan ha i ny jord i dem och stoppa gammalt ogräs att följa med från den gamla jorden. Funkar det så, och kan man efter ett tag utrota ogräset på det viset, om man så att säga bygger över det?

Min andra fråga gäller att jag egentligen skulle vilja ha mer oregelbundna former än pallkragar, svängda gångar med plantering runt. Finns det något sätt att göra det på och samtidigt kväva det kvarvarande ogräset i den gamla jorden, så som jag skrev här ovanför?

Jättetacksam för alla tips. Vi är verkligen nybörjare på trädgård.

• Svar på tråden Utrota ogräs med pallkrage? och oregelbundna former... Behöver hjälp!
  • Astrosmurfan

Tyvärr är ogräs väldigt växtkraftigt. Häller du bara ny jord ovanpå kommer de snart växa igenom. Det enda sättet att bli av med det är att rensa bort ALLTING med rötterna. Det kommer tillbaka då med men då får man underhållsrensa å det är inte lika jobbigt som första gången. Lycka till

• DCLXVI

Hmm, fattar inte riktigt hur du menar med pallkragarna. Ska du alltså bygga upp så du får höga rabatter? Isåfall blir det ju svårt med svängda former...

Det enda riktigt bra sättet att få bort ogräs är (tyvärr) hårt arbete. (om man inte vill bespruta då...) Rensa, gräva ur, jordförbättra och rensa, rensa igen! Vad ska du odla? Vad är det för sorters ogräs du har?

-Skjut dig själv å skit i mig du!!
  • gavagai

Nej, jag fattar inte heller rikigt vad jag menar eller snarare vet jag inte alls hur vi ska göra utan funderar fortfarande.

Ogräset är verkligen allt möjligt. Kolonilotten är täckt av växtlighet av olika slag, allt från gräs och maskrosor till höga stänglar med enorma rötter, och så en och annan tulpan som sticker upp genom den tjocka mattan av växtlighet.

Jo, vi gräver så gott det går, men det är helt orealistiskt att få bort allt med handkraft. Man skulle i så fall behöva ta bort all jord en meter ner och sedan hälla på helt ny. Det är alltså tjockt av rötter i marken. Men vi gör så gott det går, och vi får väl ställa in oss på att rensa en massa de kommande åren.

Men ska man försöka byta ut jord eller täcka på något vis? Kan det hjälpa, eller är det lika bra att bara ta bort de rötter man kan, blanda upp jorden, gödsla och sedan bara odla?

• ALJO

Om du vill odla i pallkragar lägger du tidningar över ogräset och fyller sedan på med jord (gärna två kragars höjd) då kvävs ogräset och tidningarna förmultnar såsmåningom. Det bästa vore nog oim ni hyrde en jordfräs om sådan redskap är tillåtna på lotten, och fräste upp alltihop. Kunde ni sedan fräsa varannan vecka hela sommaren så vore det det bästa, då skulle ni knappt ha ett ogräs kvar nästa år, annars är det inte så dumt det dom gjorde förr med att odla potatis året innan sådd av gräsmatta edyl, potatis gräver man mycket, luckrar och kupar och man tröttar ut ogräset.
    En annan sak om du vill ha lite upphöjt är att köpa sådana där kantstöd som är av halva trästörar som sitter på rulle (dålig förklaring jag vet) eller att fläta kantstöd i pil.

• mlsa

Bygg egna odlingslådor om ni vill ha speciella former. Jag har två st i en slänt och då fungerade inte färdiga pallkragar. Använd obehandlat virke och olja med kokt linolja.
    Jag har gjort precis som Aljo föreslog, och lagt tjockt med tidningspapper i botten av min drivbänk och sedan har jag ett rejält lager jord. Ogräset tar sig inte igenom.

• gavagai
    ALJO skrev 2009-05-04 13:31:13 följande:
    Om du vill odla i pallkragar lägger du tidningar över ogräset och fyller sedan på med jord (gärna två kragars höjd) då kvävs ogräset och tidningarna förmultnar såsmåningom. Det bästa vore nog oim ni hyrde en jordfräs om sådan redskap är tillåtna på lotten, och fräste upp alltihop. Kunde ni sedan fräsa varannan vecka hela sommaren så vore det det bästa, då skulle ni knappt ha ett ogräs kvar nästa år, annars är det inte så dumt det dom gjorde förr med att odla potatis året innan sådd av gräsmatta edyl, potatis gräver man mycket, luckrar och kupar och man tröttar ut ogräset.En annan sak om du vill ha lite upphöjt är att köpa sådana där kantstöd som är av halva trästörar som sitter på rulle (dålig förklaring jag vet) eller att fläta kantstöd i pil.
    Jag tror inte att det är direkt förbjudet att fräsa, men det är uppenbart att de inte vill att man ska göra det. De vill att man ska gräva. Kanske vill de stärka vår karaktär (eller våra muskler) eller nå't. Nej, jag tror de var rädda att allt bara skulle spridas runt om man fräser. Vi har ingen egen fräs heller, så det skulle inte funka att fräsa varannan vecka.

Potatis har vi tänkt odla på en del av lotten. Kanske kan vi idka växelbruk och odla potatis på olika platser varje år för att reta ogräset.

Det där med kantstöd har jag faktiskt tänkt på, som ett slags light-pallkragar. Man kan ju forma dem så att de blir som ramar då. Det borde väl gå att gräva en liten fördjupning innanför kantstöden och sedan lägga tidningar eller liknande i botten där och fylla på med fin jord?
  • gavagai
    mlsa skrev 2009-05-04 14:12:49 följande:
    Bygg egna odlingslådor om ni vill ha speciella former. Jag har två st i en slänt och då fungerade inte färdiga pallkragar. Använd obehandlat virke och olja med kokt linolja. Jag har gjort precis som Aljo föreslog, och lagt tjockt med tidningspapper i botten av min drivbänk och sedan har jag ett rejält lager jord. Ogräset tar sig inte igenom.
    Det låter ju jättebra! Jag har funderat just på vad man kan impregnera med, men kokt linolja låter ju jättebra. Ställer du ramarna direkt på marken då (trä mot jord) eller har du någonting emellan?
  • mlsa

Vi har grävt ner brädorna en bit i jorden. Förr eller senare kommer de förstås multna, men då får vi väl bygga nya!

• Gurkan

markduk (sådan man lägger under grusgångar) är jättebra att lägga i botten på pallkragar/odlingsbänkar för att hindra ogräs från att komma upp!

• gavagai
    Gurkan skrev 2009-05-04 15:57:14 följande:
    markduk (sådan man lägger under grusgångar) är jättebra att lägga i botten på pallkragar/odlingsbänkar för att hindra ogräs från att komma upp!
    Ja, det var vad jag hade tänkt från början, men många tycks gilla tidningspapper också...
  • ALJO

Jo, för vill man ha saker med djupa rötter vill dom kanske djupare och då stoppar ju markduken.

• gavagai
    ALJO skrev 2009-05-04 20:45:45 följande:
    Jo, för vill man ha saker med djupa rötter vill dom kanske djupare och då stoppar ju markduken.
    Men om tidningspapper inte stoppar rötterna, stoppar det verkligen ogräset då?
  • ALJO

Men tidningspappret förmultnar ju efter första året, då är rotogräset kvävt. Så första året får du låta bli att odla jättemorötter

• gavagai
    ALJO skrev 2009-05-05 13:01:48 följande:
    Men tidningspappret förmultnar ju efter första året, då är rotogräset kvävt. Så första året får du låta bli att odla jättemorötter
    Aha! Ja, det låter ju bra.
Svar på tråden Utrota ogräs med pallkrage? och oregelbundna former... Behöver hjälp!