• marsed

Bilbarnstol fram eller bak???

Är det ingen längre som har bilbarnstolen bakåtvänd fram i bilen???? När jag frågar i barnbutiker så tas det för givet att bilbarnstolen ska sitta bak i bilen. Jag åker som oftast själv med dottern och då vill jag självklart ha uppsikt över henne och därför måste hon sitta framme hos mig. Men tydligen finns det ingen bilbarnstol som INTE skymmer all sikt i sidobackspegeln då...och DET känns ju allt annat än säkert att köra så! Hur tänker ni andra? Ni som har bilbarnstolen bakåtvänd i framsätet, har ni sikt genom sidobackspegeln? Skulle ni kunna tänka er att ha bilbarnstolen där ändå trots noll sikt i spegeln?

• Svar på tråden Bilbarnstol fram eller bak???
  • LyNxQ

Jag hade vår Akta Graco XTP i framsätet på min volvo, det fungerade utmärkt och skymde inte sikten nåt alls nästan.

Nu har jag bytt bil till en med krockkudde så då måste vi tyvärr ha stolen bak, men det funkar rätt bra det med, men med stolen vi har går det bara upp till 18kg, så sen vet jag inte hur vi gör
    (båda ungarna har suttit bak när de haft babyskyddet)

• Stor mamma

Bak i bilen med en backspegel där bak för att jag skall se barnet

• sockertopp84

Vi har en bilbarnstol fram.Vi har en britax secura o när vi ha den fram så skymmer den spegeln.Så i helgen satte vi vår andra stol fram en britax multi-tech o då ser man spegeln.

• Ledilnaan

Vi har en Britax Secura i framsätet, den skymmer sikten i den sidospegeln totalt, men man kan ju faktiskt vrida på huvudet och kolla om det kommer nån bil innan man byter fil, vilket man ändå måste göra. Sen har man ju faktiskt både backspegel och en sidospegel, funkar kanon.

• marsed
    näradig skrev 2009-05-04 10:53:04 följande:
    extra backspegel
    Typ som man har vid husvagn då eller??? Är det lagligt att ha det?
  • marsed
    Ledilnaan skrev 2009-05-04 11:00:07 följande:
    Vi har en Britax Secura i framsätet, den skymmer sikten i den sidospegeln totalt, men man kan ju faktiskt vrida på huvudet och kolla om det kommer nån bil innan man byter fil, vilket man ändå måste göra. Sen har man ju faktiskt både backspegel och en sidospegel, funkar kanon.
    Fast man kan ju inte fickparkera om man inte kan se ut genom sidobackspegeln.
  • marsed
    sockertopp84 skrev 2009-05-04 11:02:01 följande:
    Finns ju speciella spelar som man sätter bak så att man ser barnen i backspegeln.
    Jo jag vet....men det hjälper ju inte om jag behöver hjälpa lillan hitta nappen t ex. Hon brukar fixa det bra själv men inte alltid när hon håller på att somna eller vaknar till och har tappat den. Hon är 9 månader bara.
Svar på tråden Bilbarnstol fram eller bak???