• Anonym

mirtazapin/mianserin mot ångest?

vad har ni för erfarenhet av dem? vet att man kan vara dåsig och jätte hungrig o gå upp i vikt.. men är dem effektiva mot ångest? jag är så otroligt känslig för biverkningar och får typ alla som står i bipacksedeln på ssri preparat..

• Svar på tråden mirtazapin/mianserin mot ångest?
  • Anonym

TYcker effekten mot ångesten fungerade. dock gick jag upp rekord mycket rekord snabbt och fick ångest över det i stället! Bläää. Dessutom var jag trött konstant. Klarade knappt vara vaken nånting. Jag la av med dem och för mig fungerar det bäst utan allt vad medicin heter. Men jag rekomendrar dem inte!! Tycker inte att biverkningarna väger upp  att man mår lite bättre. de gör det värre. Men om man ger dem lite längre tid kanske.

Hade jag gett dem mer tid hade jag nog vägt 200 kilo nu eftersom att jag är överviktig redan innan! kram

• Anonym (U)

Någon som tycker dessa fungerar bra mot ångest?

• Anonym (U)

Syftar främst på mianserin då, inte mirtazapin

• Ser0tonin

Hellre Mianserin än Mirtazapin. I princip är dom samma förutom små detaljer som läkemedelsföretaget ville lyfta fram för att sälja.

Mianserin är föregångaren till Mirtazapin, mindre risk för att gå upp så horribelt mycket i vikt som mirtan och inte lika sederande som Mirta.

• Anonym (Lol)

Förlåt läste Marsipan mot ångest, jösses

• Ser0tonin
    Anonym (Lol) skrev 2019-05-23 20:58:54 följande:

Förlåt läste Marsipan mot ångest, jösses

Om det vore så jäkla lätt ????
  • Ser0tonin

Ursäkta alla frågetecken. Tydligen så blir det så när jag gjorde en skrattemojj

• Anonym (Lol)
    Ser0tonin skrev 2019-05-24 09:00:44 följande:

Om det vore så jäkla lätt ????

Man kan ju önska iallafall XD
  • Anonym (Ionella)

Min sambo och jag har i två omgångar använt Mirtazapin mot ångest och sömnbesvär. Upplever att den fungerar på båda indikationerna.

Gick upp 10 resp 20kg i vikt under omgång 1, ner i vikt när vi slutat med medicinen. När vi sedsn återstartade med Mirtazapin fick vi ingen viktuppgång alls. Jättekonstigt. Nu har vi haft den i 12 månader i o.gång 2, har BMI 18 fortfarande, liksom min sambo.

Sambon äter 60 mg/dygn, jag endast 7.5 mg. Vi åt dessa doser även omgång 1.

• Anonym (Mirta)

Har ätit Mirtazapin i 4 år nu. Gick upp i vikt något enormt det första halvåret men valde att fortsätta då medicinen (som jag fick utskriven mot depression och sömnproblem) fungerade klockrent för mig. +20 kg kändes som en droppe i havet i jämförelse med hur jag mådde innan. Provat många olika mediciner då jag varit kroniskt deprimerad sedan tonåren och mirtan är den första som gett något resultat alls. Så här sitter jag nu, överviktig men lycklig

Det jag sedan kunde notera var att mirtan även lindrade både min ångest och sociala fobi. Saker som gjort att jag inte klarat av att varken jobba eller handla mat/gå på möten/tillställningar etc. Idag lever jag ett ganska normalt liv

Tar 30 mg mirta på kvällen och vid behov 15 mg på morgonen. Var väldigt trött i början och kunde somna när (och var) som helst men tröttheten dagtid avtog efter en tid.

• Ser0tonin

Dom flesta som tar läkemedel mot ångest har säkert provat Prometazin (Lergigan.) Tänk er det fast starkare. Det är därför mirtazapin är ångestdämpande. Det är också en stark faktor för att man blir fetto ^^

• Anonym (U)

Har nu börjat med mianserin.... har börjat på väldigt låg dos men märker redan en ångestlindring efter ett par dagar. Något lite tröttare kanske men inte så mkt... hoppas på att den inte ska ge allt för mkt viktuppgång men det är sekundärt. Ångesten är prio1 är för mig..

• Anonym (Lätta biverkningar)

Jag tar 15 kg mirtazapin vsrke kväll sedan i höstas. Den ständiga ångesten släppte nästan direkt och likaså känslan av att alltid vara 2 sekunder från att börja gråta. Jag har nog gått upp några kg, men har fortfarande samma kläder. Viktuppgången beror till viss del på tröstätande, men också på att jag är inaktiv pga andra fysiska problem. Kan inte påstå att jag känner ständig hunger. Däremot känner jag mig aldrig mätt, men jag vet ju hur stora portioner jag åt tidigare och håller mig till dem. Jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Äntligen få sova en hel natt, det konstanta illamående är borta och jag börjar inte gråta inne på Ica.

• Anonym (U)
    Anonym (Lätta biverkningar) skrev 2019-05-24 22:58:18 följande:

Jag tar 15 kg mirtazapin vsrke kväll sedan i höstas. Den ständiga ångesten släppte nästan direkt och likaså känslan av att alltid vara 2 sekunder från att börja gråta. Jag har nog gått upp några kg, men har fortfarande samma kläder. Viktuppgången beror till viss del på tröstätande, men också på att jag är inaktiv pga andra fysiska problem. Kan inte påstå att jag känner ständig hunger. Däremot känner jag mig aldrig mätt, men jag vet ju hur stora portioner jag åt tidigare och håller mig till dem. Jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna. Äntligen få sova en hel natt, det konstanta illamående är borta och jag börjar inte gråta inne på Ica.

Va skönt för dig :)
  • Anonym (Lätta biverkningar)
    Anonym (U) skrev 2019-05-25 08:00:50 följande:

Va skönt för dig :)

Jäkla autokorrekt ???? 15 mg ska det stå. 15 kg herrejösses
  • Anonym (U)
    Anonym (Lätta biverkningar) skrev 2019-05-25 14:09:28 följande:

Jäkla autokorrekt ???? 15 mg ska det stå. 15 kg herrejösses

Jag förstod det :D
  • Anonym (U)
    Anonym (Mirta) skrev 2019-05-24 15:22:08 följande:

Har ätit Mirtazapin i 4 år nu. Gick upp i vikt något enormt det första halvåret men valde att fortsätta då medicinen (som jag fick utskriven mot depression och sömnproblem) fungerade klockrent för mig. +20 kg kändes som en droppe i havet i jämförelse med hur jag mådde innan. Provat många olika mediciner då jag varit kroniskt deprimerad sedan tonåren och mirtan är den första som gett något resultat alls. Så här sitter jag nu, överviktig men lycklig

Det jag sedan kunde notera var att mirtan även lindrade både min ångest och sociala fobi. Saker som gjort att jag inte klarat av att varken jobba eller handla mat/gå på möten/tillställningar etc. Idag lever jag ett ganska normalt liv

Tar 30 mg mirta på kvällen och vid behov 15 mg på morgonen. Var väldigt trött i början och kunde somna när (och var) som helst men tröttheten dagtid avtog efter en tid.

Va skönt att du hittat rätt medicin för dig :)

Hur länge höll sig tröttheten i?

Känner mig väldigt dåsig/sömnig... men jag hoppas det lägger sig.. står i bipacksedeln att dåsigheten brukar avta med tiden.... jag hoppas verkligen det!
  • Anonym (U)

Någon vet - e det samma som med ex ssri att det tar x antal veckor innan man får effekt av dessa?

• Anonym (U)

Och kan man få insättningsbesvär??

Svar på tråden mirtazapin/mianserin mot ångest?