• LillyLu

Hur många ml bröstmjölk ska spädbarn äta?

Jag ammar min lilla tjej som är 3 veckor. Har gott om mjölk och hon äter bra men får ofta magknip när hon ätit.
    Får hon i sig för mycket kanske?
    Någon som vet hur många ml barnen skall få i sig. Funderar på att testa och pumpa ur så att jag vet hur mycket hon äter....

• Svar på tråden Hur många ml bröstmjölk ska spädbarn äta?
  • Gummis

Rapar hon ordentligt när hon har ätit, låt hon rapa mellan innan du byter bröst, om hon nu äter från båda då hon ammar. Vad gäller pumpningen är det så att hon kanske inte helt tömmer ditt bröst och då kan det bli missvisande mängde. Låt hon äta tills hon är nöjd och var glad att du har mjölk åt henne. :)

• Senap

De ska få i sig så mycket som de vill äta. Bröstmjölk varierar i sammansättning också så det finns inget "rätt" ml-antal.
    Att pumpa ut och mäta ml är inte att rekommendera. Jobbigt och kan bli helt fel. På sjukhus väger de barnen för att se hur mycket de ätit.
    Om din dotter får magknip kan du istället se över om du ser några samband med vad du ätit. Min son reagerade på saffran bl.a.
    Behöver hon rapa? Vara i upprätt läge en stund efter maten? osv.

My sugar is raw
  • Gummis
    Shoegirl skrev 2009-05-04 11:48:29 följande:
    Om din dotter får magknip kan du istället se över om du ser några samband med vad du ätit. Min son reagerade på saffran bl.a.
    Min tjej reagerade på ägg och blodpudding och då menar jag med rejält magknip så hon skrek i ett streck närmare 20min tills vi kom underfund med vad jag ätit och när jag slutade med ägg så blev hon bra igen.
  • Double the joy

Grattis!
    På neo räknar de med 170ml*vikten/antal måltider. Sen är alla barn olika och de äter olika dag för dag.
    Hoppas du förstod min uträckning.
    Lycka till
    DTJ

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • LillyLu

Nej, jag håller med om att det känns jobbigt att pumpa ur, enklare att amma - och mysigt också! Hon äter tills hon är nöjd och jag erbjuder båda brösten. Brukar äta några minuter och sen rapar jag henne genom att sätta henne upp, sedan får hon äta tills hon blir mätt.
    Vi kör lite massage och bengympa också.
    Det är nog bara så att hon får i sig för mycket luft och är för ivrig, men hon lär sig väl snart hur mycket hon behöver få i sig.

• liinnsan

jag har en dotter på fyra dagar, hon är två veckor tidig. när jag ammar henne känns det inte som hon får i sig lika mycket mjölk som när jag pumpat o ger henne i flaska. känns också som att hon inte får tag i mitt bröst ordentligt, någon som har några bra tips. :)

• Dr Mupp
    liinnsan skrev 2010-05-19 06:36:33 följande:
    jag har en dotter på fyra dagar, hon är två veckor tidig. när jag ammar henne känns det inte som hon får i sig lika mycket mjölk som när jag pumpat o ger henne i flaska. känns också som att hon inte får tag i mitt bröst ordentligt, någon som har några bra tips. :)
    sluta med flaskan den stör amingen
  • Emmagbg

Vår dotter hade för kort sträng bakom tungan så vi ska klippa den ... hon fick inte heller tag om mitt bröst

Svar på tråden Hur många ml bröstmjölk ska spädbarn äta?