• Sadie

Hur skriver man utbildningen i sin CV?

Jag ska söka ett jobb och undrar om jag ska skriva utbildningarna jag gått med det gamla eller det nya poängssystemet? När jag gick utbildningarna var en termin 20 poäng, nu är en termin 30 poäng. Om jag skriver att jag t ex läst 40 poäng i ett ämne så kan det både uppfattas som ett år (vilket det var) eller 1 och en tredjedels termin.

• Svar på tråden Hur skriver man utbildningen i sin CV?
  • Sadie

nååån här som inte är mammaledig eller sjukskriven?

• blå fisk

Jag är inte hundra på vad som egentligen är korrekt. Men jag har skrivit min utbildning och enstaka kurser i min CV enligt det gamla systemet, dvs. min utbildning är 160 poäng och en enskild kurs är 5, 10 eller 20 poäng. Jag tycker det känns bäst eftersom när någon vill titta på mitt betyg eller kursbevis, så är ju de utskrivna enligt det gamla systemet. Det blir konstigt om jag skriver att jag läst en kurs på 15 poäng och sen säger kursbeviset att det är 10 poäng. Sen har jag skrivit årtal som jag har pluggat och då borde man ju förstå att det är enligt det gamla systemet man har läst. Om man vill vara noggrann kan man säkert skriva en fotnot eller liknande att utbildningen motsvarar si och så mycket enligt nya systemet, men det har inte jag gjort.

• Sadie

blå fisk skrev 2009-05-04 12:45:44 följande:

Jag är inte hundra på vad som egentligen är korrekt. Men jag har skrivit min utbildning och enstaka kurser i min CV enligt det gamla systemet, dvs. min utbildning är 160 poäng och en enskild kurs är 5, 10 eller 20 poäng. Jag tycker det känns bäst eftersom när någon vill titta på mitt betyg eller kursbevis, så är ju de utskrivna enligt det gamla systemet. Det blir konstigt om jag skriver att jag läst en kurs på 15 poäng och sen säger kursbeviset att det är 10 poäng. Sen har jag skrivit årtal som jag har pluggat och då borde man ju förstå att det är enligt det gamla systemet man har läst. Om man vill vara noggrann kan man säkert skriva en fotnot eller liknande att utbildningen motsvarar si och så mycket enligt nya systemet, men det har inte jag gjort.
    Jag håller med dig. Sen är det kanske lätt att fatta att 5 p och 7,5 p är samma sak eftersom man inte ofta läser kurser på 5 p med det nya systemet och vice versa. Med kurser på fler poäng blir det genast knivigare. Men jag gör som du, tror jag!
  • k girl

I det nya systemet heter poängen hp (högskolepoäng).
    Alltså: en termin består av 20 p/30 hp.

I mitt CV har jag skrivit en kombination, typ "Programmet för kulturjournalistik, 80 p/120 hp".

Svar på tråden Hur skriver man utbildningen i sin CV?