• Uma

Har ingen aptit, går inte upp i vikt. Ska jag oroa mig?

Jag går idag in i 18e veckan (17+0) och har ännu inte gått upp något i vikt. Inte heller har jag någon aptit att tala om. Äter nästan mindre nu än innan jag blev gravid! När man läser om graviditeten så står det överallt att man vid den här tiden brukar känna av en ökad aptit och ha gått upp några kilo. Jag vet ju att detta är individuellt, men jag börjar känna mig konstig!

Ska det vara så här? Försöker att inte oroa mig, men lite orolig är jag ändå att min bebis inte ska få det h*n behöver! Tilläggas bör att jag har fått en ganska stor mage nu, trots att jag alltså inte har gått upp något. Jag har inte alls fått mindre rumpa, lår och bröst heller, snarare tvärtom!

• Svar på tråden Har ingen aptit, går inte upp i vikt. Ska jag oroa mig?
  • vanilla

Jag har inte gått upp så mycket heller (5 kg i v35), men när jag frågade min bm om det sa hon bara att bebisen tar det den behöver, det är du som blir lidande.
    Jag tror inte du behöver oroa dig för barnet, men för din egen skull är det nog bra att försöka äta ordentligt, ät det du känner för, det är jättejobbigt att försöka pressa i sig mat man inte vill ha bara för att man "ska".

• Manda

Alla går inte upp i vikt och endel går bara upp på slutet och endel i början.. Men ät fast du inte har någon matlust så tycker jag att du inte ska vara orolig.
    Prata annars med din Bm..

• Hygea

Att man inte har nån aptit kan bero på att du har dåligt med järn, kolla det hos Bm nästa gång du är där. Annars så har jag ingen aptit heller, jag gick bara ner 3 kg upp till vecka 17, sen nu har jag gått upp 2½ kg igen, är i vecka 21. Ska precis börja äta järntabletter får vi se om det hjälper.

*kramar*

• mamy

Är likadant för mig och jag är i v.21! Har inte gått upp något än och äter precis som innan. Tror inte att vi behöver oroa oss, vissa går knappt upp något och vissa går upp precis i slutet av graviditeten. Din mage växer ju tom så du har säkerligen inget att oroa dig för, slappna av och njut så länge det varar!

• Jossan

har likadant är i v 28 (imorgon) och är aldrig hungrig vilket är jobbit tvingar mig att äta 1-2 ggr/dag vilket resulterat i +2.4 kg under 27 veckor

kram J

• Utanmyra

Jag har inte heller någon aptit och måste tvinga i mig mat. Har inte förrän sista veckan gått upp 2 kg. Mycket märkligt. men antagligen tar man igen det i slutet om alls. Jag har rejäl kula och ser mer ut som 20 v än 18 (19 imorgon). Mina två tidigare graviditeter har jag blivit gigantisk utan att gå upp särskilt i vikt. Antagligen har jag samtidigt gått ner i min egen vikt. Konstigt det dära.

• Aros

Tror inte du behöver oroa dig. Själv har jag gått ner 4 kg sen jag var på inskrivning, det är ca ½ kg i veckan. Äter mindre portioner, mindre socker och har mått väldigt illa till och från. Har fått svaret från bm att barnet tar vad den behöver ändå och att det absolut inte är någon fara. Jag har en hel del att ta av också. Men jag ser större ut då magen växer som den ska. Det är om man rasar i vikt som man kanske behöver oroa sig. Jag börjar må lite bättre nu och äter mera så antar att jag snart kommer börja gå upp det jag har gått ner. Även om du inte har så mycket aptit se till att det du äter är nyttigt så du får i dig vitaminer och fibrer och drick mycket.

• Dandie

Jag gick endast upp 2 kg under hela min första graviditet. Tyvärr så har den här graviditeten redan (vecka 24) resulterat i ca 10 kg!!!!

• Uma

ÅÅh, tack för era svar! Känns bra att höra att man inte är ensam. Aldrig någonsin tidigare har jag velat vara så "normal" som jag vill vara nu. Jag vill att allt ska vara med mig precis som det står i böckerna att det ska vara, men inser ju att det är så himla olika.

Apropå järnvärdet så fick jag det kollat i veckan och det var ok - lite lågt, 119. Nu äter jag Niferex var tredje dag och hoppas att det kanske kan påverka min aptit lite.

• Paxvictoria

jag fick tillbaka min matlust fört i v. 22 men väger fortfarande precis som vid inskrivning...men jag tror att min viktökning börjar komma nu : )

• Millans hustru

Jag är i vecka 39 (vecka 40 imorgon!!) o har totalt gått upp fyra kilo nu. BM säger att barnet får det som behövs ändå. MEN så klart behöver du försöka att få i dig en del, för att hålla bra värden i din kropp osv. ät det du tycker är gott? kanske är du som jag o får lust för att bara äta fruktsallad ett par dagar, eller plötsligt bara måste ha en magnumglass varje kväll? Försök att locka dig själv o tugga i dig allt du kan tänka dig. Det är itne att gå upp i vikt som är ett mål i sig. Se bara till att äta det du kan, för DIN skull.

Svar på tråden Har ingen aptit, går inte upp i vikt. Ska jag oroa mig?