• Anonym

Kliar fruktansvärt i hårbotten.

Vet inte vad det är, har haft det i 2-3 månader.

Har kollat om jag har löss, hittade inget. Kollat asnoga.
    Kollat om jag har mjäll, hittade inget, men köpte endå mjällschampoo på apoteket och behandlade mig.
    Men det kliar fortfarande så jag antar att mjäll är det inte.

Min man har kollat i hårbotten (kliar mest baktill)....men han ser inget...inga eksem eller nåt.

Vad kan det annars vara?? Blir faan tokig på detta

• Svar på tråden Kliar fruktansvärt i hårbotten.
  • Anonym (torrt)

köp clerasil scalp care, funkade på mig! Du kanske bara har torr hårbotten!

• Anonym

Vad är det och var köper jag det??

Använder clearasil schampoo jämt...det är inte samma sak?

• Viking och Loke

Hm jag hade nog gissat på eksem annars....
    Min minsta son har haft mycke problem med det...

Svettas är inte bra börjar klia i massor så nu på sommaren ska han hellst ha riktigt kort hår ingen keps eller hatt på huvudet...

Sen lika efter dusch nu är han ju pojk och hyfsat kort håt men att föna håret så  man inte går med fuktigt håt länge utan torkar de direkt... de behöver jag göra annanrs börjar de klia typ väldigt torr hårbotten...

men kanske nån läkare ska kolla på de ändå...

JAg har fått kortison Betnovat att smörja in hårbotten med till sonen

• Anonym

Prova Fungoral, som finns på apoteket.

• Anonym (lilja)

har oxå torr hårbotten och är torr och känslig. jag testade apotekets schampoo och balsam utan parfym. hjälpte lite.

• Anonym

Hur ser eksem ut?? Jag har ju inga synliga tecken...bara lite rodnad...men det kan ju bero på att man sitter o kliar som en tok.

Är kortison receptfritt eller måste man gå till läkare...vårdcentral?

• Viking och Loke
    Anonym skrev 2009-05-04 13:51:12 följande:
    Hur ser eksem ut?? Jag har ju inga synliga tecken...bara lite rodnad...men det kan ju bero på att man sitter o kliar som en tok.Är kortison receptfritt eller måste man gå till läkare...vårdcentral?
    syntes nog inte så mycket i början på sonen men klia sig mycke rev till slut sönder hela hårbotten...

svårt att förklara men ser typ torr ut i botten lite rodnand kan det oxå vara...

kortisonet han fick va på recept men va ganska starkt
  • Anonym (kliar inte)

Jag skulle nog också rekommendera Clerasil Dry scalp care (eller vad det heter). Jag har alltid haft torr hårbotten och mjällshampoon gör bara saken tio resor värre. Men sedan jag började köra det här schampoot så har jag helt kli-fri hårbotten.

Jag brukar tvätta två gånger, först en gång för att ta bort fett och skit, och sedan en gång till med en väldigt liten klick schampoo för att låta de verksamma ingridienserna komma åt att göra sitt.

• Anonym (Me too)

Jag hade exakt samma sak för ett par år sedan. det kliade helt galet mycket och efter ett tag började det rasa mjäll från huvudet också. Jag gick till apoteket och de rekommenderade fungoral och något starkare. Minns dock inte vad det hette. det funkade iaf superbra och kliander försvann. Tydligen beror det på att man fått någon form av svampinfektion i hårbottnen. Se t.ex. till att inte sätta upp fuktigt hår.

• Anonym (kliar också)

Har du kammat håret med en luss kamm, Jag har haft samma problem i över en månad, har bett flera personer bla min mamma och titta om dom ser några löss men alla har sagt att det finns ingenting, men det kliar som vansinigt 
    Igår bestämmde jag mig för att ialla fall köpa en lusskamm och igår gick jag igenom håret två gånger men inga löss och nu i morse så gick jag igenom det en gång till och då kom en liten luss och jag blev faktiskt glad för nu vet jag vad det är och kan göra en behandling. 

• Anonym

Nej det har jag inte gjort.
    Visst kan göra det, men jag tror inte att det är något.
    Mannen har gått igenom mitt hår och kollat med ficklampa, hittade inget.

Och om jag haft löss i 2-3 månader så borde familjen oxå fått det tycker jag...

Hittade imorse som små finnar i hårbotten, men dom kanske kommit pga att jag kliat så mycket??

• Anonym (kliar också)
    Anonym skrev 2009-05-05 08:32:45 följande:
    Nej det har jag inte gjort.Visst kan göra det, men jag tror inte att det är något.Mannen har gått igenom mitt hår och kollat med ficklampa, hittade inget.Och om jag haft löss i 2-3 månader så borde familjen oxå fått det tycker jag...Hittade imorse som små finnar i hårbotten, men dom kanske kommit pga att jag kliat så mycket??
    det är ingen mer i min familj som blivit drabbad, har faktisk ingen anning om hur jag blivit smittad.

Jag har även små små utslag i nacken ser lite ut som värmeslag, men kan tänka mig att det är små bett.
  • Anonym

Fanns inga löss.....kammat hela håret nu.

• Anonym (jag också)

Mitt tips är att du slutar använda Claerasil det torkar ut hårbotten, säkert därför det kliar!
    Köp ett shampoo hos er frisör så ger dom dig tips på vilket som är bra!

Annat som är viktigt att tänka på är att inte lägga sig i blöt hår inte sätta upp håret när det är blött!

Har själv samma problem så jag vet lite vad som gäller

• Anonym

Ska ner till apoteket idag o kolla om det finns nåt mot svamp i hårbotten....ifall det är det.

Förövrigt så har jag korthår och lägger mig aldrig med blött hår.
    Det måste va nån äcklig parasit eller eksem eller nåt.

Svar på tråden Kliar fruktansvärt i hårbotten.