• E 2

Hur länge kan man bo i en tvåa med barn?

Hej!

Jag har en fundering.

Stortrivs hur och var vi bor, en två-rums lägenhet, och skulle vilja så gärna
    slippa att flytta! "Man vet vad man har men man vet inte vad man får" tänker
    jag när det är så lugnt på området med bra grannar, välskötta blomsterrabatter och nyrenoverade lägenhet.

Men nu är en liten "Dude" på G och jag skulle vilja veta hur ni har upplevt -
    när kan man ev. "bli tvungen" att flytta?! Hur länge har ni klarat av att bo i en
    mindre lägenhet och vad ska man tänka på.

Tack!

• Svar på tråden Hur länge kan man bo i en tvåa med barn?
  • Birgitta2

Vi bodde i en tvåa tills sonen var tio månader. Det gick jättebra. Man skulle i och för sig kunna skaffa en bäddsoffa och som vuxen sova i vardagsrummet när barnet är så stort att det behöver eget rum. Jag har en stor härlig hörnsoffa som även är en bäddsoffa. Visserligen är bädden aldrig använd, men kan tänka mig att det varit en kanonlösning om vi bott mindre.

Det finns liksom inget "måste". Så länge ni trivs är väl allt jättebra! Praktiska lösningar brukar komma efterhand problemen dyker upp. När barnet är bebis är det ju inga problem, men senare kommer det där med samlivet som kan bli svårt stört om du har barn i samma rum. Där kommer bäddsoffan in när barnet blir lite äldre.

• Runguska

Vi bor i en ganska liten tvåa, två vuxna, en 13-månaders och en katt och nu börjar det känns trångt. Sonen skulle behöva eget rum snart för även om han kan sova hos oss så sover han bättre om han slipper bli störd. Dessutom vore det guld att ha ett rum för honom med tanke på alla leksaker som nu ligger i hela vardagsrummet!

Aja, allt handlar om att planera och prioritera. Vi skulle kunna bo så här länge och även kunna ha ett till barn, men som sagt var börjar det kännas lite trångt. Exempelvis kunde vi ju skaffa bäddsoffa och sova ute i vardagsrummet så finge sonen sovrummet som eget rum.

Är ni nöjda så tycker jag att ni ska bo kvar så länge det känns bra.

• Runguska

Med störd menar jag störd av mig. Han ammas delvis fortfarande och känner det på natten och vaknar han då till vill han snutta. Ligger jag i ett annat rum somnar han istället om.

• Mickiz85

Jag och min sambo väntar bebis med BF 10/6. Vi bor i en två! jag ser inge problem me det...kommer bo kvar så länge det känns bra! bebisen har ändå inge behov av eget rum på ett bra tag...

• FrökenFreja

Vi har en tjeja som är 1 ½ år och vi bor i en 2,5:a på 68 kvm och vi har hund dessutom. Bor tre trappor upp utan hiss.
    Det fungerar bra! Vi börjar tycka att det är trångt nu och önskar att lilltjejen hade ett eget rum. Men vi har känt att vi ville vänta med att flytta tills jag började jobba igen efter mammaledigheten. Nu har vi börjat kolla efter hus/radhus, men det går absolut att bo kvar längre om vi inte hittar något.

• Dimitra

Har en kompis som bor i en 2:a. Barnet är 8 år och de verkar inte ha planer på att flytta till större. De tycker också att de har det perfekta läget på sin lägenhet

The Dimitra universe.
  • LBochDS

Med ett litet barn kan ni bo utan problem fram till 2års...sedan gäller det att ta fram inredningsarkitekten i dig.... Vår dotter är 6 och vi klarade oss tills hon va 5,5... Vi byggde sängloft åt henne i vardagsrummet---ursnyggt- men höll inte i längden... eftersom 2an är på g nu! Vi flyttade i höstas till större.

• lovelylocks

jag bodde i en etta under ett år då pojken var omkring 2. det fungerade bra. wussup m folk o stora ytor lixom? i andra kulturer bor man som vi gjorde i bondsamhället, flera generationer under samma tak o delar rum med både syskon och mostrar? vi sperarerar oss från våra släktingar, barn, syskon, de har varandra nära livet ut. fan, jag har inte träffat vissa kusiner påtyp 10 år, jag tycker det är bedrövligt. bara undrar lixom.

• AngelOfHarlem

Vi bor i en två och kommer nog bo kvar tills vår dotter är runt fem år. Vi får plats...
    Vi bodde i en etta på 30kvm tills hon var drygt ett år.

• AngelOfHarlem

Vi bor i en två och kommer nog bo kvar tills vår dotter är runt fem år. Vi får plats...
    Vi bodde i en etta på 30kvm tills hon var drygt ett år.

• snabbavinden

JAG vill flytta till större boende, så snälla tyck inte att jag klagar. Vi bor på 64 kvm som innehåller 2 rok. Visserligen är det på två plan men det blir ju inte större för det.
    Familjen innehåller jag, sambon, min dotter på 7 år, min son på 4,5 år samt våra gemensamma tvillingar på snart 10 mån samt en katt och en hund.
    Det är små rum med mkt föster o skrubbdörrar som gör det lite svårare att möblera men det går.

Nere har vi kök o tv rum då frysen som finns i lägenheten är alldeles för liten så fick vi köpa till ett stort som tar x-tra plats =(  Vi har tv-rum även nere där det även finns en resesäng för tjejerna att sova i på dagarna samt gåstolar. en liten hall där inte ens en tvillingvagn kan stå när den inte används =( samt toalett med dusch o tvättmaskin har INGEN torktumlare. Uppe har vi en liten hall där älsta dottern har sin säng o det är vad som får plats. Sonen har en liten skrubb där hans säng får plats men inte mer. Dom har en liten skrubb där dom får ha sina leksaker i förvar som delas med sonens kläder. samt vårat sovrum där vi har våran säng 2 spjälsängar samt 3 byråer. en liten kall skrubb samt en liten garderob inbyggd i väggen. Då vi inte har någon torktumlare så får vi vintertid även ha torkställningar i vårt sovrum =(

Så nu har jag berättat hur Trångt vi bor så visst kan man bo i en tvåa. Men vi har bara inte hittat något boende där vi vill bo än o vi vill ju inte flytta hur många gånger som helst.

Lycka till med boendet.

Svar på tråden Hur länge kan man bo i en tvåa med barn?